Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#91 filmz-Bruce 14 år siden
Jeg har i sinde at sige, hvad jeg mener om Inception imorgen, nøjagtig som jeg gjorde med The Dark Knight, hvor man ligeledes ville så tvivl om mine hensigter på forhånd. Der kom jeg ud med en positiv udmeldelse og så var jeg sikkert ikke "så farvet" og velkommen i "klubben" :)
#92 Mads83 14 år siden
Me like movie. Lot of stuff going boom, think think & complex brain. sploosh & nice picture times.
... færdig . slut. prut
...og så glæder jeg mig afsindigt til et gensyn på fredag :D
#93 filmz-Sichlau 14 år siden
Tak Bruce :) Det er også dejligt når du forsøger at analysere mine indlæg, og derved bruge ironi som argument i din konklusion.
#94 filmz-Bruce 14 år siden
#95 Barnebarn 14 år siden
De mangler, som ridses op i anmeldelsen fangede jeg også - og derudover mener jeg, at filmen "prøver for hårdt" at være mere end den egentligt er.
Der har længe været lagt op til, at filmen skulle være svær at overskue eller følge med i - men den er ganske nem at se og forstå - netop fordi alt er penslet ud alt for meget (som anmeldelsen også er inde på).
I min verden er dette en god solid film, som blot udspiller sig i "en drømmeverden" - men så heller ikke mere.
Den når f.eks. ikke Matrix højden i min "wow"-fakta-verden og ej heller er det den fedeste film, jeg har set længe (der står Kick-Ass stadig højst i år).
#96 Lord Beef Jerky 14 år siden
#97 Barnebarn 14 år siden
Krævede jo så bare, at folk havde set Ghost in the shell inden de så The Matrix - hvilket nok de færreste har.
Personligt så jeg først Ghost in the Shell længe efter og syntes ikke, at de kunne sammenlignes en til en i sådan en grad, som mange lægger op til. Ja, det er samme princip - men de handler ikke om det samme og det er kun idéer, som er blevet "stjålet".
The Matrix indførte flere nye ting og måden de brugte bullit-time på var jo genial og flere scener var decideret jaw-dropping (som start scenen hvor Trinity bliver forstyrret af betjentene).
Det er meget få film, hvor man bagefter sidder med håret blæst tilbage og har følelsen af, at man lige har set noget virkeligt stort - og den følelse havde jeg bestemt ikke med Inception - men med The Matrix havde jeg, hvilket var grunden til at jeg nævnte den i #95.
Den følelse har jeg kun haft med en håndfuld film.
#98 filmz-ab 14 år siden
Jeg synes så netop ikke, at alt bliver skåret ud i pap. Nolan afvikler netop tingene ret hurtigt og håber på, at vi som publikum er intelligente nok til at følge med. Matrix gjorde dette meget meget mere i. Jeg elsker selv Matrix og har den over mine yndlingsfilm, men Inception er ganske enkelt en både mere moden, men sågar også mere ambitiøs film.
#99 Mads83 14 år siden
http://kpn.dk/film/article2135884.ece?page=1 (3/6 stjerner)
http://politiken.tv/nyheder/kultur/Film/article102... (6/6 stjerner)
Come on Gladiators: I wanna see BLOOd
#100 Skeloboy 14 år siden
MEN...om 4 timer, så kan jeg meget bedre blande mig i debatten..:)