“Land of the Dead” skal ikke svines helt og aldeles til, for den er sådan set rimeligt underholdende. Men når vi inden for de sidste par år har set film som Danny Boyles fantastiske “28 Days Later”, den utroligt morsomme “Shaun of the Dead” og den glimrende genindspilning af Romeros egen “Dawn of the Dead”, så er det simpelthen ikke nok. Zombiegenren i sin klassiske form er udpint – det nåede Romero bare ikke at opdage, før han selv blev til en zombie og fulgte flokken.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Michael Andersen 18 år siden

De langsomme zombier holder naturligvis 100%. Der er jo en pointe med at de er langsomme i Romeros film. Ser man på dem som alm. gyserfilmmonstre er de bare omvandrende idioter og er rigtig nok ikke i nærheden at være skræmmende (mano e mano er de seriøst ikke en pind værd), men i Dead-filmene er de et symbol det moderne menneske, som bare hovedløst følger strømmen. Det er mængden af dem der gør dem skræmmende.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#32 filmz-michael_l 18 år siden

Enig i de fleste kommentarer til filmen. Så den her i weekenden, og den holder bare ikke. De største problemer for mig er:

1) Jeg har svært ved at se, hvorfor Romero skulle lave denne film, da den absolut intet nyt har at byde på. Ren standard zombiefilm.
2) Endvidere finder jeg Romeros kommentarer til samfundet/terror, eller hvad vi nu skal kalde det, som stort set de samme, som han allerede er kommet med i sine tidligere film. Derudover er de naive og overfladisk fremstillet.
3) Zombierne er ikke en skid uhyggelige, når de bare vader rundt. Ideen med intelligens virker mere komisk end skræmmende i filmen, og derudover er det jo heller ikke specielt logisk, at hjernedøde lig udvikler logisk sans/intelligens...
4) Gore-scenerne virker mere iscenesatte end naturlige. Ærlig talt virker det efterhånden ikke særlig skræmmende at se en zombie sidde og sutte på en rød lårbensknogle!
5) Personerne er 100% ligegyldige, hvorfor man mere eller mindre bare sidder og venter på, hvornår den næste skal blive overrasket af en zombie, der går gennem et vindue...

Alt i alt sad jeg og småkedede mig gennem filmen, så herfra får den 1½ ud af 6 zombieskulls.
Gravatar

#33 inflector 18 år siden

#31 det er jeg udemærket klar over og i de gamle film holder de....men ikke mere.
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#34 inflector 18 år siden

#32 Ej at forglemme den rædsomme slutning, som nok er noget af det værste, jeg længe har set...
selfimprovement is masturbation
Gravatar

#35 Michael Andersen 18 år siden

#33 Okay sorry, det lød bare ikke sådan, da du reagerede på fifpers (som ikke har set den nye film) forsvar af zombier fra de tidligere film. Men så forstår jeg ikke hvorfor du mener langsomme zombier holder i de gamle film (hvor det dengang var endnu nemmere gå fra dem) og ikke i den nye (hvor der mange flere tusinde af dem)?
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#36 filmz-michael_l 18 år siden

#35 Nu kan jeg selvfølgelig ikke svare på vegne af #33, men jeg er selv af samme opfattelse. I de tidligere film var det helt nyt med zombier, og hele idéen i sig selv var så skræmmende, at det var nok, at de overhovedet kunne gå. I 28 days later og remaken af Dawn of the Dead blev vi så introduceret til løbende zombier, der var gjorde det hele endnu mere skræmmende. Zombier, der går, er ikke hyggelige mere, når man har set løbende zombier, derfor holder det ikke mere, hvis det rigtigt skal være uhyggeligt....er det ikke det du mener #33?
Gravatar

#37 Michael Andersen 18 år siden

#36 Men min pointe er at de hurtige zombier, som er mere rovdyr end dumme, ikke hører hjemme i Dead-serien hvor intentionen er; tænk dig om inden du bliver ligeså hjernedød som dem - ligeså meget som langsomme zombier ville have været malplaceret i remaken af "Dawn of the Dead" og "28 days Later", der er lavet ud fra intentionen om at vise absolut stressende panik; kom hurtigt væk inden du bliver en af dem. De langsomme og de hurtige zombier repræsenterer to forskellige ting.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#38 filmz-michael_l 18 år siden

#37 Jeg kan godt se, hvad du mener, og din argumentation kan også forklare, hvorfor Romero holder fast i de gående zombier. På den andet side er jeg ikke sikker på, at det absolut vil ødelægge pointen om, hvor hjernedøde mennesker kan være, hvis zombierne kan løbe? Derudover tror jeg, at der er en hel del mennesker, der hellere vil have at filmen er mere uhyggelig (dvs. har løbende zombier) end at den samme pointe bliver gentaget for 4. gang (med gående zombier), men i sidste ende er det jo et spørgsmål om smag og behag.
Gravatar

#39 Michael Andersen 18 år siden

#38 Jeg vil da også sige, at jeg heller ikke tror det absolut ville ødelægge pointen, men det er bare mere gennemført at Romero bruger de langsomme idioter. Så heldigvis har den gamle knag ikke solgt ud og givet de unge hvad de vil have :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#40 filmz-deathbymonkeys 18 år siden

#39 PRÆCIS!

Jeg synes at 28 days later er en fantastisk film, men det er heller ikke zombier, det er en virus der gør levende mennesker "vilde", når de dør, forbliver de døde.

De gamle zombier er ikke skræmmende??? Hvad er det for noget vås, hvem har ikke spillet Resident evil? Ham der skrev at han ikke var bange for langsomme zombier skulle prøve at tilbringe en uge alene i et stort gammelt træhus, uden våben og med tussindvis af langsomme zombier der alle prøver at komme ind og få en luns af din hjerne.

De langsomme holder, og det tror jeg de vil blive ved med. De hurtige er et sjovt tvist, men de gør altså ikke de langsomme mindre skræmmende. De sorte ryttere (LOTR) er også langsomme, og de er da temmeligt skræmmende efter min mening.

www.zombiewestern.com

Skriv ny kommentar: