“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 Batsy 11 år siden

Mikael's rolle er Beorn, ham her.- http://lotr.wikia.com/wiki/Beorn
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#72 kasperfmn 11 år siden

Ikke den store fan af LotR, men da min bror gerne ville se filmen, så tog jeg da ind og så den. Desværre var filmen efter min mening alt for lang tid om at komme i gang, og persongalleriet var ikke i nærheden af den kvalitet, som LotR-trilogien havde at byde på. Jeg kan huske, at to dværge hed Loin og Gloin, der var en sur leder og en tyk en, som ligner Obelix og spiser rigtig meget. Men det er også egentlig det, udover at der var den anonyme hovedperson i Bilbo og Gandalf, som klart var min favorit i hele følgeskabet.

Filmen havde som sådan fin nok action, men hele universet tiltaler mig bare ikke specielt meget, og udover goblinkongen og Gollum var resten af folkene, de mødte på vejen, ikke specielt interessante. Hele Gollum-segmentet var klart min favorit. Det var en af de få tidspunkter, hvor jeg ikke kedede mig en smule eller var generelt uinteresseret.

Frodo, Sam og hele den flok var klart mere interessant at følge end Bilbo og hans horde af dværge.

3/6
Gravatar

#73 elitehater 11 år siden

Michael Andersen (42) skrev:
Vi har sprunget HFR over i første omgang, da vi ikke er særligt begejstret for det. Men den ser awesome ud i almindelig 3D :)

Det er da en sørgelig undskyldning fra den bio der altid har været i front. Der røg ca 40 billeter bare fra min nære omgangskreds. Virkelig ærgeligt og en kæmpe skuffelse fra Klovborg.

Kasper F. Nielsen (72) skrev:
Ikke den store fan af LotR, men da min bror gerne ville se filmen, så tog jeg da ind og så den. Desværre var filmen efter min mening alt for lang tid om at komme i gang, og persongalleriet var ikke i nærheden af den kvalitet, som LotR-trilogien havde at byde på. Jeg kan huske, at to dværge hed Loin og Gloin, der var en sur leder og en tyk en, som ligner Obelix og spiser rigtig meget. Men det er også egentlig det, udover at der var den anonyme hovedperson i Bilbo og Gandalf, som klart var min favorit i hele følgeskabet.

Filmen havde som sådan fin nok action, men hele universet tiltaler mig bare ikke specielt meget, og udover goblinkongen og Gollum var resten af folkene, de mødte på vejen, ikke specielt interessante. Hele Gollum-segmentet var klart min favorit. Det var en af de få tidspunkter, hvor jeg ikke kedede mig en smule eller var generelt uinteresseret.

Frodo, Sam og hele den flok var klart mere interessant at følge end Bilbo og hans horde af dværge.

3/6

Lidt samme ting der kom til LOTR... Jeg fatter ikke filmen fordi jeg ikke fatter bogen og nu skal jeg kritisere. Buhu tør dine rosen farvede briller.
Gravatar

#74 Michael Andersen 11 år siden

Vi har valgt det fra fordi det ikke er godt nok endnu. Det kan være det er det når James Cameron får fingre i det, hvem ved, men lige nu er det ikke noget som vi vil have ind i huset.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#75 Kviesgaard 11 år siden

Så fik jeg også set filmen. I første omgang valgte jeg dog, at det skulle være i antik 2D ( hvis 3D 24 fps er klassisk 3D, så må god gængs 2D vel være antik, når der skal deles tillægsord ud ). I morgen kan det være, at jeg tager ind og ser 3D 48 fps udgaven, for at se, hvad det er for en størrelse. Filmen er for mit vedkommende i hvert fald et gensyn værd, og jeg følte mig godt underholdt. Eneste minus var, at folk bag mig, hæmningsløst kærvede popkorn indenbords, selv under de mere stemningsfulde sekvenser.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#76 kasperfmn 11 år siden

elitehater (73) skrev:
Lidt samme ting der kom til LOTR... Jeg fatter ikke filmen fordi jeg ikke fatter bogen og nu skal jeg kritisere. Buhu tør dine rosen farvede briller.

Det var da et makværdigt svar.

Jeg har for det første aldrig læst bøgerne, så det er lidt svært at sige, om jeg "fatter" dem. Og fordi jeg ikke synes særlig godt om filmen, kan jeg ikke se, hvad det har med min opfattelse at gøre. Det var ikke just svært at følge handlingen.

Derudover har jeg absolut ingen idé om, hvad du mener, når du siger, at jeg skal tørre mine rosenfarvede briller. Det er jo ikke fordi, at jeg på noget tidspunkt roser LotR helt op i skyerne - den første af de film er efter min mening blot middelmådig, om end mere interessant end Hobbitten.
Gravatar

#77 Lord Beef Jerky 11 år siden

Så har jeg også set den, og det blev i HFR 3D. HFR virkede en anelse sært i nogle af de første scener. Som de fleste nævner, virker det lidt som om, at det går for hurtigt. Efter Bilbo smutter afsted, havde jeg dog tilvænnet mig teknikken, og jeg roser den i kampscenerne. Det så sgu ret flot ud i HFR, og 3D'en var heller ikke helt dårlig, selvom jeg nu stadig havde foretrukket den i 2D (med HFR hvis det var muligt).

Filmen er lidt kluntet men momentvis fantastisk. Humoren fra bogen er ikke helt oversat, som jeg håbede, og den fungerede kun sjældent på mig. Det generede heldigvis ikke, så generelt var jeg godt underholdt. Jeg ville dog ønske, at Jackson havde skåret det ned til to film i stedet for 3. Der var øjeblikke, jeg kunne være foruden i filmen. 7/10 er min umiddelbare karakter.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#78 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (77) skrev:
eg ville dog ønske, at Jackson havde skåret det ned til to film i stedet for 3.

Nu ved vi jo ikke, hvad film nr. 3 vil indeholde. Hvis det er sandt, at den skal fungere som bindeled mellem The Hobbit og LOTR, kan det jo blive en særdeles interessant film.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#79 Muldgraver 11 år siden

For en gangs skyld er vi ikke særlig enige. Jeg giver den nok kun 4/10. Jeg synes kluntetheden var over måde ofte, og selvom den havde sine gode øjeblikke, strakte de ikke for mig. En kaminsang, harekane, tovbanekurér samt rundbordssamtale var fantastiske, men ikke nok til to og en halv timer. Ak.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#80 Lord Beef Jerky 11 år siden

#79 Jeg kan sagtens forstå kritikken. I og med at jeg for det meste var godt underholdt, og den sidste time rent faktisk besad en del filmmagi i mine øjne, kommer jeg dog personligt op på en højere karakter. Men der er meget, der taler imod filmen også.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: