Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#511 lyspunkt 14 år siden

Jeg er i fuld gang med IMDB, men synes at det meget bliver en kamp mellel fortalerne, der siger, at man bare skal acceptere filmens premisser og at man er for dum, hvis man vil sidde og finde uoverensstemmelser og modstanderne, der bare synes den er urealistisk.

Hvis man, som Nolan, vil lave en indviklet film, hvor fantasi og virkelighed smelter sammen, så kræver det lidt mere af fortælleren.
Hvis jeg fortæller en joke, som ikke alle forstår, så er det da mig, der ikke har fortalt den ordentligt og ikke mit publikum, der er for dumme.
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#512 filmz-ab 14 år siden

Det står stort set altsammen under fanen FAQ - under Inception.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#513 filmz-ab 14 år siden

Det er op til dig selv at vurdere, hvor meget du vil "købe" af Inception's plot. Det er trods alt en sci fi film. Hvis du ikke er overbevist på nogle af de ting du spørger om, så se filmen igen, og hvis dét ikke hjælper, jamen så fred med det.

lyspunkt (511) skrev:
Hvis jeg fortæller en joke, som ikke alle forstår, så er det da mig, der ikke har fortalt den ordentligt og ikke mit publikum, der er for dumme.

Filmen har rundet et pænt økonomisk beløb worldwide, så mon ikke de fleste har fanget og bagefter grinet af Nolans joke :-)
Gravatar

#514 filmz-Bruce 14 år siden

a@babo (513) skrev:
Filmen har rundet et pænt økonomisk beløb worldwide, så mon ikke de fleste har fanget og bagefter grinet af Nolans joke :-)

Don't underestimate the power of the "grin med" effect :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#515 filmz-ab 14 år siden

haha! Good one!
Gravatar

#516 Corgan 14 år siden

a@babo (509) skrev:

Læs de mange forklaringer der har været, både her og IMDB. Det er en lang snak.

Dom og Mal har IKKE været i limbo i 50 år. Hvornår går det op for folk :-) De undslipper limboen som UNGE, og det ser man endda. Cobb forestiller sig blot til sidst, når man ser et glimt af deres ældre kroppe - som blot er en sød og naiv tanke.

Det er endnu ikke gået op for mig.
Som jeg ser det, har de netop været der i 50 år. Første gang man ser historien om Cobb og Mal i Limbo og hvordan de slipper ud, er når Cobb fortæller det til Ariadne. Han siger her intet om hvor lang tid de var der. Vi ser her Mal og Cobb i den alder Ariadne kender dem.
Senere uddyber han historien overfor Mal og Ariadne ved at sige at de rent faktisk havde været der i 50 år. Man ser dem endda som værende gamle. Han siger også at de var gamle sjæle der vågner op i unge kroppe... eller noget i den stil.
Gravatar

#517 lyspunkt 14 år siden

#512 Udmærket, den giver svar på dem allesammen. Thx
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#518 filmz-Bruce 14 år siden

#517 Hvis du kigger dig rundt omkring, så vil du finde ud af, at Inception kan fortolkes som djævelen læser bibelen, hvis det er det man ønsker. En, for publikum, vellykket film, beror i høj grad på "suspension of disbelief" hos den enkelte. Den "suspension of disbelief" man f.eks. sætter i kraft, når man ser Menneskejagt og Vertigo og betragter bilkørsler med et lærred bagved. Når man ser Matrix og James Bond og acceptere præmisserne for deres "verden".

Det samme gør sig gældende med Inception. Udover at acceptere præmisserne for drømme verdenen og menneskers indtrængning og påvirkning af denne, føjer Nolan mange parametre til, med så mange åbne muligheder, at man ender op med en ligning med rigtig mange ubekendte. Hvor Shyamalan i Sixth Sense havde én skjult sand/falsk operator indbygget (den røde farve, som afgørende metafor), har Inception mange sand/falsk operatorer med, hvis værdier (ring, totem, berøring, Saitos telefonopkald etc. etc. etc) vi kun kan spekulere om.

Det helt igennem vellykkede syn kommer således an på en massiv "suspension of disbelief", hvor man lukker øjnene for de sagligt kritiske betragtninger og villigt kun opererer indenfor de scenarier, som understøtter Nolans masterplan.

Personligt ser jeg således indholdet af Inception som værende en kvantitativ kompleks affære fremfor en kvalitativ, som man ligeså godt kan lade være med at tænke for meget over bagefter, for "anything goes". Instruktørmæssigt er det dog en bedrift at skildre, selvom Nolan stadig er meget middelmådig, når det kommer til koreografi af action. Belønningen ligger i publikums vandring op og nedad den paradoksale trappe i håbet om at finde frem til en forklaring, som der filmisk alligevel ikke er nogen konklusion på.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#519 filmz-ab 14 år siden

Men da Cobb fortæller den historie til Ariandne, ser vi Cobb og Mal ligge ved togskinner, som unge. Det er vel det tidspunkt de undslipper limboen. De undslipper ikke limboen som gamle, ellers havde man jo set dem gamle, ligge ved togskinner?
Gravatar

#520 elwood 14 år siden

Og så er der gi-jones der siger at det hele blot var en drøm, hvorefter han udbryder lortefilm!

Jeg hader når det blot er en drøm!

8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: