De fleste filmgeeks har mindst én af Tarantinos film stående på hylden, og alt andet ville også næsten kunne betegnes som en mangelfuld samling. Om man kan lide mandens film er naturligvis op til den enkelte, men ingen betvivler vel hans betydning for nyere film. “Inglourious Basterds” forstærker dog ikke ligefrem denne betydning, da den på ingen måde er nyskabende, men tværtimod en gentagelse af instruktørens aldrende æstetik. Men underholdende det er den, og med et godt transfer og en glimrende lyd er det ingen skam, hvis netop denne er den eneste Tarantino i samlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmkorn.dk 14 år siden

Hitchcock pointerede i sin tid, at det ikke er selve ekslosionen eller skuddet eller knivstikket der er interessant, men derimod FORVENTNINGEN om det. Det er jeg 100 procent enig med ham i. Hvis man vil lave gode action- eller spændingsscener, så gør man det ikke ved at dvæle ved voldens KONSEKVENS i form af blod, indvolde og ødelagte kroppe og ansigter, men ved at skabe tvivl om udfaldet af en scene: Slipper hovedpersonerne væk derfra? Lykkes deres forehavende? Eller vil de blive afsløret og fanget/dræbt? I den henseende fungerer scenen...

Øhh, hvis ikke Tarantino bygger den ene mesterlige suspense scene op efter den anden i Inglourious, ja så begynder jeg efterhånden at blive i tvivl om vi har set den samme film.

Startscenen.
Kroscenen.
Biografscenen.
Wienerbrødsscenen.
Scenen med Shosanne og hendes insisterende bejler.

Og jeg kunne blive ved. Alle scener, der er neglebidende spændende, da Tarantino jo med det samme har gjort det klart at intet er som det skal være. Vi kan med andre ord ikke gætte udfaldet. Deraf suspense.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#72 BN 14 år siden

tournesoller (69) skrev:
Han gør scenen ambivalent, da vi er vant til at se vold som underholdning, så man sidder tilbage med en underlig følelse af ikke rigtig at vide, hvad man skal mene og synes om scenen. Genialt i mine øjne.

Uenig. Jeg kan ikke få øje på noget som helst ambivalent ved de specifikke scener, jeg henviser til. Tværtimod understreger filmens ironiske tone + underlægningsmusikken, at det er både fedt og sjovt med sådan en gang blodbad, kranieknusning og skalperinger.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#73 BN 14 år siden

tournesoller (70) skrev:
Jamen, det er jo blot en klassisk Hollywood-opbygning (jvf. berettermodellen), som vi er blevet så vant til efterhånden (se blot Avatar). Tarantino bruger den så bare flere gange i samme film. Han kalder jo også sekvenserne noget forskelligt. Det er meningen filmen skal være fragmenteret bygget op.

Ja, men den fragmenterede opbygning (som var helt fint med mig) og skabelon-agtige "fra rolig samtale til vold/død"-scener er to vidt forskellige ting. Hvert fragment eller hver scene behøver jo ikke at være bygget op på samme måde, vel? MIG irriterer det, når den samme idé eller skabelon bruges så mange gange i en enkelt film.
Gravatar

#74 filmkorn.dk 14 år siden

#72 Nuvel, det var sådan scenen virkede på mig. Det var jo nærmest cirkusmusik.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#75 BN 14 år siden

tournesoller (71) skrev:
Øhh, hvis ikke Tarantino bygger den ene mesterlige suspense scene op efter den anden i Inglourious, ja så begynder jeg efterhånden at blive i tvivl om vi har set den samme film.

Startscenen.
Kroscenen.
Biografscenen.
Wienerbrødsscenen.
Scenen med Shosanne og hendes insisterende bejler.

Og jeg kunne blive ved. Alle scener, der er neglebidende spændende, da Tarantino jo med det samme har gjort det klart at intet er som det skal være. Vi kan med andre ord ikke gætte udfaldet. Deraf suspense.

Startscenen var rigtig god og suspense-fyldt, og det samme var Kroscenen. Biografscenen var derimod blottet for suspense. Her var man ikke et øjeblik tvivl om udfaldet.
Shosanna's triumferende filmklip var dog et fint indslag.
Wienerbrødsscenen var okay. Scenen med Shosanne og hendes insisterende bejler -
Og her går jeg ud fra, at du mener scenen i biografens operatørrum
- fandt jeg uspændende og i øvrigt lettere tåbelig. Lad mig igen citere Filmland's Per Juul Carlsen, som også i dette tilfælde indkredser mine egne tanker:
"Til andre tider er Tarantino næsvist irriterende, som da en smuk scene mellem heltinden Shosanna og hendes tyske beundrer ender i en absurd parodi på melankolsk tristesse som den så ud i italienske eller franske film i 70'erne."
Gravatar

#76 jessup 14 år siden

Jeg var ganske underholdt af filmen. Men som min ven sagde lettere lakonisk, men måske ikke helt urigtigt "er det sådan en film vi har brug for post 9/11?" - der er en hvis træthed over hans postmoderne fjollerier - jeg har dog ikke nået smertegrænsen med Tarantino. Irritation over plothuller, skiftende motivation og meget andet er selvfølgelig en anden historie.
This is just until June
Gravatar

#77 filmkorn.dk 14 år siden

#75, jeps i operatørrummet. Melankolsk tristesse til side, virkede scenen for mig, og jeg var faktisk overrasket over at de
begge døde.
Gravatar

#78 dh-ad 14 år siden

Men disse scener bliver, for mig, ikke nærværende, da jeg ikke synes, at Tarantion giver mig rigtig sympati med nogle af karakterene.

For min skyld kunne de lige så godt have indspillet filmen med dukkerne fra The Muppet Show, der er man da i det mindste slet ikke i tvivl om, at de er stoppet ud med vat...
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)
Gravatar

#79 macel 14 år siden

Man så for lidt til Brad, synes han var sjov. synd at hans kumpaner blev skudt, ville godt have set mere masakre på tyskerne. Fed detalje med hagekors i panden.
Gravatar

#80 MOVIE1000 14 år siden

#79 hvorfor bruger du ikke
SPOILER!!!!
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: