Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 JannikAnd 13 år siden

Synes også, det er sært at udråbe en film som den bedste nogensinde, hvis man kun har set den en gang, for ganske kort tid siden. Men fair nok, "Inception" behøver ingen gensyn for at blive forstået.
Gravatar

#12 Peder Hansen 13 år siden

JannikAnd (11) skrev:
Synes også, det er sært at udråbe en film som den bedste nogensinde, hvis man kun har set den en gang, for ganske kort tid siden. Men fair nok, "Inception" behøver ingen gensyn for at blive forstået.


Jeg har set den tre gange - jeg så den allerede i BFI London (IMAX) til premieren. Og lad nu være med at komme med flamebait kommentarer som "Inception behøver ingen gensyn for at blive forstået". Der er mange der er uenige med dig i den udtalelse - accepter at du ikke er den eneste med en mening.
Gravatar

#13 filmz-Is 13 år siden

Jeg er aldeles uenig i anmeldelsen. Inception er en af de mest gennemførte, tankevækkende og gribende film jeg har set i lang tid. Skuespillet og instruktionen er fuldstændig fantastisk, og Hans Zimmers formidable musik er intet mindre end eminent. At action sekvenserne skulle være kedelige og monotone kan jeg slet ikke forstå. Den sidste time af filmen, er muligvis noget af det mest komplicerede og nyskabende action jeg har set på film. Man er nødt til at være konstant opmærksom på de forskellige dele af historien, hvilket gør det så fængslende og intenst.

6/6 - Et sandt mesterværk som jeg glæder mig til at se igen og igen og igen. :)
Gravatar

#14 Høegh 13 år siden

Mon man kan forvente (frygte) den samme hysteri som med The Dark Knight...
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#15 JannikAnd 13 år siden

#12 - Give me a damn break. C'mon, jeg kan forstå folks fascination af filmen. Men den er ikke kryptisk eller kompliceret. Og jeg forstår slet ikke, hvorfor det er blevet en debat, for jeg tror aldrig det har været Nolans vision. Han har skabt et intelligent oplæg, men jeg mener ikke, at historien byder op uafklarede spørgsmål.
Gravatar

#16 kasper0204 13 år siden

#1 En stjerne eller to for lidt, i forhold til hvad?

Jeg mener helt bestemt, at anmelderen argumenterer ganske fint for sin samlede vurdering. En anmeldelse ér subjektiv - så kan det godt være, at anmelderen har haft enormt høje forventninger, hvilket højst sandsynligt skyldes andre menneskers personlige meninger, men det ændrer altså ikke på oplevelsen for den enkelte.

Man kan ikke begynde at opveje film i forhold til en bestemt standard. Så ville det vel også gå den anden vej rundt? Bliver man positivt overrasket en film, får den måske 4/6 stjerner - men "fortjener" i virkeligheden kun 3 eller 2 stjerner, eller hvordan? Det er noget pladder.

Egentlig synes jeg, at din kommentar er skrevet ud fra din egen skuffelse over, at Inception ikke scorer en tårnhøj karakter, som du måske inderst inde havde håbet på?

Eller også lyder det lidt som om, at fordi Inception scorer højt de fleste andre steder, så burde den også få en høj vurdering hér? Jeg finder det kun enormt befriende, at anmelderens egen personlige mening lyser igennem, uden at være farvet af alt hypen og alle mulige andre anmeldelser. For hvis det sker, bliver en anmeldelse pludseligt meget objektiv - og så kan man ikke rigtig bruge den til noget som helst. Jo, måske selv få endnu mere tårnhøje forventninger - som altså ikke bliver indfriet i biografens mørke. What comes around goes around, og så kan det jo vise sig, at denne anmeldelse har været med til at lægge en dæmper på fleres forventninger, hvilket resulterer i en (bare lidt) bedre oplevelse?

Oh well, jeg er bare glad for, at den ikke scorer 6/6 alene fordi det er en fanboy af Christopher Nolan, der fik til opgave at anmelde filmen. Sådan en type der typisk allerede har givet filmen 6/6 på baggrund af instruktøren, inden filmen er blevet set. Den slags anmeldelser har jeg bare læst lidt for mange af...
Gravatar

#17 JannikAnd 13 år siden

#16 - Helt enig. Synes anmeldelsen stemmer perfekt overens med den endelige karakter.
Gravatar

#18 Høegh 13 år siden

kasper0204 (16) skrev:
Man kan ikke begynde at opveje film i forhold til en bestemt standard. Så ville det vel også gå den anden vej rundt? Bliver man positivt overrasket en film, får den måske 4/6 stjerner - men "fortjener" i virkeligheden kun 3 eller 2 stjerner, eller hvordan? Det er noget pladder.



True words.
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#19 Collins 13 år siden

Jeg skal ind og se filmen på Lørdag, og har sagt til mig selv at jeg ikke vil læse nogen anmeldelser af filmen inden da.
Derfor finder jeg det lidt irriterende at jeg ser filmen har fået 4/6 stjerner herinde, fordi det står på forsiden. Jeg ville bare se nyheder.

Det er helt fint der står noget kort om den på forsiden, fordi det kan man nemt skippe. Men når der bliver vist 4 store gule stjerner er det lidt svært at undgå. :-(
Every passing minute is another chance to turn it all around.
Gravatar

#20 jessup 13 år siden

OT ad helvedet til. #3 Valhalla Risng har fået 71 % på Rotten og 62 % på Metacritic!
This is just until June

Skriv ny kommentar: