Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#491 filmz-ab 14 år siden

Nu kender jeg intet til den Cam-version du omtaler, men Nolan har aldrig før haft to versioner af en film. Og den amerikanske udgave af Inception er ligmed den danske.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#492 filmz-ab 14 år siden

Det ser ud til, at den er go' nok. Mon vi får hele pakken på blu ray/dvd.
Gravatar

#493 filmz-ab 14 år siden

Highland Park:

Mangler du ikke at redegøre visse spørgsmål fra mig, eller det gad du ikke, da dette var så åbenlyst? :-)
Gravatar

#494 Highland Park 14 år siden

Jeg har da ikke lovet at redegøre for noget, og desuden gik det hurtigt op for mig, at jeg egentlig ikke havde lyst til at diskutere filmen. For det første har jeg ikke set den for nyligt, for det andet har vi hver vores personlige opfattelse af handlingen, og det vil en diskussion næppe ændre noget ved.

Desuden bør vi, af hensyn til folk der ikke har set "Memento", holde os til at diskutere "Inception" i denne tråd. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#495 filmz-ab 14 år siden

Fair nok. Men da du skrev, at jeg skulle nævne mine spørgsmål samt grunde, så antog jeg derfor du ville diskutere. Ellers giver det ingen mening, at jeg skulle diske op med 5 spørgsmål :-)

En diskussion behøver nu heller ikke ændre hverken min eller din opfattelse. Men derfor kan man forhåbentlig blive kloger. Jeg skrev vist også, at jeg var i tvivl, hvorvidt det er det ene eller det andet.

Så længe vi holder os til spoilers, ser jeg intet problem :-) Det er måske slet ikke så irrelevant, når Rasmus forsøgte at sammenligne Nolan's slutninger.

Men okay :-)
Gravatar

#496 Highland Park 14 år siden

a@babo (495) skrev:
Fair nok. Men da du skrev, at jeg skulle nævne mine spørgsmål samt grunde, så antog jeg derfor du ville diskutere. Ellers giver det ingen mening, at jeg skulle diske op med 5 spørgsmål :-)

Det kunne have andres interesse (hvilket jo var tilfældet med hr. Lord Beef Jerky), og desuden ville det virke lidt fjollet at skrive ("Memento"-spoiler!):
I så fald står jeg tilbage med en del spørgsmål, hvis Lenny er Sammy.

uden derefter at nævne, hvilke spørgsmål der er tale om.

a@babo (495) skrev:
En diskussion behøver nu heller ikke ændre hverken min eller din opfattelse. Men derfor kan man forhåbentlig blive kloger. Jeg skrev vist også, at jeg var i tvivl, hvorvidt det er det ene eller det andet.

Det første har du helt ret i, men jeg tror ikke, at vi bliver klogere af at diskutere det. Som med så mange andre af Nolans film afhænger min fortolkning i høj grad af min personlige oplevelse, mens jeg ser filmen. Dog vil jeg mene, at "Inception" er en undtagelse, primært fordi jeg, bortset fra enkelte stunder, hverken blev revet med eller grebet af handlingen. At reflektere over filmens væsen og struktur finder jeg næsten mere udbytterigt end det at se filmen.
Gravatar

#497 Lord Beef Jerky 14 år siden

For mit vedkommende kan jeg kun kommentere, at jeg aldrig har anset Memento på den måde. Det er også lang tid siden, jeg har set den, og vil da skrive mig det bag øret næste gang. Der går dog nok et stykke tid.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#498 filmz-ab 14 år siden

#496 (Memento)

Jeg har ingen interesse i at høre din personlige vurdering (heller ikke om Inception), men mere detaljen i Memento, som vi var inde på, og som du fandt åbenlyst. For mig er det lidt ligegyldigt om Lenny er Sammy. Jeg vil gerne høre argumentationen, da du åbenbart følte dig så skråsikker. Og da du så spurgte mig om jeg ikke kunne nævne spørgsmålene, samt grunde, antog jeg du ville diskutere den detalje. Men det vil/kan du så ikke, og længere er den ikke. Hvad du synes om Nolans film personligt, skal jeg ikke blande mig i.
Gravatar

#499 Highland Park 14 år siden

#498: Det har du allerede forklaret mig en gang. :)

Som sagt; det er udelukkende, fordi jeg ikke har lyst, og fordi jeg ikke har set filmen for nyligt og derfor ikke vil være i stand til at diskutere hver en lille detalje, du finder frem til på IMDB. Men stil du bare spørgsmålstegn ved, om jeg overhovedet kan argumentere for min opfattelse, hvis det morer dig. Du har åbenbart meget svært ved at forstå og acceptere, at jeg ganske enkelt ikke er interesseret i at diskutere lige nu.

I øvrigt er min personlige vurdering og min opfattelse uløseligt forbundet, og eftersom du jo alligevel ikke interesseret i at høre min mening, skal du blive fri.
Gravatar

#500 filmz-ab 14 år siden

Highland Park (479) skrev:
I mine øjne er det. Men nævn endelig dine spørgsmål samt grunde til at du ikke kan stole på Teddy.

Kære ven. Du indbyder jo selv til en debat, eller har jeg misforstået noget?

Highland Park (499) skrev:
Du har åbenbart meget svært ved at forstå og acceptere, at jeg ganske enkelt ikke er interesseret i at diskutere lige nu.

Sådan lød det jo ikke, når man tager den første sætning i betragtning :-)

Jeg søgte blot svar på mine spørgsmål, som jeg gjorde besvær for at lave. Og de kan godt besvares, med eller uden din personlige vurdering af Memento. De spørgsmål jeg stiller, handler jo bare om selve detaljen, og det er dén jeg vil frem til. Om Lenny er én, to eller tre personer, gør hverken filmen bedre eller værre.

Som jeg sagde. Det er okay. Ingen skade sket. Ville også bare spørge hvor du blev af. :-)

Skriv ny kommentar: