De fleste filmgeeks har mindst én af Tarantinos film stående på hylden, og alt andet ville også næsten kunne betegnes som en mangelfuld samling. Om man kan lide mandens film er naturligvis op til den enkelte, men ingen betvivler vel hans betydning for nyere film. “Inglourious Basterds” forstærker dog ikke ligefrem denne betydning, da den på ingen måde er nyskabende, men tværtimod en gentagelse af instruktørens aldrende æstetik. Men underholdende det er den, og med et godt transfer og en glimrende lyd er det ingen skam, hvis netop denne er den eneste Tarantino i samlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Frederik 14 år siden

Min favorit fra 2009. Den havde ikke en overflødig scene og jeg kedede mig ikke på noget tidspunkt. Da filmen sluttede havde jeg lyst til at bruge mere tid i universet. På højde med Pulp Fiction, efter min mening.

6/6 - Ærgeligt at der ikke er meget ekstramateriale :(
Gravatar

#2 filmz-Bruce 14 år siden

<CTRL-C><CTRL-V>

Gab hvor er du blevet gennemskuelig Quentin!

3/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 elwood 14 år siden

hey du glemte CTRL + A
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 Graversen 14 år siden

Basterds er osse klart min farvorit film fra 2009.

Første gang jeg så den syntes jeg dog den var lidt FOR amerikansk, da der er ufattelig mange latterligørelser af tyskere, nazister og hitler. Den alternative slutning i forhold til virkeligheden må have været hvad alle amerikanere havde håber på;
At nogle amerikanske jøder gennempløkker alle nazist overhovederne indklusiv Der Fürer, imens de bliver hånet af en jøde, skræmt af ildebrand og der efter bliver de sprængt i luften. ;)


Men anden gang jeg så den fangede jeg mere af den sorte humor i filmen og når man tænker tilbage over filmen så tager den jo aldrig sig selv specielt meget alvorligt og det er netop det der gør filmen så underholdende for mig. For det er jo et alvorligt univers det foregår i og selve plottet er da også til dels alvorligt, men der er bare tilføjet enormt mange små humoristiske indslag, som man ikke nødvendigvis fanger første gang man ser den.

Som fx at Hans Landa (Christoph Waltz) kalder næsten alle underordnede for Herrman. Eller at Aldo Raine (Prad Pitt) er enormt uvidende og har en meget ugennemtænkt og brutal tilgangsvinkel til alt. Hvor i mod Hans Landa er uendelig klog og kan gennemskue en hver person, uden at personen selv er klar over det.

Den slår ikke Pulp Fiction, men den er dælme tæt på ;)

6/6
Who else's opinion would it be?
Gravatar

#5 amadoR 14 år siden

Synd at anmeldelsen af filmen er så kortfattet, ikke generelt men omkring selve filmen, da det giver mit et indtryk af at Samuel's stemme og et skilt med Huge Stigligtz har hevet filmen ned fra 6/6 til 4/6 stjerner (Igen for antal stjerner for selve filmen, ikke overall anmeldelse).

Jeg kan ikke se hvad 'problemet er' er denne selvdyrkelse af sig selv som du påstår QT er besat af. Det er blot hans stil - mange af hans scener i hans film bygger ofte op omkring ironi og sarkasme som i Pulp Fiction med The Gimp scenen, eller The Tip Scene fra Reservoir Dogs.

Jeg syntes ærlig talt at filmen, i sig selv (hatrik), fortjener 6/6.
Gravatar

#6 filmz-Utyske 14 år siden

#2 -

Helt enig. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#7 MMB 14 år siden

#6

Helt enig. :)
Gravatar

#8 Kruspe 14 år siden

Lidt sent denne anmeldelse kommer, eller?

Jeg synes osse, det er 2009s bedste! Den overraskede mig virkelig. Jeg havde dårlige forventninger efter at have set traileren, som viser filmen som noget helt andet! Men bl.a. Hans Landa gør, at man kan se filmen igen og igen...!
You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig.
Gravatar

#9 jessup 14 år siden

Når nu anmelderen nævner "postmoderne" et par gange (og som kritik)ville det være klædeligt at komme med et par eksempler. Med mindre at en voice over regnes for postmoderne.
This is just until June
Gravatar

#10 keitel 14 år siden

Helt enig med karakter givningen, en ok sjov film, hverken mere eller mindre, ikke en film jeg vil se igen og igen, alt for meget genbrug.

Skriv ny kommentar: