“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#71 Batsy 11 år siden
#72 kasperfmn 11 år siden
Filmen havde som sådan fin nok action, men hele universet tiltaler mig bare ikke specielt meget, og udover goblinkongen og Gollum var resten af folkene, de mødte på vejen, ikke specielt interessante. Hele Gollum-segmentet var klart min favorit. Det var en af de få tidspunkter, hvor jeg ikke kedede mig en smule eller var generelt uinteresseret.
Frodo, Sam og hele den flok var klart mere interessant at følge end Bilbo og hans horde af dværge.
3/6
#73 elitehater 11 år siden
Det er da en sørgelig undskyldning fra den bio der altid har været i front. Der røg ca 40 billeter bare fra min nære omgangskreds. Virkelig ærgeligt og en kæmpe skuffelse fra Klovborg.
Lidt samme ting der kom til LOTR... Jeg fatter ikke filmen fordi jeg ikke fatter bogen og nu skal jeg kritisere. Buhu tør dine rosen farvede briller.
#74 Michael Andersen 11 år siden
Vi har valgt det fra fordi det ikke er godt nok endnu. Det kan være det er det når James Cameron får fingre i det, hvem ved, men lige nu er det ikke noget som vi vil have ind i huset.
#75 Kviesgaard 11 år siden
#76 kasperfmn 11 år siden
Det var da et makværdigt svar.
Jeg har for det første aldrig læst bøgerne, så det er lidt svært at sige, om jeg "fatter" dem. Og fordi jeg ikke synes særlig godt om filmen, kan jeg ikke se, hvad det har med min opfattelse at gøre. Det var ikke just svært at følge handlingen.
Derudover har jeg absolut ingen idé om, hvad du mener, når du siger, at jeg skal tørre mine rosenfarvede briller. Det er jo ikke fordi, at jeg på noget tidspunkt roser LotR helt op i skyerne - den første af de film er efter min mening blot middelmådig, om end mere interessant end Hobbitten.
#77 Lord Beef Jerky 11 år siden
Filmen er lidt kluntet men momentvis fantastisk. Humoren fra bogen er ikke helt oversat, som jeg håbede, og den fungerede kun sjældent på mig. Det generede heldigvis ikke, så generelt var jeg godt underholdt. Jeg ville dog ønske, at Jackson havde skåret det ned til to film i stedet for 3. Der var øjeblikke, jeg kunne være foruden i filmen. 7/10 er min umiddelbare karakter.
#78 BN 11 år siden
Nu ved vi jo ikke, hvad film nr. 3 vil indeholde. Hvis det er sandt, at den skal fungere som bindeled mellem The Hobbit og LOTR, kan det jo blive en særdeles interessant film.
#79 Muldgraver 11 år siden
For en gangs skyld er vi ikke særlig enige. Jeg giver den nok kun 4/10. Jeg synes kluntetheden var over måde ofte, og selvom den havde sine gode øjeblikke, strakte de ikke for mig. En kaminsang, harekane, tovbanekurér samt rundbordssamtale var fantastiske, men ikke nok til to og en halv timer. Ak.
#80 Lord Beef Jerky 11 år siden