“Man of Steel” sætter desværre ikke nye standarder for superheltefilmen, og den lever ikke engang helt op til de nuværende. Derfor er det svært ikke at være skuffet over filmen, hvis ambitionsniveau og potentiale er langt større, end den formår at leve op til. Det skal dog ikke afholde mig fra at anbefale filmen, der bestemt er underholdende og seværdig i perioder, og den 3. akt er et helt igennem vellykket forsøg på at overgå “The Avengers” i skildringen af en storbys destruktion. Men når engagementet i karaktererne og historien ikke er større, så ender selv den spektakulære afslutning med at fremstå en smule hul. Lad os krydse fingre for en mere helstøbt efterfølger!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 SublimeKen 10 år siden

#29

Det er nu en fin nok forklaring for mig. Hvordan kom han så f.eks rundt i verden i Batman Begins med ingen penge på lommen? Det er ikke rigtig nødvendigt at forklare, for Batman kan det shit, det burde vi efterhånden vide nu og det mindsker også lidt effekten af at se ham stå der lige pludselig foran Catwoman(Eller Selina Kyle)

Plus som du siger det er ikke vigtigt for historien... Men nu skal det heller ikke lyde som om jeg forsvarer den alt for meget, for er som sagt fælt skuffet, dog af nogle lidt tekniske, samt manuskript agtige grunde.
Gravatar

#32 Ispep 10 år siden

#31

Det er ihvertfald en forklaring. Jeg behøver ikke en længere ruteplan-forklaring hvordan Batman slipper ud, men måske kunne de have fundet på en mellemting? Aner det ikke!

Hvordan Wayne begår sig i Begins? Ved at stjæle, eller arbejde et sted, som giver ham lettjente penge. Han var jo under træning også!
Gravatar

#33 mathiasfolsted 10 år siden

I forhold til kritikken om, at Superman aldrig ville lade mennesker dø, så prøv lige at tænke logisk i et øjeblik: Vi har en gruppe af soldater fra Krypton, der er mindst lige så stærke som Superman. Det er jo urealistisk at tro, at Superman i sådan et opgør ville kunne beskytte hele Metropolis fra væltende bygninger, selve kampen osv. Som borger må man bare komme i sikkerhed og lade Superman gøre sit arbejde, for ellers dør alle jo alligevel. Han er jo trods alt Superman - ikke "alle-steder-på-en-gang-man". Anmeldernes påstand om, at han er iskold i filmen er absurd, og det kan jeg slet ikke tilslutte mig.
"The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams".
Gravatar

#34 Batsy 10 år siden

Kommer til at se om den skuffer på tirsdag, men tror jeg nu ikke at den gør. Så længe den er underholdene, og superman har aldrig sagt mig så meget.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#35 BN 10 år siden

KasperBS (26) skrev:
Der var nogle plothuller...fandt aldrig ud af hvordan han kom fra et sted i et arabisk land til Gotham City?


"Hallo, Lucius. Bruce her. Vil du låne mig til en flybillet og overføre penge til [indsæt navn på 1 stk. arabisk flyselskab], så jeg kan komme med et fly herfra og hjem til Gotham?"

Nogle mener ganske vist, at alt hvad vi ikke ser ske på lærredet eller blive omtalt, betyder at det ikke KAN være sket, men er ren spekulation fra sådan nogle som mig ..... men så er vi vist derhenne, at Bruce Wayne m.fl. aldrig går på toilet. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#36 Driver 10 år siden

Anmelderen her gør præcis, hvad jeg havde frygtet ville ske i en anmeldelse af Man of Steel - Han sammenligner den konstant med Nolans Batman-trilogi og sågar også med Marvels The Avengers.

Se dog på filmen, som en stand-alone, superhelte film, i stedet for at sammenligne den med alle mulige andre værker. Stort set alle superhelte-film, vil jo skuffe, hvis man hele tiden skal sammenligne dem med Nolans genistreger.
Hvis man derimod går ind til filmene på filmens eget præmis, så får man sikkert også selv en bedre oplevelse end, hvis man hele tiden sidder og tænker: "Det gjorde Nolan bedre og det gjorde Nolan bedre."

Sådan vil jeg, i hvert fald, gå ind til filmen i aften.

Så lad mig slutligt slå fast, at jeg ikke har noget imod karaktergivningen af filmen, men udelukkende argumentationen derfor.

Det her er, efter min mening, en ringe anmeldelse af Man of Steel. Sorry to say.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#37 The Insider 10 år siden

#36, synes du har læst anmeldelsen helt forkert. Andreas sidder jo ikke og efterlyser, at filmen direkte havde elementer fra Nolans Batman-trilogi eller "The Avengers" (og at han "konstant" inddrager "The Avengers" og Nolans Batman-film er tilmed en overdrivelse af astronomiske dimensioner), men at filmen simpelthen savner de styrker, som gjorde disse film fremragende, og at "Man of Steel" ender som en slags mellemting mellem superheltefilmgenrens måske to største fyrtårne gennem tiderne.

Det er oplagt i en anmeldelse at bruge ligesindede værker som referenceramme - da især når det ene værks bagmand har haft en stor finger med i spillet på denne. Hvis Andreas havde efterlyst Jokeren; de præcist samme rappe, herlige dialoger, som "The Avengers" rummer; en dybere stemme til helten; eller en generelt mere dyster stemning, som måske ikke havde harmoneret med Superman-universets arv, havde det set underligt ud, men han efterlyser bare basale filmforcer (såsom mere involverende karakterportrætter og en bedre ligevægt mellem ramasjang og substans), som tilfældigvis eksisterer i to nærtbeslægtede film. Hvis man virkelig læser hans argumentation og ikke bare skimmer den, er det tydeligt, at han udelukkende bedømmer filmen baseret på dens egne forcer og fejltrin.
War. War never changes.
Gravatar

#38 Kruse 10 år siden

#37: Meget enig! Det var også hvad jeg fik ud af anmeldelsen.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#39 Driver 10 år siden

#37

Alene overskriften siger jo alt: "Man of Steel er ingen The Dark Knight". Nej Man of Steel er sjovt nok Man of Steel.

The Avengers er ikke noget fyrtårn i min verden. Den hører i blandt gruppen med de ringere superhelte-film - Men fedt, at han kværner den ned til at være god pg.a. den meningsløse action - Det skal han have probs for, for Avengers er bare meningsløs action med rumvæsener.

Med hensyn til Nolans indflydelse, så kender jeg ikke til den. Gør du? Jeg ved blot, at Nolan er rigtig gode venner med Goyer og Snyder og producer på filmen. Nolan og brormand gik vist ind og tog tøjlerne til manuskriptet af The Dark Knight, men af hvad jeg har læst og set af videoer på nettet, så har Goyer og Snyder haft rimelig frie hænder på dette projekt. Hvor Nolan og hans hustru (Emma) har figureret i baggrunden som producere.

Jeg synes ikke, at anmeldelsen går i dybden med de egentlige mangler, men dem får jeg jo nok selv for øje, når jeg ser den i aften.

Jeg har holder dog fast ved min vurdering af hans anmeldelse og for at citere Danish Dynamite: Sådan er det. ;)
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#40 Slettet Bruger [424880019] 10 år siden

Jeg har aldrig været en stor fan af Superman, men blev rigtigt positivt overasket igår.

Jeg vil sige 4/6.

Jeg havde ikke forventet meget af den, men en Snyder film med masser af eksplosioner lød jo meget godt. Det blev også godt og er for mig den bedste Superman film jeg har set. Endelig var superman menneskelig.

Jeg kunne godt lide da han smadrer ham trucker idiotens bil, fik ham til at virke meget mere virkelig og ophøjer ham ikke til et unaturligt moralsk fyrtårn der gør alt rigtigt.

Scenen hvor han brækker nakken på Zod var helt klart en af højdepunkterne for mig. Den smerte han viser ved at skulle dræbe en anden person er så dyb at man kan se det går imod alt hvad han står for. Men han gør det fordi det vigtigste for ham er at redde Jorden og han der indser at Jorden er hans hjem.

Skriv ny kommentar: