Filmen tager de vanlige udtrådte vampyrklichéer og formår at vende dem på hovedet og levere dem med en friskhed, man næppe havde forstillet sig. Ikke mindst den oldgamle (og sjældent anvendte) regel om, at en vampyr skal inviteres indenfor, får her en effektiv og symbolladet anvendelse. Javist er Eli et monster, men i modsætning til skolens sadistiske bøller kan hun ikke vælge sin natur og stillet overfor de modbydelige overgreb, som de foretager, virker et par skarpe tænder i nakken pludselig ikke særligt skræmmende.

“Lad den rette komme ind” er et helt igennem mesterligt værk og den bedste vampyrfilm på det store lærred i meget, meget lang tid. Når man ser den, bliver det pludselig alt for tydeligt, hvor meget genren har været holdt nede af sine egne konventioner, og hvor lang tid siden det er, at nogen anvendte formen til at skabe et virkelig originalt værk. Filmen søger ikke det hurtige chok, men giver sig tålmodigt tid til at lade sin foruroligende, men samtidig hjertevarme og usentimentale historie udspille sig. Svensk eller ej, der er mere end rigeligt at sætte tænderne i, når det kommer til denne mageløse film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 pulse83 15 år siden

Dybt original.
Udemærket skuespil.
Flot score.
Flotte effekter.
Langsommelig og semi-langtrukken.
Vinder muligvis meget ved et gensyn.

4½/6
Excuse me, Flo!
Gravatar

#32 Skobbolop 15 år siden

Er det muligt at se den i biografen i Odense?
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#33 Corgan 15 år siden

Filmen var forfriskende original... men var meget lang tid om at komme igang.... faktisk for lang tid. Effekterne synes jeg ikke var super gode. CG kattene virkede mere komiske end skræmmende.
Jeg havde lidt svært ved at forstå en ting: det så ud som om manden der hjælper Eli havde prøvet at dræbe mennekser før... han vidste ihvertfald hvad man skulle gøre, havde al udstyret og virkede ret kold overfor det at skulle dræbe. Men han var mega uprofessionel. Han fuckede jo op hver eneste gang. Hvordan hænger det lige sammen?

Jeg ville nok vurdere den til 3/6 eller 4/6.
Gravatar

#34 natterjack 15 år siden

#33 Udover kattene var jeg nu ret imponeret over effekterne.
Gravatar

#35 rasmusv 15 år siden

#33 Ung var han jo heller ikke ligefrem. Mange mister "taget"/evnerne/situationsfornemmelsen som alderdommen vinder frem. Jeg så scenen i badet som en selverkendelse af, at mens nogle "blomstrer" så visner andre. Det er derfor han har salpetersyren med anden gang. Han har indset han måske ikke har evnerne længere og det er sandsynligvis derfor de flyttede i første omgang.

Jeg synes det var smukt ved filmen, at den ikke rodede rundt i de deltager, men lod en tænke lidt selv. Selvom omgangen med alkoholikerfaren bliver behandlet på samme måde. Der bliver ikke brugt et enkelt ord på det, kun billeder, men man er ikke i tvivl om hvad det handler om, og har betydet for Oskar. Smukt.
Gravatar

#36 chandler75 15 år siden

# 32 Der står lidt i # 7 + 8
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#37 jessup 15 år siden

En virklig god film - kærlighedshistorien er sublim - især magtskiftet mellem de to unge er skarpt. Det er nærmest mirakuløst så uproblematisk vampyrelementet er inkorporeret.

#35 godt nok drikker faderen men manden der ankommer udefra med "indenhus" tøflerne ikke et udtryk for at de bor sammen faderen er homoseksuel.
Det er ikke ligefrem en plottung film men Oskar overtager rollen fra Elis far og måske kan man endda konkludere at Elis far har været i Oskars sted tidligere.?


5/6 herfra
This is just until June
Gravatar

#38 jessup 15 år siden

supplement til #37

Jeg kan se på IMDB at faderen i bogen "kun" er alkoholiker - der også nogle der har foreslået at han er homoseksuel.


This is just until June
Gravatar

#39 natterjack 15 år siden

Forstod det også som om han var homoseksuel.


[spoilertag indsat af red.]
Gravatar

#40 mr gaijin 15 år siden

#37

Jeg tænkte aldrig, at Elis hjælper var hendes far. Jeg mener, at det er helt tydeligt med hans jalousi og så videre, at han var det, som Oskar var på vej til at blive. Det er også, da han fucker up første gang, at Eli forsøger at knytte bånd til Oskar. Man kan se det som romantisk kærlighed, men man kan også se det koldt og kynisk som et magtforhold baseret på gensidige behov.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: