“Man On Fire” er baseret på bogen af A. J. Quinell og har tidligere været indspillet både i 1957 og 1987. Jeg har hverken set eller læst historien om John Creasy før, og kan derfor ikke kommentere de forskelle, der måtte være de fire udgaver imellem. Faktum er, at Tony Scotts version er for meget af det gode, og det gælder både indhold, spilletiden og det tekniske. Havde disse elementer været mikset i mere begrænsede mængder, ville det have været en mere effektiv film. Selvom historien ganske vist er interessant, er den for overfladisk til at strække over to en halv time, og det fungerer heller ikke, at man har delt den op i to overordnede dele. Starten og slutningen vil nemlig tale til to vidt forskellige typer af publikum. “Man On Fire” skal ses for Washington og Fannings præstationer og ikke så meget for Tony Scotts håndværk.
#1 filmz-toffe1001 20 år siden
I wish, you had more time.... *s*
#2 filmz-Bruce 20 år siden
Well, jeg skal på arbejde :), men har nydt filmen 2 gange nu og Scotts sikre hånd. Filmen er et rystende portræt af Mexico City og hvis man ikke tror på, at sådan er det, så prøv og studér IMDB kommentarerne. Der er nogle Mexico City indbyggere, som er ret imponerede.
Film: 7.5/10
DVD: 8.5/10
#3 filmz-vassago 20 år siden
#4 putandtake 20 år siden
Til gengæld fatter jeg ikke, at vi skal vente så længe på premieren, at den forlængst kan købes på dvd "i guds eget land".
#5 PredatorX 20 år siden
ENIG!
ENIG!
ENIG!
Dette er en fantastisk film...
#6 The Insider 20 år siden
4/6 herfra.
PS. Brugen af undertekster var jo GENIAL. Har aldrig set noget lignende. De gjorde det hele meget mere levende. I stedet for nogle neutrale, stilstående undertekster, gjorde de noget ud af dem (for første gang nogensinde i filmhistorien, if memory serves) og fået dem til at blive en del af historien. Det gør det mere interessant når underteksterne følger samme tempo som dialogen, så man ikke får det hele i hovedet på én gang. Og især da moderen snakkede og græd samtidigt, og underteksterne derefter var lidt ude af fokus, var så smukt at man næsten selv begyndte at græde. Ved dog ikke om det er kommet med i den danske bioudgave.
#7 Hasselguff 20 år siden
#8 putandtake 20 år siden
#9 commy 20 år siden
Men den originale udgave vil jeg give 5/6 for der virker det alt alt for fedt, som #6 også skriver, lever man sig endnu mere ind i filmen ved hjælp af disse tekster.
#10 Hasselguff 20 år siden
Eftersom de ikke er en essentiel del af handlingen, men snarere et stilistik valg, tvivler jeg på, at de ville have en betydning for den vurdering, som filmen her har fået. De kritikpunkter som jeg har fremsat i anmeldelsen, ville ikke blive opvejet af undertekster, ligemeget hvor opfindsomt de så var brugt.
Men det er stadig meget ærgeligt, at vi ikke får dem at se. :(