Kan man se bort fra den myldrende karakter-kakofoni, er John Carter-universet både sjovt og eventyrligt. Visuelt en fantasifuld krydsning mellem klassisk, støvet western og potent “sværd og sandal”-ramasjang – bare på Mars, selvfølgelig. Undervejs popper “Star Wars” op på lystavlen talrige gange, men med det interessante twist, at Burroughs jo opfandt sit gennemoriginale univers helt tilbage i 1912. Lucas har utvivlsomt været på strandhugst i John Carter-bøgerne såvel som i Frank Herberts “Dune”, og det kom der som bekendt rendestilleret filmmagi ud af. Andrew Stantons længe ventede filmatisering er dog ikke af samme, rene destillat – det er John Carter nok for endimensional en helt til. Men med både en god dosis humor, en knuselskelig sidekick og overrumplende, visuelle effekter er “John Carter” et yderst seværdigt blockbuster-bud her til foråret.
#21 x marks the spot 12 år siden
#22 Richard Burton 12 år siden
Jeg kender nu godt til forskellene i "oprindelse" :) Blot ret mange plot- og historiemæssige sammenfald.
#23 evermind 12 år siden
Lige dét kommer du så nok til at klandre James Cameron for ... :)
#24 Richard Burton 12 år siden
#25 evermind 12 år siden
A Princess of Mars har nu engang det plot, den har, og som fan af bogen ville jeg være utilfreds, hvis de ændrede fuldstændig på det, blot fordi det i mellemtiden er blevet brugt i andre film. Så kunne man selvfølgelig vælge at droppe filmatiseringen og erkende, nogen kom én i forkøbet, men jeg glæder mig nu til at se, hvad de har fået ud af Burroughs' univers. :)
Dermed sagt, at det må komme an på kvaliteten filmene imellem. Selv om John Carter har "fødselsretten" på sin side, er det jo ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det er en bedre filmatisering end (plot-)opkomlingen, og i så fald må det jo bare være sådan.
#26 evermind 12 år siden
#27 Highland Park 12 år siden
Generelt finder jeg også den slags "morsomme" anmeldelser enerverende og intetsigende, men det er jo så moderne og "genialt" at spilde læsernes værdifulde tid med dårlige jokes og platheder om lort.
Jeg har intet imod humor i en anmeldelse, så længe det hverken virker forceret eller er på bekostning af den seriøse filmkritik.
#28 Richard Burton 12 år siden
Jeg har det jo sådan, at man for min skyld gerne må filme igen og igen den samme historie, blot skidtet er fuldbyrdet. Jeg har set rigtig mange film, som intet nyt har under solen, men som stadig formår at køre den hjem på godt håndværk og fine præstationer. Jeg har dog mine store tvivl om dette med en film som John Carter og ikke på baggrund af Slant Magazine alene, selv Guardians Peter Bradshaw tillægger sig samme stil
http://www.guardian.co.uk/film/2012/mar/08/john-ca...
Min egen interesse røg allerede i traileren, da jeg så Carter dechiffrere planeter og så en umiskendelig lighed med Attack of the Clones. At Avatar røg med i ligningen var blot en bonus.
#29 Babo84 12 år siden
Helt enig. Det er som man nærmest i forvejen har besluttet sig for at svine en film til, og så vælger man nogle "humoristiske" vendinger, mens argumentationen nedprioriteres.
#30 MMB 12 år siden
Er enig med Highland Park og Babo Boy her. Hvis den anmeldelse er fantastisk, så er du sgu den næste Shakespeare, Bruce. ;)