Filmen tager de vanlige udtrådte vampyrklichéer og formår at vende dem på hovedet og levere dem med en friskhed, man næppe havde forstillet sig. Ikke mindst den oldgamle (og sjældent anvendte) regel om, at en vampyr skal inviteres indenfor, får her en effektiv og symbolladet anvendelse. Javist er Eli et monster, men i modsætning til skolens sadistiske bøller kan hun ikke vælge sin natur og stillet overfor de modbydelige overgreb, som de foretager, virker et par skarpe tænder i nakken pludselig ikke særligt skræmmende.

“Lad den rette komme ind” er et helt igennem mesterligt værk og den bedste vampyrfilm på det store lærred i meget, meget lang tid. Når man ser den, bliver det pludselig alt for tydeligt, hvor meget genren har været holdt nede af sine egne konventioner, og hvor lang tid siden det er, at nogen anvendte formen til at skabe et virkelig originalt værk. Filmen søger ikke det hurtige chok, men giver sig tålmodigt tid til at lade sin foruroligende, men samtidig hjertevarme og usentimentale historie udspille sig. Svensk eller ej, der er mere end rigeligt at sætte tænderne i, når det kommer til denne mageløse film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Killkaj 15 år siden

Den skal jeg bare se :D
Gravatar

#2 Lethal Injection 15 år siden

1# Hørt! Fuck The Day The Earth Stood Still og Australia!
Let The Right One In is a must see! Hvis den nu bare kom i en biograf nær mig...
No...
De vill hellere sende Beverly Hills Chihuahua =(
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#3 RFriis 15 år siden

Helt enig, Benway. Det er vitterligt en mageløs og mesterlig film, der på forbandet smuk vis berører en lang række af aktuelle og komplekse temaer. Den er skræmmende, rørende og hamrende dygtigt iscenesat; i min bog en af dette års absolut største filmoplevelser.
Gravatar

#4 Highland Park 15 år siden

Fornem anmeldelse Benway. Jeg glæder mig sindssygt meget til at se denne film.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#5 Skeloboy 15 år siden

Jeg så denne film på IMDB Top250, og tænkte først: WTF?!?, den ser jeg jo ringe ud...men efter at have set DR2 Premiere og læst denne anmeldelse, så skal jeg 100% ind i biffen og se den...

Edit: Ok, kan ikke se den kommer til Odense...men så kan jeg se Drengen i den stribede pyjamas, The Visitor eller Maria Larssons Evige Øjeblik i stedet...
Gravatar

#6 Spanner 15 år siden

Super film. En rigtig perle, der bevidst sætter sig mellem alle de stole den kan.

Jeg nyder virkelig når nogen tør og magter at være originale i Hollywoods hav af middelmådighed og leflen for den laveste fællesnævner. Den skal nok blive ødelagt af billige chock effekter og overdreven brug af dyster musik og lydeffekter når den bliver genindspillet på amerikansk, men indtil da skylder man sig selv at se denne aparte sammenblanding.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#7 Highland Park 15 år siden

#5: Det skulle undre mig meget, hvis den ikke dukkede op i Cafebiografen på et senere tidspunkt. :)
Sagen er jo den, at der ikke er så mange kopier til rådighed. Jeg er da sikker på, at Gloria og Vester Vov Vovs kopier går på tur, når de er færdige med at køre i de to biografer.

#6: Hvor har du set den henne Spanner?
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#8 Benway 15 år siden

#5 Efter hvad jeg har fået at vide skulle der være en ret god chance for, at den kommer engang i det næste år. "The Visitor" kan for øvrigt varmt anbefales.

#7 Præcis.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9 Spanner 15 år siden

#7 Hinsidan - i Malmö
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#10 Skeloboy 15 år siden

På min egen Top15 liste(jeg elsker lister) har den lige sparket Terminator Salvation ud på 15. pladsen over mest ventede film

Skriv ny kommentar: