Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#101 filmkorn.dk 14 år siden
Jeg har på fornemmelsen, at jeg lander på 4 stjerner lige som Nihilisten. Indtil videre har ingen af Nolans film imponeret mig synderligt - ud over det tekniske håndværk; det kan man ikke tage fra Nolan.
Jeg synes hans film er lidt kolde og distancerende.
#102 Skeloboy 14 år siden
Men ellers synes jeg fint om Nolan - for det meste:
The Prestige - 6/10
Insomnia - 7/10
TDK - 8/10
Batman Begins og Memento - 9/10
Memento er dog den eneste rigtige interessante af de film. De andre er bare skidegodt håndværk - eller noget af det bedste håndværk.
Men nu...biffen...:)
#103 filmz-ab 14 år siden
Dømt ud fra din top liste, så burde kolde og distancerende film ikke været noget problem. Zombieland, Thing, Down of the dead ec, er da så kolde med minimalt indhold i.
#104 filmfan 14 år siden
JP's anmeldelse er en fornærmelse imod anmelderstanden ... uanset om han kan lide filmen eller ej, er det mindste man kan forlange af en anmelder, at han møder en ny film med åbent sind og lyst og energi til at sætte sig ind i værket på dets betingelser.
Det gør denne anmelder ikke. Han virker utilladeligt doven, og kan end ikke svinge sig op til et hæderligt handlingsreferat. Desuden er han fræk nok til at prale med, at han vælter omkuld allerede ved mødet med filmens titel.
Det er ufatteligt, at en anmelder kan slippe afsted med at slå et par gange i tastaturet og få ligegyldighederne accepteret af en redaktør. Han er sat til at bedømme en film, der uanset hvad man mener om den, i hvert fald er et produkt, som en instruktør (og mange andre) har gjort sig stor umage med, og derfor fortjener at anmelderen investerer bare et mindste mål af tid og energi.
Tværtimod lufter JP atter en upassende arrogant og hånlig stil - men hvem ville ikke være sur og tvær, hvis man tilstadighed går og savner gode gamle dage med film som Olsen Banden og Slå først Frede - dengang kunne de lave film, man kan forstå.
#105 Peder Hansen 14 år siden
#106 chronaden 14 år siden
#107 filmz-ab 14 år siden
Anmeldelsen (JP) var ganske skægt, men hvis han mener filmen er alt for abstrakt og usammenhængende, gad vide hvad han så vil skrive om en Lynch film?
#108 filmfan 14 år siden
Hehe - Lynch ville fremprovokere en total mental nedsmeltning, men det skal da ikke forhindre ham i at skrive videre :-)
#109 filmz-ab 14 år siden
:-) jeg fik da ihvertfald moret mig over anmeldelsen, men DR's filmland kom med en laaaang 6 stjernet en, som du kan læse.
#110 Mads83 14 år siden
JP's anmelder skriver: ”Inception” betyder noget, der begynder at eksistere eller vise sig. Det bliver man ikke meget klogere af. Faktisk er den film ikke til at blive klog på - hvis man da ikke er klogere end mig, og hvem er det?"
Ufrivillig komisk eller blot en sarkasme, jeg slet ikke fanger??