Kampscenerne i filmen er veludførte, men efter slagene i “Ringenes Herre: Kongen vender tilbage” er man svær at begejstre, inspirationen fra Jacksons film er også slående. Højdepunktet af kampscenerne i “Kingdom of Heaven” er det natlige bombardement af Jerusalem. John Mathieson er manden bag de flotte billeder. I samarbejde med Ridley Scott har han formået at skabe en vidunderlig billedside, som spænder fra snefyldte landsbyer og skove til golde ørkener. Lige imponerende er billederne komponeret. Mathieson har været fotograf på Scotts “Gladiator”, “Matchstick Men” og “Hannibal”. Deres samarbejde er upåklageligt, men “Kingdom of Heavens” svage start og knap så sprudlende slutning, står desværre ikke mål med den vidunderlige billedstil og det gribende magtspil midtvejs i filmen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 JannikAnd 19 år siden

Min anmeldelse kan indeholde minimale spoilers.

Har lige set den her til aften, og hmm... har man ikke set det hele før?

For det første synes jeg, at manuskriptet er helt hen i vejret. - Jeg forstår ikke karakterernes motivationer og begrundelser for deres handlinger. Et meget godt eksempel er, da Saladin, der ønsker at erobre Jerusalem, tilspørges, hvad Jerusalem er værd for ham, og han kækt for hovedet svarer: "Ingenting... Og alting." Det er for ubegrundet, det er for nemt, og det er for skidt!
Desuden lider historien meget af forvirring og rod i plottet. Mange ting virker ligegyldige som f.eks. et skibsbrud, der blot placerer Balian (Bloom) et andet sted end forventet.

På skuespilsfronten har det været altafgørende, at Bloom har løftet sig fra tidligere roller, men det kan han desværre ikke. Han er ikke dårlig, men han udstråler ikke de lederevner, der ville få mig til at kæmpe til døden, som hans mænd vælger skal være deres skæbne.
Men sammenlignet med mange af de andre karakterer og udførelsen af disse er Bloom et højdepunkt. Marton Csokas spiller den umiddelbare "bad guy", men han er vanvittig karikeret og foudsigelig. Sjældent ser vi ham, uden han har hovedet bøjet nedad, men med øjnene stirrende lige op, ledsaget af en dyb stemme. Det er for dårlig instruktion af Ridley Scott! Brendan Gleeson spiller Csokas' højre hånd, men han er mere blevet en småskør spasmager end stor krigsfører, hvilket ikke er en kompliment. Og så var der såmænd også dansk deltagelse i form af Nikolaj Coster-Waldau og Ulrich Thomsen. Førstnævnte har en lille scene, og så er det slut. Too bad, han vil ikke blive husket udenfor grænserne. Værrere er det dog med Ulrich Thomsen, som jeg mener, er en vanvittig dygtig skuespiller: han lider ligeledes af at spille en karikeret rolle ledsaget af ringe instruktion og lidt for danske accent. Han bliver ligeledes frem for alt comic relief.

Det bedste i filmen, er som nævnt i anmeldelsen, billedsiden. Scott formår at lave nogle vavittig velkomponerede indstillinger i post-produktionen - selve fotografering er ikke nævneværdig, tværtimod. Men det er bare set før, og man behøver nu heller ikke $130 mio. for at lave en flot film!

Det hører ligeledes med til historien, at de første 90 mins. ganske enkelt er kedelige - også under kampscenerne. I de sidste tre kvarter lysner filmen lidt op, da belejringen af Den Hellige By påbegyndes. Men, men, men det er alt sammen set før - og ikke blot før, men for nyligt. Scott har tydeligvis set "Troy" sin egen "Gladiator" og ikke mindst "Return of the King" et par for mange gange.

Alt i alt mener jeg altså, at Ridley Scott har lavet en billedlig tilfredsstillende film, der dog lider af uorganalitet, et ringe manus, dårlig skuespilsinstruktion og generalt middelmådige skuespilspræstationer.

2/6
Gravatar

#22 filmz-Bruce 19 år siden

#21 Urrgh. Skal se den idag og det er ikke just gode tegn :( Havde det desværre lidt på fornemmeren allerede....hmmm...må se.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#23 Hecro 19 år siden

Så filmen igår i Biocity i Århus.

Må indrømme at jeg er virkelig skuffet. Som andre brugere også har skrevet så er plottet simpelthen så rodet, at den røde tråd i filmen forsvinder helt. Det lykkedes mig faktisk aldrig at forstå hvor filmen ville hen. Karakterne er svage og magtkampen mellem "Den gode og den onde" aka. "Balian vs. Guy de Lusignan" kommer aldrig til en konfrontation.

Det er synd, at de i traileren henviser til skaberne af "Gladiator" - "Kingdom of Heaven" er simpelthen ikke værdi til at blive sammenlignet med "Gladiator".

Lad være med at tage ind og se denne film bare fordi, at det er skaberne af Gladiator der har lavet den. Selvfølgelig har du lige ektra 85kr som du ikke ved om du skal kaste i havnen eller i hovedet af denne film, så se den da - ellers hold jer fra den. Man bliver desværre kun skuffet.

2/6 - De 2 kameraer er for det rent tekniske i filmen.
Gravatar

#24 wiseguy 19 år siden

#21 synes at du er lidt for hård ved at gi' den 2/6. Men kan godt følge nogle af dine kritikpunkter. Mange af tingene er set før. Selve måden nærkampscenerne er filmet på er Gladiator om igen (skift fra og til slowmotion m.m.). Scenen hvor Orlando og Co. ridder frem mod fjenden er nærmest en genudsendelse af Faramirs selvmordsridt mod Osgiliath fra "Return of The King" og ja!! jeg sad også og smågrinede hver gang Ulrich Thomsen var "på" ikke mindst på grund af den lækre hovedbeklædning :)
Men i bund og grund blev jeg nu pænt underholdt i et par timer. Jeg synes det er nogle spændende karakterer, som jeg er nysgerrig efter at se mere til. Jeg håber at den udvidede DVD vil gå tættere på personerne for kampscenerne er lange nok. Ridley Scott har som sædvanlig samlet en flok skuespillere, der kan deres kram - Orlando skulle ikke have haft den rolle, men han gør det da udemærket, uden dog nogensinde at komme i nærheden af Russel Crowe i Gladiator.
Men her dagen derpå holder jeg fast i mit lille 5-tal. Jeg kedede mig ikke.
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#25 JannikAnd 19 år siden

#24

Tja, vi lyder da meget enige, så måske vi bare har forskellige prioriteter.
Gravatar

#26 wiseguy 19 år siden

#21 igen igen
Mht. Saladin's "ingenting.... og alting".
Jeg får det indtryk i filmen, at Saladin er moderat muslim, så for ham betyder Jerusalem ikke det helt store. Men han er hærfører for muslimerne, og han har lovet de mere fanatiske muslimer at genindtage Jerusalem - det hører vi, da han konfronteres af den unge fandenivoldske muslim (han er vistnok Mullah). For de fanatiske muslimer er Jerusalem alting værd.
Måske ikke den rigtige forklaring, men det kunne være en forklaring...
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#27 JannikAnd 19 år siden

#26

Nej, det var faktisk også i den dur, jeg opfattede hans begrundelse. Men jeg mener stadig, at for mange af motiverne er ubegrundede. De er muligvis tvetydige, men det er stadig for ringe skrevet.
Gravatar

#28 filmz-Angel Eyes 19 år siden

#19: Du har fuldstændig ret; det er liberettoen "Vide Cor Meum" fra Dantes "La Vita Nuova", som også bruges i Hannibal, under opera-scenen i Firenze. Derudover lagde jeg mærke til at han bl.a. har brugt noget musik fra både Graeme Ravell og Jerry Goldsmith - noget kunne tyde på at filmens score var i tidsnød, eller Scott måske bare ikke var tilfreds med det hele (lidt ligesom han gjorde med Alien, hvor han brugte noget af Goldsmiths musik fra "Freud") - ak, havde han bare haft Hans Zimmer som komponist på filmen...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#29 elwood 19 år siden

#28 nu Hanz Zimmer blev nævnt, så lige min criterion udgave af The Rock for par dage siden, han lavede noget rigtig godt musik til den film.

ontopic igen
har ikke set kingdom of heaven men regner da med at se den en af dagene.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#30 filmz-Bruce 19 år siden

Tja så fik jeg set den nye film af een af mine top-3 instruktører. For at starte med det positive.

Visuelt er Ridley jo som sædvanlig på toppen. Orlando gør det faktisk overraskende godt, selvom han aldrig får den samme udstråling som en Russel Crowe. Liam Neeson, Jeremy Irons, Edward Norton, David Thewlis og Ghassan Massoud som Saladin var glimrende castet. CGI'en i Messina, skibene var virkelig gode, klart bedre end Troy.

Det som ikke fungerede så godt.

Handlingen virkede springende, forudsigelig og ret kedelig. Kan ikke undgå at føle en vis form for deja vu.

Skete der lige noget hurtigt med skibet? Det var vel nok heldigt Orlando pludselig lå i sikkerhed på en strand uden skader, nu alle andre var døde. Nå ja, hesten var jo også uden skrammer. Selvfølgelig vælger en konge da kollektiv selvmord og vandrer ud i ørkenen med hele ridderhæren i fuld rustning, når alle er ved at gå til af tørst. Ingen tanke om at vende om bare lidt tidligere.

Kort sagt. Ridley magien manglede. Det er bare ikke godt nok for en instruktør i denne klasse. Om det er for at samle penge til Scott Free filmselskabet ved jeg ikke, men der er lidt for meget "nu laver vi lige en Gladiator 2" over det og lidt for lidt hjerte og hjerne.

Havde det været en mindre kendt instruktør end Ridley havde jeg givet 7/10, men det er det ikke, så 6/10. Håber den udvidede DVD version får rettet op på en del.

På den igen Ridley.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: