Kan man se bort fra den myldrende karakter-kakofoni, er John Carter-universet både sjovt og eventyrligt. Visuelt en fantasifuld krydsning mellem klassisk, støvet western og potent “sværd og sandal”-ramasjang – bare på Mars, selvfølgelig. Undervejs popper “Star Wars” op på lystavlen talrige gange, men med det interessante twist, at Burroughs jo opfandt sit gennemoriginale univers helt tilbage i 1912. Lucas har utvivlsomt været på strandhugst i John Carter-bøgerne såvel som i Frank Herberts “Dune”, og det kom der som bekendt rendestilleret filmmagi ud af. Andrew Stantons længe ventede filmatisering er dog ikke af samme, rene destillat – det er John Carter nok for endimensional en helt til. Men med både en god dosis humor, en knuselskelig sidekick og overrumplende, visuelle effekter er “John Carter” et yderst seværdigt blockbuster-bud her til foråret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Babo84 12 år siden

Foeller (30) skrev:
Shakespeare, Bruce


Eller Michael Myers fra halloween - et kryds mellem ham og The jackal. En der ikke kan dø, en der ingen identitet har :)
Gravatar

#32 Richard Burton 12 år siden

Foeller (30) skrev:
Djårdj Smarjli (19) skrev:

Jeg så lige bemærkningen i denne, iøvrigt fantastiske anmeldelse

http://www.slantmagazine.com/film/review/john-cart...


Er enig med Highland Park og Babo Boy her. Hvis den anmeldelse er fantastisk, så er du sgu den næste Shakespeare, Bruce. ;)


Jeg nyder altid at læse Slant Magazines anmeldelser for sproget, uanset om jeg er enig eller ej i indholdet :) Og jeg nyder så absolut denne anmeldelse :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#33 Highland Park 12 år siden

The Insider (1) skrev:
Så jeg håber naturligvis, at de af jer, der ellers nåede at trykke opskriften på hjemmebrygget Coca Cola [...] i den gamle tråd vil gentage succesen!
Værsågod: "The Recipe"

"This American Life Reveals What it Believes Is the Original Recipe for Coca-Cola"
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#34 evermind 12 år siden

#28 Tja, der er jo ikke så meget andet at sige, end vi ser trailerne med vidt forskellige øjne og derfor meget naturligt også har vidt forskellige forventninger. Det ville jo ikke være første gang, vores præferencer er vidt forskellige. Nu tager jeg ind og får mig noget Mars-action i aften, og så håber jeg, du - jævnfør min optik - tager fejl. ;)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#35 theassociate2010 12 år siden

Synes filmen var noget ujævn - lidt en underlig pacing i filmen, nogle lidt mærkelige valg i forhold til virkemidler
f.eks. scenen hvor han begraver sin kone hvorefter der klippes over til den komisk hurtige hund, virker som en mærkelig forbindelse
. Effekterne er uden tvivl A+, men det hele drukner lidt i CGI overload hvor man ingen frygt har for hovedpersonernes ve og vel. Og så skulle man tro nogen havde lært af George Lucas' horrible dialog i Star Wars, som jo iøvrigt er meget inspireret af JC. Desværre lød utrolig meget af dialogen tåkrummende ringe. 2/6 herfra.
Gravatar

#36 Babo84 12 år siden

#35

Pyha. Det er sådan ca det jeg havde på fornemmelsen. Det ligner på alle måder et ligegyldigt og tåkrummende actioneventyr.
Gravatar

#37 x marks the spot 12 år siden

#36
..men det er det ikke. Men hver sin smag, naturligvis. ;)
"Do, or do not. There is no try".
Gravatar

#38 the_paki_don 12 år siden

Jeg så John Carter i går med lave forventninger og var meget fornøjet over filmen.

Ingen tvivl om at noget af dialogen er ringe, men jeg tilgav filmen den svaghed, da Lynn Collins var meget karismatisk og pivlækker. Taylor Kitsch var jeg egentlig tilfreds med. Rollen kunne der ikke gøres meget ved, så jeg klandrer ham ikke for manglen på diversitet i arbejdet.

Kitsch klarer sig væsentligt bedre med denne slags monotone rolle end f.eks. Hayden Christensen gjorde med Anakin Skywalker.

Special effects var fabelagtige i filmen (jeg så den i 2D) og hunden Woola var ganske sød.

Der var nogle enkelte plothuller, forekom det mig, men det kan være, at det bliver forklaret i en evt. fortsættelse eller måske bedre i bogen.

Og når vi snakker om bogen, så blev jeg faktisk lidt skuffet over, hvor meget Lucas har ladet sig inspirere af, antager jeg, romanoplægget fra Burroughs. Mange ideer, koncepter, navne går igen i Star Wars med små variationer (Jeddak, Jedi - Banths, Banthas - Der er nogle speed racere fra Star Wars Episode VI lignende køretøjer, der flyver og ligeledes Jabbas fly i selvsamme film). Det kan være, at det bare var hyldester fra Lucas' side af, men hold kæft, hvor har han tjent godt på dem! :)

Jeg synes, at kampene var okay underholdende og det var smart med alt det blå blod, for så kunne man omgå MPAA vurderingssystemet, da de ikke er glade for rødt blod...

Alt i alt synes jeg, at Disney har et godt, stærk produkt, der sagtens kan blive forbedret i en evt. fortsættelse. Jeg ville se frem til den i hvert fald.
Gravatar

#39 Erroneus 12 år siden

Late to the party, men...

Helt enig, jeg var også stærkt underholdt og det er lang tid siden, jeg har set så god en film, hvilket dog også siger meget om det svage film-udbud det seneste år :)

Men fin fin film, med en tilpas længde og de 2 hovedfigurer gjorde det fint, med tilpas nok kemi imellem sig. Det er korrekt, man ikke får noget specielt ud af 3D i filmen, men det var nu heller ikke forstyrrende.
Gravatar

#40 Batsy 12 år siden

Erroneus (39) skrev:
Late to the party, men...

Helt enig, jeg var også stærkt underholdt og det er lang tid siden, jeg har set så god en film, hvilket dog også siger meget om det svage film-udbud det seneste år :)

Men fin fin film, med en tilpas længde og de 2 hovedfigurer gjorde det fint, med tilpas nok kemi imellem sig. Det er korrekt, man ikke får noget specielt ud af 3D i filmen, men det var nu heller ikke forstyrrende.


Hvor er udråbs tegnene? du skuffer mig :(


:D
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Skriv ny kommentar: