Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 filmz-Sichlau 13 år siden

Lord Beef Jerky (45) skrev:
#44 Talk about interpretations... der står jo intet om, at anmelderen forventede noget, bare at det kunne være udført anderledes (og bedre).


Mon anmelderen havde gjort sig disse tanker, hvis det havde være Nolans debutfilm? Jeg tvivler. Anmelderens kendskab til filmskaberen og hans tidligere film udgør baggrunden for sådan en udtalelse.

Jeg føler lidt man bliver presset til at holde med enten A eller B (jvf. snakken om fanboys-lejre), fordi man bliver nødt til at simplificere sine synspunkter for hver gang man kommer med et indlæg.
Gravatar

#52 JannikAnd 13 år siden

#49 - Bruce... Har du tjekket kælderen for skimmelsvamp?
Gravatar

#53 filmz-Bruce 13 år siden

Der lå et par hvide klatter godt nok, men det var vist fra da Per "sad i smørhullet" :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#54 Åkepool 13 år siden

Sichlau (33) skrev:
Jeg har svært ved at forestille mig at Inception er kvalitetsmæssigt på linje med JCVD, Date Night og Zombieland


Jeg er godt nok rystet, hvis anmelderen har givet "Date night" 4/6, for hold kæft hvor er den ringe.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#55 JannikAnd 13 år siden

#53 - Man, I should've seen it cummin' :)
Gravatar

#56 Skeloboy 13 år siden

#55 - udover det hele
Gravatar

#57 thomasbech 13 år siden

synes det er kanon god anmeldelse forresten - du formulerer dig som altid godt. Selvom jeg ikke er 100 enig, er det spændende at læse din argumentation for, at den ikke skal bedømmes højere.

Dog synes jeg, den dejlige sproglige leg med filmens handling til trods, at din opsummering får lidt for negativ en klang i forhold til en film, som du giver fire stjerner..

"Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra."



Gravatar

#58 Lord Beef Jerky 13 år siden

#51 Muligvis... hverken du eller jeg kender anmelderen personligt, og hvad du konkluderer ud fra en tekst, kommer naturligvis også et sted fra. Der står dog intet om hans forventninger i den sætning, du refererede til. Det siger vel ligeså meget (hvis ikke mere) om dig end om ham?

Igen... 4/6 er en god anmeldelse, og man kan da ikke forvente at alle anmeldere giver den topkarakter? Hell, der dukker sikkert et par op, der kun giver den 3/6 eller sågar 2/6. Ud fra hvad jeg har læst, virker det dog som om, at anmelderen begrunder sin karakter glimrende. Man kan så være uenig, starte en konstruktiv debat eller whatever... men ligefrem at ty til personlige angreb og konkludere ting ud af ingenting, kommer der sgu nok ikke så meget ud af.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#59 Skeloboy 13 år siden

Lord Beef Jerky (42) skrev:
#40 Jeg har altid kaldt det fast-pacing, men aner ikke om det er det rigtige navn for det.

Jamen, så begynder jeg også at bruge det ord...

Synes fast-pacing er overbrugt, billigt og tegn på total mangel af originalitet...
Gravatar

#60 filmz-Bruce 13 år siden

Sichlau (51) skrev:
Mon anmelderen havde gjort sig disse tanker, hvis det havde være Nolans debutfilm? Jeg tvivler. Anmelderens kendskab til filmskaberen og hans tidligere film udgør baggrunden for sådan en udtalelse.


Det vil jo i såfald være et "kort", man for evigt kunne smide på bordet, når en etableret instruktør laver en mindre vel modtaget film. I sidste ende er det anmelderens vurdering og et skjult sæt af indre parametre, som definerer anmelderens rating. Det eneste man kan bede om er, at anmelderen argumenterer for sin rating og så må det være op til folk at vurdere, om man er besat, saglig eller andet.

Jeg føler lidt man bliver presset til at holde med enten A eller B (jvf. snakken om fanboys-lejre), fordi man bliver nødt til at simplificere sine synspunkter for hver gang man kommer med et indlæg.


Fint at være fanboy, blot man ikke agerer sådan, så hvorfor dog blive inspireret? Man ser en film og så vurderer man den på baggrund af dens kvaliteter og er der noget man finder kritisabelt, så nævner man det. Nihilisten har nogle ankepunkter, deriblandt det, som er gennemgående hos de fleste kritikere af filmen.

Hvorfor er det så meget mere svært at vurdere Nolans film end andre, eller rettere, svært at acceptere andres rating. Sjældent jeg ser så meget hurlumhej pga. én skide karakter.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: