Insomnia
Udgivet 14. nov 2002 | Af: Hasselguff | Set i biografen
Det viser sig imidlertid hurtigt, at Dormer ikke udelukkende er taget til Nightmute for at hjælpe til med opklaringen af mordet. I forbindelse med en tidligere sag, har han nemlig brugt ulovlige metoder, og for ikke at sætte sin karriere over styr, er han rejst fra den interne undersøgelse i LA. Hap er dog ikke overbevist om, at deres flugt er den rette løsning, og til Dormers frustration bekender han, at han vil sladre til Interne Affærer.
Presset vokser omkring Dormer, og da søvløsheden melder sig under Alaskas midnatssol, begynder han langsomt at falde fra hinanden. Ved et uheld kommer han til at skyde Hap, og for at undgå yderligere komplikationer vælger han at manipulere beviserne på gerningsstedet, så sporene peger i retning af den jagede morder. Ingen fatter mistanke, og eftersøgningen fortsætter lige indtil morderen selv kontakter Dormer – han så nemlig betjenten skyde sin kollega og tvinger i kraft af sin farlige viden Dormer ud i et farligt samarbejde.
Den meget raffinerede klippestil antyder fra starten lighederne mellem de to karakterers gerninger, dog uden at vi til at begynde med kan gennemskue præcist, hvordan billedsekvenserne hænger sammen. Det er interessant at opleve, hvordan vi står splittet mellem vores sympati for Dormer på den ene side og hans tvivlsomme opførsel på den anden. Så kan man ærgre sig lidt over, at instruktøren til sidst vælger at tage relativt entydigt stilling til de moralske spørgsmål, idet det ville have været interessant med en mere åben slutning.
Derudover er det uheldigt, at de dele af plottet der omhandler selve mordgåden, til tider virker lidt anstrengte, og selvom der i starten af filmen lægges op til en snedigt udtænkt “masterplan” fra morderens side, kommer der aldrig rigtig gang i mystikken. Undervejs krydres jagten med sporadiske actionsekvenser, der til trods for at være flotte, aldrig bliver helt så nervepirrende som det psykologiske spil.
Derimod er der ikke meget at sige om Hillary Swanks noget magre rolle som den blåøjede betjent Burr, der får færten af, at hendes forbillede måske alligevel ikke har helt rent mel i posen. Swank blegner i forhold til hendes to mandlige kollegaer, og i dette tilfælde har hun sit hvide colgate-smil og veltrimmede pagehår imod sig, idet hun ender med at virke malplaceret i de barske og stemningsmættede omgivelser.
“Insomnia” er baseret på en norsk film fra 1998 med samme titel, og denne nye amerikanske udgave må betragtes som en genindspilning. Nolans version af fortællingen er en solid psykologisk krimi, der syder af atmosfære og byder på to fascinerende karakterer. Filmens prægtige billeder og gode score opvejer langt hen ad vejen det lidt fortænkte plot, der her mangler strammere linier og et pift af originalitet for at være rigtig vellykket. Eftersom vi ikke deler halve kameraer ud her på Filmz må “Insomnia” nøjes med fire af slagsen og en rigtig varm anbefaling om at se filmen på det store lærred!
Klik [url=articles-view.php?id=163]her[/url] for at læse mere om Christopher Nolan i Ugens filmz.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet