Kvinden i buret
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 2. feb 2014 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Grækerne har deres episke heltesagn; englænderne har deres tidløse teaterstykker; amerikanerne har deres kulørte tegneserier; og vi skandinaver har vores krimier. Det er pudsigt, at krimien er blevet Danmarks vel nok største, litterære varemærke. Jeg skriver pudsigt, da der synes at være lysår mellem bøgernes dramatiske fiktion og så den typiske, fredfyldte hverdag i kongeriget Danmark. Men måske er det netop derfor, vi er så tiltrukket af genren? Fordi den indgyder vores vante omgivelser en dragende mystik? Hvorom alting er… vi har vitterligt adskillige kreative krimimagere herhjemme, der er hamrende dygtige til at tvinge pulsen i vejret, og det understreges i filmatiseringen af Jussi Adler-Olsens “Kvinden i buret”.
Nikolaj Lie Kaas har så ofte spillet forpinte, selvdestruktive mænd, at han formentlig kan spille en fyr som Carl Mørck i søvne. Men gudskelov flyver Kaas ikke på autopilot. Han har faktisk forbavsende få scener til rådighed til at gøre os klog på Mørck, for det meste af filmen bruger han på at skule efter kollegaerne, bladre gennem støvede sagsakter og svælge i skyldfølelser ovenpå en tragisk skudepisode. Men Kaas ved lige nøjagtig, hvor langt han kan trække vreden og pinslen, før han mister taget i publikum, og han skildrer Mørcks vovemod og standhaftighed med så stor overbevisning, at man ikke kan undgå at holde af ham. Samtidig får han spydig sarkasme til at klinge som smuk musik. Jeg klukler stadig over Mørcks nedsabling af en kollega: ”Det er ikke lige ham, du skal ringe til, hvis du skal have hjælp med din ‘kryds og tværs’.”
Netop David Finchers “Se7en” har tydeligvis været et visuelt referencepunkt for instruktør Mikkel Nørgaard. Æstetisk er “Kvinden i buret” ikke i helt samme, himmelske liga, men den er ligeledes en enormt stilfuld film, der boltrer sig i skygger, skumle steder og nedtonede nuancer, og billedsiden – i samspil med den effektfulde lydside og Johan Söderqvists fine, minimalistiske musik – gør filmen enormt stemningsfuld og således mere gribende.
Præsenteret i 1080p/AVC 2.35:1. Som sagt har “Kvinden i buret” en enormt stemningsfuld billedside, og den ser hamrende godt ud på Blu-ray. Jeg bemærkede mild banding et par gange (såsom i trykkammeret), og sortniveauet er indimellem for kraftigt – i visse sekvenser, der foregår i underbelyste lokaler eller om natten, synes billedinformation at gå tabt i mørket (tjek eksempelvis tæppet bag Sonja Richter i kapitel 2, efter hun har holdt tale, og scenen på landevejen lige efter). Jovist, “Kvinden i buret” er en mørk film, og det dunkle look styrker filmens indtryk, men til tider daler detaljerigdommen for meget i skyggerne. Som regel er kontrasten dog helt i top, og derudover har jeg kun ros tilovers for transferet. Farvegengivelsen er upåklagelig (de generelt kølige, nedtonede nuancer klæder filmen godt og fremstår aldrig unaturlige), og billedet er knivskarpt hele vejen igennem. Hvis man fryser billedet, kan man sikkert tælle alle Richters små hårstrå og Nikolaj Lie Kaas’ skægstubbe. Hverken glorier, snavs eller støj forekommer.
Det danske DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor er helt på højde med transferet. Hver eneste replik er fuldkommen forståelig (jeg har indimellem svært ved at tyde replikkerne i nyere danske film, men her opfangede jeg alt), musikken kommer så klokkeklart igennem, at det føles, som om orkestret er i stuen, og lydeffekterne – uanset om de så ligger i de dybe eller høje frekvenslejer – gengives perfekt. Kraftfulde lydeffekter som skud og slag har godt med punch, men samtidig er lydsiden rig på subtile, stemningsmættede lydelementer, der aldrig overdøves – den ubehagelige, svage susen i trykkammeret, den sagte blæst og fuglekvidderet i Sveriges natur osv. Jeg savnede kun lidt mere aktivitet i baghøjtalerne. Når Kaas for første gang træder ind på sit nye kontor og bliver overrumplet af den larmende muzak, er det ærgerligt, at man ikke lader musikken folde sig ud i samtlige højtalere og derved forstærker vores indlevelse i scenen. Andre lignende “surround-chancer” forbigås, men lydsporet er under alle omstændigheder solidt. Det er dog irriterende, at man bliver nødt til at slå de danske undertekster til, hvis man har svært ved at forstå det svenske.
En udgivelse af en film som “Kvinden i buret” bør bugne af ekstramateriale, når nu både filmen (som solgte over 700.000 biografbilletter) og romanforlægget er så vanvittigt populært. Men desværre er her blot tre minidokumentarer (samlet varighed: ca. 16 min.) og to korte klip fra den næste Afdeling Q-film, “Fasandræberne”, som får biografpremiere i oktober. Dokumentarerne gransker skabelsen af (og optagelserne i) trykkammeret, forsøget på at give filmen et unikt look og samspillet mellem Kaas og Fares, men jeg ville gerne have hørt meget mere om skuespillet, æstetikken og arbejdet på at adaptere Jussi Adler-Olsens bestseller.
Sidste års største, danske biografhit, “Kvinden i buret”, er en konventionel, men veldrejet thriller med op til flere gode præstationer og twists. Den måtte meget gerne have brugt mere tid på at udbygge karaktererne, men jeg kedede mig aldrig og ser frem til fortsættelserne. Den danske spændingsfilm ser godt ud på Blu-ray, og lydsporet imponerer også, men disken indeholder desværre kun få minutters ekstramateriale. Men hvorom alting er… Filmen har tydeligvis mange fans, og de kan med god samvittighed investere i denne udgivelse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet