Kan man se bort fra den myldrende karakter-kakofoni, er John Carter-universet både sjovt og eventyrligt. Visuelt en fantasifuld krydsning mellem klassisk, støvet western og potent “sværd og sandal”-ramasjang – bare på Mars, selvfølgelig. Undervejs popper “Star Wars” op på lystavlen talrige gange, men med det interessante twist, at Burroughs jo opfandt sit gennemoriginale univers helt tilbage i 1912. Lucas har utvivlsomt været på strandhugst i John Carter-bøgerne såvel som i Frank Herberts “Dune”, og det kom der som bekendt rendestilleret filmmagi ud af. Andrew Stantons længe ventede filmatisering er dog ikke af samme, rene destillat – det er John Carter nok for endimensional en helt til. Men med både en god dosis humor, en knuselskelig sidekick og overrumplende, visuelle effekter er “John Carter” et yderst seværdigt blockbuster-bud her til foråret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 x marks the spot 12 år siden

Jeg synes, at det var helt fint, at stilen, dialogen og især prinsessens udseende var holdt helt i skik med de originale hæfter. Overdrevet og lidt kitschet. Endelig en sci-fi fillm, der gav sig god tid til at fortælle sin historie, introducere karaktererne og bare underholde. 3D'en virkede overraskende godt og gav en fin dybde, som den jo skal.
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#22 Richard Burton 12 år siden

Michael Andersen (20) skrev:
Rigtig mange år.


Jeg kender nu godt til forskellene i "oprindelse" :) Blot ret mange plot- og historiemæssige sammenfald.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#23 evermind 12 år siden

Djårdj Smarjli (22) skrev:
Blot ret mange plot- og historiemæssige sammenfald.


Lige dét kommer du så nok til at klandre James Cameron for ... :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#24 Richard Burton 12 år siden

#23 Been there done that :) Men det falder jo lidt tilbage på den sidstkommende, lidt ligesom at være den sidstfødte, at blive målt på markedsværdien :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#25 evermind 12 år siden

#24 Ja ja, men hvis eksempelvis romanen Skatteøen endnu aldrig var filmatiseret, og nogen så lavede en film, der gaflede med arme og ben fra det forlæg og kaldte den noget andet, så kunne plotsammenfaldet ved en senere faktisk filmatisering af Skatteøen efter min mening aldrig ligge dén til last.

A Princess of Mars har nu engang det plot, den har, og som fan af bogen ville jeg være utilfreds, hvis de ændrede fuldstændig på det, blot fordi det i mellemtiden er blevet brugt i andre film. Så kunne man selvfølgelig vælge at droppe filmatiseringen og erkende, nogen kom én i forkøbet, men jeg glæder mig nu til at se, hvad de har fået ud af Burroughs' univers. :)

Dermed sagt, at det må komme an på kvaliteten filmene imellem. Selv om John Carter har "fødselsretten" på sin side, er det jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det er en bedre filmatisering end (plot-)opkomlingen, og i så fald må det jo bare være sådan.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#26 evermind 12 år siden

Har nogen i øvrigt bemærket, hvor påfaldende meget, Nosferatu og Dracula minder om hinanden?? :P
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#27 Highland Park 12 år siden

Djårdj Smarjli (19) skrev:
Jeg så lige bemærkningen i denne, iøvrigt fantastiske anmeldelse

http://www.slantmagazine.com/film/review/john-cart...
Det er nok den mest tåbelige og intetsigende anmeldelse, jeg til dato har læst hos Slant Magazine. Ingen indsigtsfulde bemærkninger, blot anstrengende, ligegyldigt pladder om lort, tallerkener og ligheder med "Avatar". Christley hører ikke hjemme i Slant-regi.

Generelt finder jeg også den slags "morsomme" anmeldelser enerverende og intetsigende, men det er jo så moderne og "genialt" at spilde læsernes værdifulde tid med dårlige jokes og platheder om lort.
Jeg har intet imod humor i en anmeldelse, så længe det hverken virker forceret eller er på bekostning af den seriøse filmkritik.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#28 Richard Burton 12 år siden

evermind (25) skrev:
#24 Ja ja, men hvis eksempelvis romanen Skatteøen endnu aldrig var filmatiseret, og nogen så lavede en film, der gaflede med arme og ben fra det forlæg og kaldte den noget andet, så kunne plotsammenfaldet ved en senere faktisk filmatisering af Skatteøen efter min mening aldrig ligge dén til last.

A Princess of Mars har nu engang det plot, den har, og som fan af bogen ville jeg være utilfreds, hvis de ændrede fuldstændig på det, blot fordi det i mellemtiden er blevet brugt i andre film. Så kunne man selvfølgelig vælge at droppe filmatiseringen og erkende, nogen kom én i forkøbet, men jeg glæder mig nu til at se, hvad de har fået ud af Burroughs' univers. :)

Dermed sagt, at det må komme an på kvaliteten filmene imellem. Selv om John Carter har "fødselsretten" på sin side, er det jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det er en bedre filmatisering end (plot-)opkomlingen, og i så fald må det jo bare være sådan.


Jeg har det jo sådan, at man for min skyld gerne må filme igen og igen den samme historie, blot skidtet er fuldbyrdet. Jeg har set rigtig mange film, som intet nyt har under solen, men som stadig formår at køre den hjem på godt håndværk og fine præstationer. Jeg har dog mine store tvivl om dette med en film som John Carter og ikke på baggrund af Slant Magazine alene, selv Guardians Peter Bradshaw tillægger sig samme stil

http://www.guardian.co.uk/film/2012/mar/08/john-ca...

Min egen interesse røg allerede i traileren, da jeg så Carter dechiffrere planeter og så en umiskendelig lighed med Attack of the Clones. At Avatar røg med i ligningen var blot en bonus.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#29 Babo84 12 år siden

#27

Helt enig. Det er som man nærmest i forvejen har besluttet sig for at svine en film til, og så vælger man nogle "humoristiske" vendinger, mens argumentationen nedprioriteres.
Gravatar

#30 MMB 12 år siden

Djårdj Smarjli (19) skrev:

Jeg så lige bemærkningen i denne, iøvrigt fantastiske anmeldelse

http://www.slantmagazine.com/film/review/john-cart...


Er enig med Highland Park og Babo Boy her. Hvis den anmeldelse er fantastisk, så er du sgu den næste Shakespeare, Bruce. ;)

Skriv ny kommentar: