Lad den rette komme ind
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 22. maj 2009 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
Svensk film har trods stolte traditioner og et par velrenommerede herrer til bords igennem tiden ofte haft svært ved at finde frem til snapsen blandt sildebordets fortræffeligheder. Ikke mindst derfor vækker den let surrealistiske og velskårne vampyrsaga i moderniseret form “Lad den rette komme ind” i den grad positiv opmærksomhed. Billedsproget er stiliseret og betagende og stemningen tilbagelænet og attraktiv.
Som skilsmissebarn og søn af en far, der åbenbart er til både det ene og det andet køn, har Oskar det svært. Den del laves der imidlertid om på, da den jævnaldrende Eli flytter ind ved siden af, og på underfundig vis finder de to fælles fodslag som to outsidere i en normbaseret verden. Han, fordi han er mobbeoffer. Hun, fordi hun ikke er, som mennesker er flest. Som vampyr kan hendes særegenheder og morbide lyst til blod sandsynligvis have noget at gøre med de mange mord, der samtidig begås i området, og som naturligt nok er det helt store samtaleemne for store og for små. Det ligger sig dog ikke imellem de to søgende individer, som begge savner nærværet og det sociale aspekt. Det finder de i hinandens selskab.
Særligt de to hovedaktører er her stillet kompromisløse krav, men indfrir dem under alle omstændigheder. Indlevelsen og den introverte facon er for begges vedkommende blændende. Tomas Alfredsson stod som instruktør også bag den velklingende titel “Fire nuancer af brunt”, og noget tyder på, at han er et navn, der bør holdes øje med også i fremtiden. Igennem Oskars skolekammerater udstilles menneskets allerondeste sider, men de voksne pendanter er nu ikke meget bedre, hvad det angår. Fjendskaber og venskaber er bærende byggepæle, mens “Lad den rette komme ind” udvikler sig og placerer sig midt imellem dramaets vanligheder og vampyrfilmens genrekonventioner. Nærværende film er et identitetssøgende portræt af det at være til, at eksistere, hvad det så ellers afstedkommer.
“Lad den rette komme ind” eksekveres med et skarpt visuelt look, der ikke præges af hverken edge-enhancement, udtværinger eller digitale forstyrrelser. En smule gryn skæmmer enkelte steder, men ikke i nævneværdig grad, og både farvetemperatur og kontrast er stabile.
Også det svensksprogede Dolby Digital 5.1-lydspor fungerer efter kunstens regler. Dialogen er tydelig og blottet for overstyringer, underlægningsmusikken passende og stemningsfuld. Atmosfæren er tilmed detaljeret, mens distinkte effektlyde og enkelte lydpanoreringer giver lydsiden et ekstra touch.
Ekstramaterialet rummer fire teasere for “Lad den rette komme ind”, et fotogalleri og et sprudlende kommentarspor med filmens instruktør og manuskriptforfatter. Imponerende er det magre udvalg imidlertid ikke.
Mens den excentriske svenske bannerfører Lukas Moodysson vil det hele og lidt til og egentlig ikke rigtig lykkes med så forfærdelig meget i sin nyeste “Mammut”, så er det herligt at se, at svensk film stadig kan vise andre og kønnere ansigter. “Lad den rette komme ind” er uden tvivl et af disse, og med en tilbagelænet charme, en surrealistisk stemning og en original sammenblanding af universer formår den en hel del. Uden tvivl en af sidste års bedste svenske film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet