“Rumrejsen år 2001” har fået sig en episk rumbror. “Interstellar” er lige så arrogant, storvulgært tænkt og udført. Og den er et herligt grotesk og (over)tydeligt bud på meningen med det hele, imens Michael Caine siger noget patosfyldt med, at man ikke skal gå mod lyset uden kamp. Tænk, at nogen kan tænke så stort, vanvittigt, vildt og vovet. Tak for tankerne.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Driver 9 år siden

#29

Lad nu være med at bruge Kubrick-kortet. ;) Han har ikke patent på at lade musik spille en stor rolle i sine film og scener. Nolan har selv kaldt 2001 a Space Odyssey for en af sine yndlingsfilm, så se det som et anerkendende vip med kasketten fra Nolan til Kubrick og ikke som direkte tyveri.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#32 MadMartigan 8 år siden

Så fik jeg den endelig set, og det understreger igen igen, at Nolan er dette årtusindes bedste instruktør!!

6/6 herfra!!!
I'm your huckleberry...
Gravatar

#33 Geekalot 8 år siden

Ja det er en fed film :)
Gravatar

#34 hgoenge81 7 år siden

Det er en direkte elendig film.
Normalt kan jeg sagtens se igennem plothuller, der er nødvendige for filmens handling, men det her dr jo latterligt.

-så nasa skal bruge cooper til at flyve deres rumraket. Ok. Han fejlede i simulator, men vi lar den slippe. Hvordan finder de ham? Ved at sende en drone ud, ikke for at lede efter ham, håbe på han får den hacket, og afkodet hvor basen ligger. Flot.
-de er på vej mod et sort hul, og alligevel skal det forklares undervejs, hvordan de virker. Iøvrigt ved at tyvstjæle foldet papir eksemplet fra Event Horizon.
-dr mann (den geniale) venter jeg ved ikke hvor mange år på de kommer, beslutter sig så for af en eller anden grund at prøve at dræbe Cooper, og sætter udråbstegn ved hans idioti ved at blæse sig selv ud af en luftsluse. Skovl.
-de aliens eller Whatever der laver tesserakten, er sindssygt avancerede, men alligevel afhængige af at han kan sende komplekse instrukser og beskeder hjem til sin datter i form af morsekode på et armbåndsur. Are you kidding me? Heldigt hun fangede den, og iøvrigt havde så massive daddy issues, at hun arbejder med det samme så mange år efter.
-love transcends time and space. Hold nu kæft.
-han kommer endelig hjem til hans voksne datter, som straks sender ham ud i rummet igen.

Jeg ku blive ved. Du kan tit ikke høre dem snakke, fordi Hanz Zimmer faldt i søvn på orglet.
Flotte effekter helt sikkert. Men det er i bund og grund en elendig film, baseret på et åndssvagt grundlag, der tar sig selv alt alt for højtideligt.
---intet er så godt, der ikke er noget galt med det---
Gravatar

#35 Kisbye 6 år siden

hgoenge81 (34) skrev:
Det er en direkte elendig film.
Normalt kan jeg sagtens se igennem plothuller, der er nødvendige for filmens handling, men det her dr jo latterligt.

-så nasa skal bruge cooper til at flyve deres rumraket. Ok. Han fejlede i simulator, men vi lar den slippe. Hvordan finder de ham? Ved at sende en drone ud, ikke for at lede efter ham, håbe på han får den hacket, og afkodet hvor basen ligger. Flot.
-de er på vej mod et sort hul, og alligevel skal det forklares undervejs, hvordan de virker. Iøvrigt ved at tyvstjæle foldet papir eksemplet fra Event Horizon.
-dr mann (den geniale) venter jeg ved ikke hvor mange år på de kommer, beslutter sig så for af en eller anden grund at prøve at dræbe Cooper, og sætter udråbstegn ved hans idioti ved at blæse sig selv ud af en luftsluse. Skovl.
-de aliens eller Whatever der laver tesserakten, er sindssygt avancerede, men alligevel afhængige af at han kan sende komplekse instrukser og beskeder hjem til sin datter i form af morsekode på et armbåndsur. Are you kidding me? Heldigt hun fangede den, og iøvrigt havde så massive daddy issues, at hun arbejder med det samme så mange år efter.
-love transcends time and space. Hold nu kæft.
-han kommer endelig hjem til hans voksne datter, som straks sender ham ud i rummet igen.

Jeg ku blive ved. Du kan tit ikke høre dem snakke, fordi Hanz Zimmer faldt i søvn på orglet.
Flotte effekter helt sikkert. Men det er i bund og grund en elendig film, baseret på et åndssvagt grundlag, der tar sig selv alt alt for højtideligt.

Det er ham selv der senere rejser tilbage i tiden og giver koordinatorene videre til sin datter. Der er heller ikke nogle aliens. Det er menneskeheden selv der en gang i fremtiden bygger den Hyperkube.

Men den er urealistisk og fjollet på andre måder.
Blandt andet giver filmen seeren indtrykket af at det skulle være umuligt at rejse til andre stjerner. Hovedpersonen siger "the nearest star is over 1000 years away". Det er noget vrøvl.
Alpha Centuri er kun 4.37 lysår væk. Selv men den teoretiske viden vi har idag, vil vi kunne nå frem på under 100 år. Bedste bud idag er nok en atomdreven O'Neill cylender. Hvis man kan bygge den med sit eget stabile økosystem, kan det for den sags skyld være ligegyldigt om det tager 500 eller 1000 år.
De snakker noget om plantesygdom som årsag til krisen og det vil selvfølgelig være et problem, men hvad havde de så tænkt sig at leve af på de planetter de fandt?
Vi ser faktisk en lille O'Neill cylender i slutningen af filmen, men her ser græsset da grønt nok ud? Ingen tegn på plantesygdom der.
En anden ting er at hele foretagenet ikke virker episk nok. Jeg får indtrykket af 10 mennesker og en robot der sidder på en lille base et sted. Hvis man skulle gøre det her i virkeligheden, ville det kræve at hele menneskeheden stod sammen om projektet og det ville nok kræve at vi indser at menneskeheden er på spil. Det er mere end 10 mennesker i en vindblæst ørken kan klare.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)

Skriv ny kommentar: