“Hugo” er en ambitiøs, men også forvirret film om film. Den bærer for meget præg af at være baseret på en mursten af en bog, hvori de forskellige karakterer nok har haft bedre plads at udfolde sig, og hvor historien har kunnet skifte karakterer undervejs, uden at det virkede akavet og forceret. Et fantastisk transfer og en ligeledes flot lydside gør dog, at hvis man lod sig fortrylle af Scorseses film i biografen, så kan man glæde sig over en sublim BD-udgivelse, der tilmed rummer noget hæderligt ekstramateriale.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 X&O 11 år siden

Jeg forstår ikke mange af hans film, så Taxi Driver, Cape Fear, The Departed og Shutter Island er alt hvad jeg sætter pris på af hans film... muligvis også Aviator, hvis ikke den føltes så hulens lang.
Gravatar

#32 Buck Rogers 11 år siden

Jeg så filmen med mine børn, og det kan godt være, at deres begejstring har smittet - jeg var i hvert fald ret glad for filmen. Men den er sikkert ikke for alle og enhver. Jeg ville bare kommentere på en enkelt del af anmeldelsen:

"I en film, der gerne vil forherlige det magiske ved de gamle stumfilm og deres "primitive" æstetik, virker det simpelthen en smule malplaceret med så megen computergrafik"

Den kritik forstår jeg ikke. Filmen handler om en mand, der skubbede til teknologiens grænser og brugte alle de værktøjer, han havde til rådighed, for at skabe filmmagi. Som jeg ser det, gør Scorsese bare det samme, med CGI, 3D og hele baduljen.
Det kan godt være, at GMs virkemidler virker "primitive" i deres æstetik i dag, men samtiden opfattede dem nok ikke sådan, og derfor synes jeg, at det er godt set, at Scorsese ikke prøver at sovse det visuelle ind i kunstigt primitive virkemidler.
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#33 MMB 11 år siden

Buck Rogers (32) skrev:
Den kritik forstår jeg ikke. Filmen handler om en mand, der skubbede til teknologiens grænser og brugte alle de værktøjer, han havde til rådighed, for at skabe filmmagi. Som jeg ser det, gør Scorsese bare det samme, med CGI, 3D og hele baduljen.
Det kan godt være, at GMs virkemidler virker "primitive" i deres æstetik i dag, men samtiden opfattede dem nok ikke sådan, og derfor synes jeg, at det er godt set, at Scorsese ikke prøver at sovse det visuelle ind i kunstigt primitive virkemidler.


God pointe!
Gravatar

#34 BN 11 år siden

Jeg så 'Hugo' for første gang igår aftes.

Dens meget smukke, varme og tegnefilmsagtige billedside leder mine tanker hen på Pixars animationsfilm "Ratatouille", hvor Paris fremstår ligeså hyggelig og kulørt. Dette finder jeg meget passende, da "Hugo" jo ER et eventyr og en familiefilm.

Jeg er meget begejstret for de to børneskuespillere, især den enormt udtryksfulde Asa Butterfield, som også havde hovedrollen i det lidt oversete WW2-drama 'The Boy with the Striped Pyjamas', og de voksne skuespillere leverer også solide præstationer.

Filmens plot er i sin kerne noget traditionel, men den er ganske veleksekveret, og min interesse holdes fanget af de flotte billeder, filmens meget indtagende stemning, skuespillet og Ben Kingsleys hemmelighedsfulde karakter.

Egentlig ville jeg blot give filmen 7/10, da den er en ganske hyggelig og fornøjelig affære, men ikke påvirker mit smile- eller følelsesregister i nævneværdig grad. Da håndværket imidlertid er aldeles upåklageligt og hyggestemning også kan være en god ting engang imellem, sniger jeg mig op på:

8/10
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: