“Insomnia” er baseret på en norsk film fra 1998 med samme titel, og denne nye amerikanske udgave må betragtes som en genindspilning. Nolans version af fortællingen er en solid psykologisk krimi, der syder af atmosfære og byder på to fascinerende karakterer. Filmens prægtige billeder og gode score opvejer langt hen ad vejen det lidt fortænkte plot, der her mangler strammere linier og et pift af originalitet for at være rigtig vellykket. Eftersom vi ikke deler halve kameraer ud her på Filmz må “Insomnia” nøjes med fire af slagsen og en rigtig varm anbefaling om at se filmen på det store lærred!

Klik [url=articles-view.php?id=163]her[/url] for at læse mere om Christopher Nolan i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Jepper 21 år siden

"Eftersom vi ikke deler halve kameraer ud her på sitet må ”Insomnia” nøjes med fire af slagsen og en varm anbefaling om at se filmen på det store lærred!"

Eller også kunne man have købt den for ca. 30 dage siden da den blev udgivet på DVD. Klart en anbefalingsværdig film!!!
Gravatar

#2 filmz-Zero 21 år siden

Kan godt være jeg ikke har "forstået" filmen, men jeg synes godt nok det er det mest langtrukne og kedelige stykke film siden JFK.
______________________________________________
Logic is the beginning of wisdom; not the end.
Gravatar

#3 azathoth 21 år siden

Hmm... hvilken film har du set... er du sikker på at det ikke var det social realistiske doku-drama "Søvnløs" om den arbejdsløse, fraskilte og pædofilianklagede vejarbejder og socialdemokrat Jens der ikke kan falde i søvn?? ;)

(This forum-entry is purely a figment of my sick imagination, any similarities to persons living, dead or unborn is purely coincidental)
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#4 filmz-Jepper 21 år siden

lol aza!
Gravatar

#5 filmz-vassago 21 år siden

Ja, du maa ha' set en anden film, den her er ret god. Klart en af de bedste thrillere i aar.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#6 filmz-ragnar 21 år siden

Det var sgu en meget god film...
Gravatar

#7 filmz-dummy 21 år siden

#2 (new)
User :
Zero
Ja, filmen har et langsomt tempo med perfekt virkning. Det bevirker man bedre kan følge heltens søvnløshed...
Gravatar

#9 El vez 19 år siden

"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#10 filmz-ab 13 år siden

Det var først ved andet forsøg at jeg opdagede, hvor fantastisk denne thriller egentlig er. Og nogle gange skal der et gensyn til at opdage filmens fulde potentiale.

Insomnia er en intelligent og overraskende stemningsfuld thriller, som har stor psykologisk dybde og de fremragende skuespillere, som virkelig løfter filmen. Nolan, som også stod bag mesterværket Memento, har måske ikke overgået sig selv med Insomnia (det er også umuligt) men har på mange måder lavet en eminent thriller, som er drevet af god handling og gode personbeskrivelser. I Hovedrollen finder vi Pacino, som lider af søvnløshed, men dette har en årsag og stikker langt dybere end som så. På overfladen ligner filmen en ganske almindelig thriller, men Nolan vil ganske enkelt mere, og har selvfølgelig også overført nogle af sine temaer fra Memento om moral og etik, godt og ondt, med mere. Insomnia er "bare" udført lidt mere mainstream og har en større appeal, men i dette tilfælde er det absolut til filmens fordel. Nolan viser stadig skræmmende talent.

Bemærk venligst billedsiden. Fotografen Wally Pfister er et geni. Han kan skabe en stemning, der driver persongalleriet fremad, som ingen andre.

Både Pacino og Williams er fantastiske, og det er helt utroligt, hvor meget Nolan har fået ud af Williams, som leverer en fabelagtig præstation, som ingen troede kunne lade sig gøre. Se ham. Også Pacino spiller perfekt, og en smule afdæmpet end , som absolut klæder ham og filmen. To spændende kontraster, og det er derfor værd at bemærke dialogen/mødet mellem disse to herre, som egentlig er filmens omdrejningspunkt. Glæd jer. Det er så herligt skuespil.

Forskellen mellem den norske og amerikanske insomnia: (ifølge mig)

SPOILERS:


Grundlæggende er historien selvfølgelig den samme, men historien er lidt mere elegant flettet sammen i Nolans udgave, og her tænker jeg på dialogen (bl.a telefonsamtaler imellem vores centrale personligheder), det psykologiske samspil mellem Pacino og Williams, som er en klasse eller to bedre end den norske. De er meget mere i centrum i den amerikanske udgave. Ligeledes er Williams mere skummel, ynkelig og klam som skurk. Stemningen og omgivelserne, som ikke udnyttes optimalt i den oprindelige udgave, får Nolan virkelig Alaska med i hans fortælling. Hovedrollen i den norske er tilgengæld lidt mere kynisk og upoleret karakter, som klæder filmen godt, men bortset fra det, så fandt jeg Pacino's rolle mere dyb, i kraft af man dykker mere bagved personen (skyldfølelsen: drabet på hans makker, som han i øvrigt ikke havde et godt forhold til på det tidspunkt, og må derfor tvivle på sig selv, om drabet nu også var en ulykke). Dette er ikke med i den norske version, og kommer derfor til at fremstå lidt tyndere i min bog.

Overall er den amerikanske mig lidt bedre på alle punkter, selvom den norske ved gud også er en rigtig god thriller. Slutningerne er forskellige, og i den norske overlever hovedrollen, men må leve med konsekvenserne og løgne, og det er selvfølgelig noget af en byrde for hovedrollen. I den amerikanske dør Pacino, i en nærmest poetisk smuk slutsekvenser, hvor han endelig "finder" fred - med andre ord: Søvn....smukt!


[Spoilertag indsat af red.]
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: