Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Lord Beef Jerky 13 år siden

First of all - 4/6 stjerner er lig med en god anmeldelse. Nu har jeg ikke læst meget af den, da jeg prøver at holde det lidt på afstand indtil jeg skal se den. Hvis jeg personligt ender et sted imellem 4/6-6/6 er jeg tilfreds med oplevelsen.

Second of all - hold kæft hvor kan i alle blive personlige. Det er jo en film, og naturligvis har alle hver deres mening, og det må i så lære at leve med. Jeg er helt sikker på, at det ikke er den mest komplekse film i verdenen (langt fra), men nogle mennesker holder sig hovedsageligt til mainstream Hollywood, og disse vil sikkert finde dele uforståelige. Sådan er det. Forskellige mennesker har forskellige prioriteter og meninger, og det behøver ingen af os at blive personlige omkring.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#32 JannikAnd 13 år siden

#31 - Den virker til at være lidt møntet på mig, hvilket er fair nok. Men jeg er blevet lidt kynisk, efter at have ytret min negative holdning og fået responsen "Kloge Åge" og "du er nok for dum til at forstå den".

Synes at folks behov for at agere Nolan-advokat, er kommet helt ud på et overdrev denne gang.
Gravatar

#33 filmz-Sichlau 13 år siden

kasper0204 (16) skrev:
En anmeldelse ér subjektiv - så kan det godt være, at anmelderen har haft enormt høje forventninger, hvilket højst sandsynligt skyldes andre menneskers personlige meninger, men det ændrer altså ikke på oplevelsen for den enkelte.


Det er ikke rigtigt. Hypede film vil fremstå svagere, ved mindre filmen formår at indfrie forventningerne. Ligesåvel som at hvis jeg sidder og skider mens du spiser, vil din oplevelse med måltiden uden tvivl blive forrænget, på trods af at måltidet ikke ændrer smag.
Første gang man ser en film, er det en direkte konsekvens af dine forventninger til filmen. Dette alene udgør selvfølgelig ikke hele bedømmelsen men den er en del af det. Ligeledes kan en trailer der afslører alt i traileren også påvirke dit samlede indtryk af en film, grundet forudsigelighed og høje forventninger til en film som rigt repræsenteres af traileren, men i virkeligheden udgør det bedste ved filmen (eller omvendt).

kasper0204 (16) skrev:
Man kan ikke begynde at opveje film i forhold til en bestemt standard. Så ville det vel også gå den anden vej rundt? Bliver man positivt overrasket en film, får den måske 4/6 stjerner - men "fortjener" i virkeligheden kun 3 eller 2 stjerner, eller hvordan? Det er noget pladder.


Standarden man burde opveje film i forhold til (og forhåbentlig) er en fælles standard (for den enkelte anmelder). Jeg har svært ved at forestille mig at Inception er kvalitetsmæssigt på linje med JCVD, Date Night og Zombieland, hvilken den er ifølge anmelderen. Jeg siger ikke at man skal give den flere eller færre stjerner, i forhold til den umiddelbare oplevelse. Jeg håber blot på at anmelderen er dygtig nok til at tage højde for dette, så vi ikke ser Blu-ray anmeldelsen få 5 stjerner i stedet for, som vi har set et par gange før (dog sikkert med forskellige anmeldere).

kasper0204 (16) skrev:
Egentlig synes jeg, at din kommentar er skrevet ud fra din egen skuffelse over, at Inception ikke scorer en tårnhøj karakter, som du måske inderst inde havde håbet på?


Du har ret. Og ligeledes var min opfattelse af anmelderens dom (blot med modsatte fortegn).

kasper0204 (16) skrev:
Eller også lyder det lidt som om, at fordi Inception scorer højt de fleste andre steder, så burde den også få en høj vurdering hér? Jeg finder det kun enormt befriende, at anmelderens egen personlige mening lyser igennem, uden at være farvet af alt hypen og alle mulige andre anmeldelser. For hvis det sker, bliver en anmeldelse pludseligt meget objektiv - og så kan man ikke rigtig bruge den til noget som helst. Jo, måske selv få endnu mere tårnhøje forventninger - som altså ikke bliver indfriet i biografens mørke. What comes around goes around, og så kan det jo vise sig, at denne anmeldelse har været med til at lægge en dæmper på fleres forventninger, hvilket resulterer i en (bare lidt) bedre oplevelse?


Ja, nemlig. Men modsiger det ikke lidt dig selv? :)

Flot spil er der også fra det øvrige stærkt karismatiske heisthold, der brillerer i første halvdel, men som svigtes markant af den småkedelige kupdel, der er klistret til med konventionel "James Bond"-action, der aldrig rigtig bliver pulsforøgende. Tværtimod.

Dette er hvad jeg ud fra anmeldelsen kan forstå hiver ned i karakter, men ikke to stjerner.
Gravatar

#34 Lord Beef Jerky 13 år siden

#32 Well, anden del lød lidt møntet på dig, men det var nu ment i al almindelighed. Nu kan jeg ikke forholde mig til den anden debat, men det lyder lidt som om, at du er blevet skubbet ud i de her udtalelser så. Men ligegyldig hvad... denne film vil skabe mange bitch fights... sikkert også på filmz. Glæder mig til at finde ud af hvilken side jeg skal stå på.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#35 JannikAnd 13 år siden

#34 - You are more than welcome on my team. Alas, we're heavily outnumbered :)
Gravatar

#36 thomasbech 13 år siden

# 31 - well said.... efter at have set filmen ville jeg nok sige den ville være for kompleks til min mormor f.eks., men de fleste brugere herinde vil nok finde den realtiv nem at gå til..

Jeg synes dog, der er nogle utrolig flotte billeder i filmen (de Matrix-inspireret slow motion effekterne og slåskampen, som man også ser i traileren), som godt kunne være et argument for at trække anmeldelsen op på 5 stjerner grundet dens æstetiske suverænitet.

Derudover er jeg enig i, at Nolan kvalitetsmæssigt ligger i den bedste ende, hvis man ser ham som en instruktør, der laver mainstream. Hans film, denne inklusiv, formår at sætte nogle tanker igang - også efter filmen, imens den samtidig underholder, og jeg får personligt altid lyst til at gense hans film.

Inception skuffede mig ikke - heller ikke selvom jeg havde høje forventninger.
Gravatar

#37 The Insider 13 år siden

Selvom jeg synes bedre om filmen end Morten, så kan jeg sagtens relatere mig til flere af ankepunkterne i hans ekstremt velformulerede anmeldelse. Et af de eneste minuser ved filmen for mit vedkommende var dens action - naturligvis med visse undtagelser (starten og gangscenen især). Alt hurlumhejet omkring ispaladset var netop en smule for monotont til min smag. Her formåede han ikke helt at matche inspirationskilden, On Her Majesty's Secret Service :-)
War. War never changes.
Gravatar

#38 Lord Beef Jerky 13 år siden

#33 Hele denne del (som er det eneste jeg har læst, da jeg ikke vil vide for meget), lyder dog som om den kun er 3 stjerner værd:

Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra

Og jeg håber sgu den kvalitetsmæssigt er på højde med JCVD.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#39 Lord Beef Jerky 13 år siden

#35 Mange tak, men jeg håber nu stadig at jeg ender som din nemesis... hellere en god oplevelse end en dårlig =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#40 Skeloboy 13 år siden

Jeg frygter lidt, der er for meget quick 'n' stop-action...jeg aner ikke, hvad det hedder, men der må helt sikkert være et navn for det...Der sker hele tiden i 300...I ved, hvor scenerne lige bliver speedet lidt op, og så kommer der lige lidt slo-mo...

Skriv ny kommentar: