Eastwoods instruktion er fornemt subtil og står i stærk kontrast til de brutale begivenheder. Ken Watanabe udgør en særdeles karismatisk Kuribayashi, og Kazunari Ninomiya er ligeledes glimrende som den sympatiske bager, der efterhånden bliver filmens primære hovedperson.

Selv de mest anti-heroiske amerikanske krigsfilm ender som regel alligevel med at dyrke det heroiske i soldaternes bedrifter. De fastholder, at soldaterne i en eller anden forstand trods alt udretter noget godt. Det er blot en af denne films mange kvaliteter, at den tør udfordre selv dette punkt.

“Letters from Iwo Jima” er et formidabelt værk, og uden tvivl blandt højdepunkterne i Eastwoods instruktørkarriere. Det er ikke nødvendigt at have set “Flags of Our Fathers” inden denne, men hvis man har, vil det muligvis tilføje dybde til oplevelsen. I den film blev den berømte flaghejsning symbolet på soldaternes anstrengelser. “Letters from Iwo Jima” illustrerer med al tydelighed, at de japanske soldaters lidelser ikke på nogen måde var mindre. De havde blot det uheld at være på den tabende side.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 davenport 17 år siden

Ii desu yo, Wakari masita! Doumo arigatou gozai masu :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#12 dyg 17 år siden

onnanohito to zoo! Når jeg får flyttet skal jeg have gang i mit "lær japansk" projekt igen, får læst for lidt på det for tiden :(
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#13 mr gaijin 17 år siden

#12 Kono sukebeyarou! Onna no ko to zou ha yaru wake jyanee zo. Chinpo ha dekasugirundayo. Omae nani kangaetoru. Ittai dare ga omae ni sonna koto kitanee koto oshietanokai. Temee ga honma ni sukebe da na. Shinjirarenee.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#14 dyg 17 år siden

Genkender få ord, men i det store hele: Huh?!
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#15 mr gaijin 17 år siden

#14 Jeg svinede dig til på kansai-dialekt for din sætning om en pige og en elefant (transkriberes normalt til zou i stedet for zoo, but anyway).
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#16 filmz-Is 16 år siden

Jeg synes at det var en meget anderledes film. Det var noget jeg aldrig havde set, og derfor var det en unik filmoplevelse. Der er så mange gode scener, hvor man virkelig lever sig ind i filmen. Det var ikke en film, som jeg havde forventet, men alligevel var den fantastisk.
Clint Eastwood er simpelthen en klasse intruktør. Han ramte ikke plet med Flags of Our Fathers, men i denne film viser han igen, at han er noget helt specielt..
6/6

Skriv ny kommentar: