Ungdomsfilmene har ændret sig gevaldigt siden “Kundskabens træ” fra 1981, og film som “Råzone” og “Supervoksen” virker bestemt langt mere nutidige, men Malmros har vist heller aldrig været det mindste interesseret i at passe ind i nogen tidsånd. Ved ikke at forsøge at være hverken popsmart eller trendy og ved at lade figurerne beholde deres naturlige kejtethed så er filmen også langt tættere på en korrekt beskrivelse af oplevelserne. Atter igen bliver Malros’ duperende evner mht. til at caste og instruere uprøvede skuespillere tydelige, og de unge kræfter suppleres fornemt af Søren Pilmark, hvis Shakespeare-fascination viser sig at være mere giftig end først antaget.

Det er i det hele taget en fornøjelse igen at opleve en så driftsikker Malros tilbage i det element, som han mestrer som ingen anden herhjemme. Malmros har efter sigende udtalt, at dette vil være hans endelige film, men herfra krydses der i hvert fald fingre for, at vi ikke har set det sidste til ham endnu. I betragtning af denne films kvaliteter ville alt andet være en skam.

Læs mere om Malmros’ film i artiklen Nils Malmros – Tabet af uskyld.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Outbound Sith 15 år siden

En god anmeldelse af en rigtig god film.
Som Benway skriver bliver man virkelig overskyllet af flash backs og nostalgi filmen igennem. I modsætning til "Kundskabens Træ", som mange af os sikkert har set - eller er blevet tvunget til at se - på et tidspunkt, hvor vi ikke var gamle nok til at forstå den (og nu er vi for gamle til tydeligt at kunne huske, hvordan det var), så rammer "Kærestesorger" lige ned i den tid vi, der er over 20, måske husker allerbedst, og det gør en kæmpe forskel mht. at genkende de psykologiske mekanismer både i filmen og fra sit eget liv.

Og så må jeg sige, at selvom det afgjort har gjort filmen dyrere og mere besværlig at filme over tre år, så er det afgjort pengene og besværet værd! Det virker fantastisk stærkt at se alle børnene blive voksne i løbet af 2 timer!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#2 Bummerten 15 år siden

Jeg glæder mig meget til at komme i biffen og se denne film med kæresten.

Det er efterhånden længe siden jeg har set en god dansk film.

..... som ikke skal pakkes ind i alt det hollywood glimmer pis.
Gravatar

#3 tvit 15 år siden

Det er en fantastisk film, Malmros har fundet suveræne ukendte skuespillere, som godt kan gå hen og blive morgendagens stjerner.

Glæd jer til en af de bedste danske film i mange år
Gravatar

#4 nygaardpetersen 15 år siden

Super film... Forstår ikke hvorfor mange anmeldere har slagtet den, men godt at se at de her på filmz forstår at give den rette karakter :-)
Gravatar

#5 Wrangque 15 år siden

Jeg var slet ikke vild med den. Mest fordi jeg slet ikke kunne lide nogen af karakterende. Agnete kan jeg slet ikke udstå og at nogen ville overveje at gå tilbage til den løgnagtige, vægelsindede fuser er ubegribeligt og Jonas hader jeg af præcis den grund, men vil ikke sige mere.. der er flere ting der irretere mig men det er ikke derfor jeg er kommer!

Leder efter et nummer der bliver spillet på et tidspunkt i filmen. Problemet er... jeg kan ikke umiddelbart huske hvornår. TROR Dog at det er under "Købmands fest scenen" er ikke sikker. Er der evt. nogen der kan oplyse om et sted hvor jeg kan se hvilket musik der er brug i filmen (udover et udemærket original score) Imdb kan selvfølgelig ikke... det er trods alt en lille dansk film.

Kan ydermere fortælle at det var et dejlig... "pop nummer" ... den er svær, men HVIS i kan hjælpe!
Gravatar

#6 Wrangque 15 år siden

#5 Glem det... Tror sgu det var i Slumdog Traileren FØR filmen der var god musik :) Der kan i bare se hvor stort et indtryk fimen har gjort på mig.
Gravatar

#7 Lady Arwen 15 år siden

Er lige kommet hjem fra biografen, og jeg synes at filmen er helt fantastisk! Utrolig flot fortalt og elsker den voiceover der ligger hen over hele filmen. Også rigtig sjovt at se hvordan skuespillerne såvel som figurerne udvikler sig over de 3 år!

Virkelig god film 6/6
Doctor Who <3
Gravatar

#8 Antlion 14 år siden

Wrangque (5) skrev:
Leder efter et nummer der bliver spillet på et tidspunkt i filmen. Problemet er... jeg kan ikke umiddelbart huske hvornår. TROR Dog at det er under "Købmands fest scenen" er ikke sikker.


Hvis det ikke var fra en trailer før filmen, så kan jeg sige, at den populære "Midnight in Moscow" blev spillet til købmandsfesten.
Gravatar

#9 dslacker 14 år siden

#7 OK, det med Voice-over er jeg så dybt uenig i - filmen ville have været betydeligt stærkere hvis den var filmet så det ikke var nødvendigt med voice-over. Det kunne sagtens have ladet sig gøre og jeg er ret sikker på at det ikke er et valg som Malmros har taget, men derimod producenten, som har syntes det var nødvendigt at skære følelserne ud i pap på den måde...
Men ja, ellers er det en ok "coming of age" film uden dog at nå op på højde med Zappa og Tro håb og kærlighed som den jo ret beset er direkte sammenlignelig med. 8/10 eller 4/6.
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440

Skriv ny kommentar: