Næsten alt spiller i “Kvinden i buret”, og man er både fanget og godt underholdt i de 97 minutter, det hele står på. Æstetisk er der ikke en finger at sætte på filmen, der i alt fra fotograferingen over lydsiden til flowet fungerer upåklageligt. Interessante overvejelser eller overraskelser er her ikke mange af, men det er altså lykkedes Mikkel Nørgaard og Nikolaj Arcel at skabe en spændende og stemningsmættet thriller. Det er slet og ret godt håndværk uden overflødige dikkedarer, men altså også uden bare tilnærmelsesvis sindsoprivende elementer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 bjarke 10 år siden

Fuck det gode håndværk, hvis filmen hverken er spændende eller gribende, er det kun en formildende omstændighed at forudsigelighederne ser flotte ud.

Men ja, en ganske effen omgang krimi, der bare aldrig rigtig bliver spændende En underligt urfalig sag, men trods alt ganske underholdende sin forudsigelighed til trods. 3 ud af 6 stjerner. Bøvs.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#2 HonoDelLoce 10 år siden

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om anmelderen har læst bogen - og hvorvidt han finder dens refleksioner og så videre i forhold til filmen. Jeg ved godt, at dette er en anmeldelse af filmen, og at det som sådan er lidt irrelevant, men synes alligevel, at det kunne være værd at vide, når nu anmelderen savner noget at tænke over bagefter (en ting, jeg nemlig selv synes, at bogen giver masser af).
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#3 Tarantrier 10 år siden

#2 Jeg har ikke læst bogen, nej. Men godt at høre, hvis den i det mindste giver stof til eftertanke! :)
Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.
Gravatar

#4 Jb-film 10 år siden

Citat fra anmeldelsen:

- men takket være en solid indsats på alle fronter, ligger "Kvinden i buret" helt klart i den bedre ende af krimispektret.
Det skyldes først og fremmest, at manuskriptforfatteren Nikolaj Arcel og instruktøren Mikkel Nørgaard har truffet den kloge beslutning, at filmen hellere skal ligne en mørk, amerikansk thriller à la David Finchers "Se7en" end en typisk nordisk krimi. Belysningen falder for det meste bagfra og skaber derved en dunkel, dyster billedside, der sikrer en passende utryg stemning. Nørgaard er tydeligvis inspireret af Finchers mange perler, og ligesom dem tillader "Kvinden i buret" sig at være iøjnefaldende voldsom og brutal.

Citat slut.

Hvad er der i grunden vejen med den typiske nordiske krimi?
Den nordiske krimi er ofte mere reel og virkelighedsnær i forhold til f.eks. de amerikanske krimier.

David Finchers ”Se7en” er god – men som thriller så kræver det noget af sin seer – alene formen gør, at den nok skiller sig lidt ud fra mængden.

– Uenigheder mellem filmselskabet og forfatter Jussi Adler-Olsen giver ikke de bedste forudsætninger i forbindelse med de næste filmatiseringer – det bliver vist også kun til tre filmatiseringer mere?
Gravatar

#5 80eren 10 år siden

Jeg så filmen i går aftes og har også tidligere læst bogen.
Jeg er enig i at filmen er yderst flot produceret af en dansk film at være. Produktionen ligger helt klart på internationalt niveau.
Jeg havde set meget frem til filmen, og det er svært ikke at have visse forventninger når man har læst bogen på forhånd. Jeg fordøjer stadig filmen, men jeg tror, at jeg blev en anelse skuffet. Jeg havde allerede mine bange anelser da jeg fik nys om, at filmen kun varer 97 minutter. Netop filmens længde er nok min største anke.
Skuespillet er totalt i orden på alle kanter, og historien er også solid. Jeg savner dog at selve efterforskningen af Merete Lynggaard-sagen havde været længere og at det havde været vanskeligere for Carl Mørck og Assad at knække koden. I bogen er opklaringsarbejdet en lang og sej proces, men i filmen får man følelsen af, at de lidt for nemt når i mål. Derfor kommer filmens klimaks også lidt for tidligt og varer for kort tid.
Desuden er der alt for få scener med Sonja Richter som den indespærrede politiker Merete Lynggaard i tryklufttanken. Man når slet ikke at få en fornemmelse af at hun faktisk sidder indespærret i fem lange år.
Jeg tror, filmen havde fået mere slagkraft, hvis man havde ladet den løbe over to timer med en længere og grundigere politiefterforskning og flere scener i tryklufttanken. Og som anmelder siger, flere overraskelser og risici i manuskriptet.


Når det så er sagt, så er "Kvinden i buret" helt sikkert værd at se, for det er både en flot og underholdende film.
Jeg håber, at de efterfølgende film bliver endnu bedre og mere spændende og dramatiske.
Jeg glæder mig især til den tredje film "Flaskepost fra P", da det efter min mening er klart den bedste og mest spændende af bøgerne om Afdeling Q.
Gravatar

#6 Jb-film 10 år siden

#5
Umiddelbart lyder det også til, at "Kvinden i buret" ligger rent teknisk op af især "Mænd der hader kvinder" - men mangler lidt på den indholdsmæssige kvalitet, som netop i "Mænd der hader kvinder".

- Jeg er også skuffet over at høre, at der i mindste ikke er en opbygning med som i bogen!
Selvom en film skal have sit eget liv, så behøver det ikke at være en markant fordrejning i forhold til en bog!

- Derfor tror jeg også, at et vis samarbejde med bøgernes forfatter, Jussi Adler-Olsen, kunne være en gevinst. - Men det ser desværre ud til, at være uladsiggørlig med den uenighed der er blevet mellem forfatter og filmselskabet.
Gravatar

#7 HonoDelLoce 10 år siden

80eren (5) skrev:
Desuden er der alt for få scener med Sonja Richter som den indespærrede politiker Merete Lynggaard i tryklufttanken. Man når slet ikke at få en fornemmelse af at hun faktisk sidder indespærret i fem lange år.


Det lyder trist. Scenerne i trykkammeret er nogle af de mest bemærkelsesværdige i bogen. Det er i høj grad gennem dem, at sympatien for Mørks iver for at opklare sagen finder sted.
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#8 Jb-film 10 år siden

HonoDelLoce (7) skrev:
Det lyder trist. Scenerne i trykkammeret er nogle af de mest bemærkelsesværdige i bogen. Det er i høj grad gennem dem, at sympatien for Mørks iver for at opklare sagen finder sted.


Manglende respekt for et romanmæssigt forlæg!
Gravatar

#9 pow9199 10 år siden

Er jeg skævt på den, eller...
Var lillebroren født i 82, 8 år gammel da bilulykken skete og ulykken skete i 88?
Gravatar

#10 Jb-film 10 år siden

pow9199 (9) skrev:
Er jeg skævt på den, eller...
Var lillebroren født i 82, 8 år gammel da bilulykken skete og ulykken skete i 88?


Er det filmudgaven du tænker på?
Det er da en grov brøler, hvis det er en manuskriptfejl!

Skriv ny kommentar: