Eastwoods instruktion er fornemt subtil og står i stærk kontrast til de brutale begivenheder. Ken Watanabe udgør en særdeles karismatisk Kuribayashi, og Kazunari Ninomiya er ligeledes glimrende som den sympatiske bager, der efterhånden bliver filmens primære hovedperson.

Selv de mest anti-heroiske amerikanske krigsfilm ender som regel alligevel med at dyrke det heroiske i soldaternes bedrifter. De fastholder, at soldaterne i en eller anden forstand trods alt udretter noget godt. Det er blot en af denne films mange kvaliteter, at den tør udfordre selv dette punkt.

“Letters from Iwo Jima” er et formidabelt værk, og uden tvivl blandt højdepunkterne i Eastwoods instruktørkarriere. Det er ikke nødvendigt at have set “Flags of Our Fathers” inden denne, men hvis man har, vil det muligvis tilføje dybde til oplevelsen. I den film blev den berømte flaghejsning symbolet på soldaternes anstrengelser. “Letters from Iwo Jima” illustrerer med al tydelighed, at de japanske soldaters lidelser ikke på nogen måde var mindre. De havde blot det uheld at være på den tabende side.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Is 17 år siden

Ska se den imorgen.. Glæder mig rigtig meget..
Clint Eastwood er simpelthen en legende...
Gravatar

#2 lagoni 17 år siden

Lyder lovende - skal se både Flags of Our Fathers og denne i CafeBiografen på lørdag, det bliver interessant.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#3 Herrguth 17 år siden

#2 Jeg skal også ind og se Flags og Letters i Café Bio på lørdag. Glæder mig til at se dem, til trods for at film om krig ikke interesserer mig synderligt meget...
Gravatar

#4 Skobbolop 17 år siden

Ved i om der er flere billetter... det frister..
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#5 Herrguth 17 år siden

#4 jeg ringede i formiddags og bestilte, og der var stadig billetter.
Det koster 100 kr. Det er der også om søndagen...
Gravatar

#6 Skobbolop 17 år siden

så fik jeg også lige et par billetter til søndag.
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#7 lagoni 17 år siden

#3 - kan du huske hvornår det skulle starte? I nyhedsbrevet stod der 12.20, men så stod der 12.30 på hjemmesiden - jeg spurgte så dernede og de bekræftede 12.30. Men nu står der 12.45 på hjemmesiden... Jeg er forvirret.

Så længe de ikke rykker det tilbage, går det jo ikke værre end at man er i god tid, men det er stadig underligt.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#8 MTK 17 år siden

Har lige set både Flags of Our Fathers og Letters from Iwo Jima i CaféBiografen, og til min store overraskelse faldt førstnævnte mest i min smag.

Jeg kan ikke helt sætte fingeren på hvad der gør udslaget, men jeg tvivler ikke på at min indtryk ville være anderledes, havde jeg set dem med et par måneders mellemrum istedet.
Gravatar

#9 davenport 17 år siden

Taler de så japansk eller engelsk?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#10 lagoni 17 år siden

Japansk.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.

Skriv ny kommentar: