Filmen tager de vanlige udtrådte vampyrklichéer og formår at vende dem på hovedet og levere dem med en friskhed, man næppe havde forstillet sig. Ikke mindst den oldgamle (og sjældent anvendte) regel om, at en vampyr skal inviteres indenfor, får her en effektiv og symbolladet anvendelse. Javist er Eli et monster, men i modsætning til skolens sadistiske bøller kan hun ikke vælge sin natur og stillet overfor de modbydelige overgreb, som de foretager, virker et par skarpe tænder i nakken pludselig ikke særligt skræmmende.

“Lad den rette komme ind” er et helt igennem mesterligt værk og den bedste vampyrfilm på det store lærred i meget, meget lang tid. Når man ser den, bliver det pludselig alt for tydeligt, hvor meget genren har været holdt nede af sine egne konventioner, og hvor lang tid siden det er, at nogen anvendte formen til at skabe et virkelig originalt værk. Filmen søger ikke det hurtige chok, men giver sig tålmodigt tid til at lade sin foruroligende, men samtidig hjertevarme og usentimentale historie udspille sig. Svensk eller ej, der er mere end rigeligt at sætte tænderne i, når det kommer til denne mageløse film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 The-new-meister 15 år siden

Alt for nice... er næsten færdig med bogen... så jeg skal helt klart ind og se den:)
Gravatar

#12 ace#1 15 år siden

Det er en helt sublim film!
Så den for et par mdr. siden i sverige, og var helt bange for den ikke ville komme til DK.
Den fortjener at rigtig mange går i biffen og ser den, inden Hollywood snupper den, og fucker den helt op! :S

Se den... Synes jeg!
6/6
Gravatar

#13 squee 15 år siden

En absolut fornem film, der fortjener de 6 stjerner på lige så fornem vis.
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#14 thomas040 15 år siden

Intet mindre end en genial film.
Failure is a zero out.
Gravatar

#15 dolphinfriendly 15 år siden

Rigtigt fremragende film, men synes 6/6 er i overkanten - måske vokser den ved nærmere bekendtskab. :)

5/6 herfra.

Gravatar

#16 evermind 15 år siden

Af en eller anden grund har jeg slet ikke hørt om filmen, før jeg læste denne utroligt lovende anmeldelse, men jeg har i hvert fald fået lyst til at se den - "svensk eller ej"! :P

"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#17 filmz-yoshimura 15 år siden

Har lige fået bogen i julegave (på svensk tilmed), så den skal jeg helt sikkert i gang med snarest. Regner med at filmen snart kommer ud på dvd i Sverige, så jeg kan få den set ...
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#18 rasmusv 15 år siden

Jeg er helt enig med Benway. Det eneste der mangler at stå i anmeldelsen er, at musikken/mangel på samme komplimenterer den filmiske stil på bedste vis. Det hele fungerer bare i den her smukke film. Lad den rette (film) komme ind. Og forkast den ligegyldige bhollywood film du ellers ville se.
Gravatar

#19 HonoDelLoce 15 år siden

Jeg så en anmeldelse af den i Premiere på Dr2 i går, og må da også sige, at jeg er blevet jævnt meget nysgerrig.. Og nu dette her (selvom jeg kan se at anmeldelsen jo nærmest er ved at være af ældre dato :D) - den skal helt klart ses..

- og nu ser jeg så, at den skulle have haft premiere i DK d. 25 december (altså - i år..) - men jeg kan ikke finde noget info om hvor den bliver vist.. Any help, anyone ?
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#20 Highland Park 15 år siden

... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: