Jeg havde glædet mig meget til “Looper”, men blev desværre slemt skuffet. Det er en film, der er udsprunget af Nolans indflydelse på Hollywood, men som ikke kan bære den opgave, den påtager sig. Dårlig action, middelmådigt skuespil og en slutning, der er flot, men efterlader flere plothuller, gør, at selvom filmen er ambitiøs, så ender den med ikke at være meget mere end en fint underholdende, lille actionthriller, der kun med nød og næppe retfærdiggør købet af en biografbillet og en bitte pose popcorn. “Looper” ligger et sted mellem tre og fire stjerner, og om man ender på den ene eller den anden karakter afhænger formentlig af ens forventninger forinden. Personligt havde jeg sat snuden op efter mere, end jeg fik.
#71 Lord Beef Jerky 12 år siden
#72 MMB 12 år siden
#73 Ispep 12 år siden
Looper har da ikke fået blandet anmeldelser?? Tværtimod er de entydige :D Den har jo fået 4-5 herhejmme, og helt fremragende i USA med 84% på metacritic og 94% på RT samt en average rating på 8.1
Source Cade havde også rigtig gode i USA, mens de herhjemme var lidt dårligere. Jeg fandt den solid første gang, men kedede mig bravt anden gang, så den røg på en middeldom.
#74 TP-DK 12 år siden
Inception springs to mind :P
Efter at have læst den her anmeldelse tror jeg faktisk Looper er noget for mig, men jeg tror jeg venter til den lander på Blu-ray.
#75 Ispep 12 år siden
Jeg er squ ligeglad hvad der "springs to mind" hos dig? Det er sagen uvedkommende. Jeg gav et bud på Looper, og gider ikke diskutere andre film. Men jeg burde næsten have set inception-kommentaren komme.
#76 Moog 12 år siden
Og hvorfor har Insider ikke nævnt en eller anden Star-something film? :)
Og hold så op med at bashe Prometheus, ellers bliver jeg sgu ked, synes den var helt igennem fremragende! :)
Primer har jeg stadig ondt i hovedet af, på den rigtig gode måde!
Og så skal Donnie Darko da også lige nævnes over eminente tidsrejse film.
#77 Richard Burton 12 år siden
Tidsrejse film er populære og der er faktisk efterhånden lavet mange, hvor fantasien så absolut er i top. De mest interessante sci-fi film af denne art, forsøger at give forklaringer på muligheden for at forandre fortiden, for at ændre fremtiden.
Looper er ikke anderledes i den henseende og dens præmis er så absolut ikke kun værd at udforske, filmen er også forbasket godt eksekveret og alsidig i dens opbygning mellem tematik og action. Derudover evner den at sætte empatien i spil qua en god personudvikling.
Traileren er derfor grundlæggende irrelevant, for man kan slet ikke fornemme det ambitionsniveau filmen grundlæggende besidder og hvilken respekt instruktøren har for sit publikum.
Som i et utal af andre sci-fi film, med tidsrejseaspekt involveret, er det evnen til at holde variationer af sandsynligheder i spil, som historien udvikler sig, der holder sanserne og gætteriet i live undervejs. Tilmed er Joseph Gordon Lewitts ungdommelige Bruce Willis persona, intelligent konstrueret og formår indenfor filmens første halve time at smile med på en lang række af Willis' registrerede varemærker, mht. humor, ansigtstræk og retorik, endog uden at have haft Willis på banen endnu.
Halvvejs skifter filmen nærmest karaktér og udforsker et følelsesspektrum og sider af persongalleriet, som blot adderer yderligere op på suspense kontoen og som lod mig spændt ventende på en afrunding, som kunne leve op til indsatsen.
Men ak. Afslutningen kunne slet ikke leve op til de opbyggede forventninger og det variationsrige sandsynlighedsregister spyttede en mulighed ud, som var umådelig forudsigelig og på ingen måde givende at reflektere over under rulleteksterne.
Det var et antiklimaks, som rev mig ud af en illusion, jeg få øjeblikke forinden havde formodet jeg med glæde skulle gense flere gange ude i min egen fremtid.
Men
Fuck, pis og lort! Jeg havde absolut 9 tallet i spil for en gennemgående stærkt eksekveret film, men valget af udgang, stækkede så absolut styrken i det forudgående sirligt opbyggede tidsrejse aspekt, hvorpå filmens helt store udbytte hviler. Denne kom ikke til udbetaling, hvorfor jeg sluttelig ender på et
stort 7/10
og et fravær af lyst til gensyn, pga. den sluttelig ganske overvældende skuffelse. Øv!
Det skal dog ikke afholde mig fra at anbefale filmen kraftigt. Det er langt henad vejen, en fryd af en film at overvære og mange vil formentlig have en anden opfattelse af slutningen og dermed have en mere fuldendt oplevelse.
#78 TP-DK 12 år siden
Anger Management springs to mind :P
Jeg kan ikke se hvorfor du farer så meget op over min kommentar, det var bare min måde at fortælle jeg syntes Inception passede godt i din beskrivelse af Looper, og var ikke en intention om at bringe en diskussion op om filmen.
Det kan godt være at du er ligeglad, (hvilket du jo nok ikke er siden du kommentere det) men derfor har jeg stadig lov til at skrive det, det er jo ikke fordi det var et personligt angreb mod dig eller nogen anden. Men den sidste sætning må du da gerne uddybe.
#79 Hr. Nielsen 12 år siden
#80 Ispep 12 år siden
Jeg hverken farer op eller noget. Det var blot min måde at sige, at din kommentar var skod :D
Og så tilbage til Looper.