Handlingen er som sådan rimeligt interessant men den føles desværre tit meget kunstig – ikke på grund af kulisserne men mere fordi personerne ofte agerer på en meget søgt måde. Det hjælper ikke at John Hurts fortællerstemme absolut skal udpensle alle pointer i samtlige scener. Der er dog også gode ting at finde i filmen. Den bedste del er en sidehistorie om et sygt barn på Manderlay og de følger hendes skæbne får. Her er Von Trier mere på hjemmebane og leverer nogle fremragende scener fyldt med sorg, lidelse og vrede. Trist at resten af filmen ikke kan matche det niveau.

Efterhånden som handlingen skrider frem bliver vi præsenteret for en del urimelige plotpunkter og uforklarlige motiver. “Manderlay” er muligvis optaget på en minimalistisk kulisse, men det er ikke en undskyldning for den til tider store mangel på logik i handlingen. Den giver dog en overraskende slutning, som til gengæld tager bidet ud af det meste vi har set tidligere og gør handlingen lidt overflødig.

Da “Manderlay” i år ikke vakte så stor opstand ved Cannes, blev det ofte udlagt som om årsagen var de amerikanske journalisters angst for slaveriemnet. Sandheden har nok snarere været at “Manderlay” ikke er en særlig opsigtsvækkende film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 jessup 18 år siden

Når der er nok en anmeldelse der er faldet anmelderne Angel.. og Chuck for brystet. Man må åbenbart ikke kritisere Trier og så kan i komme med nok så fancy udtryk som:sarkasme,fremmedgørelse og melankoli - jeg vil give anmelder Benway ret i at Trier er et talentløs fjols. Lidt i samme boldgade som de to andre anmelderes er Jensendks' respons men han kan umuligt være anmelder!

________________________________________________________

And I brought you nightmares. Or did I? Or was it a silly, inexpert little lie? You live in a dream. You're a sleepwalker, blind. How do you know what the world is like? Do you know the world is a foul sty? Do you know, if you rip off the fronts of houses, you'd find swine? The world's a hell. What does it matter what happens in it? Wake up, Charlie. Use your wits. Learn something.
This is just until June
Gravatar

#12 filmz-Angel Eyes 18 år siden

#11: Har du ikke en eksamen du skal læse op til, min lille ven? Du burde koncentrere dig om Beardsley istedet for at lege provokateur ;)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#13 NOWhere 18 år siden

Var der nogen, som så Von Triers optræden i deadline i weekenden? Fantastisk interview, han forklarede hele hans mening med både Dogville og Manderlay, og gav egentlig også et rigtig godt svar på, hvorfor han laver film i det hele taget. Hr Trier sagde blandt andet, at hans tematik var så klichéfyldt og sort/hvidt sat op, at man i princippet kunne trække Maderlay ned over hovedet på hvilken som helst historisk begivenhed. Han skrev manderlay før Irakinvasionen og har ikke tillemmet den krigen senere, men han kunne sagtens forstå, hvorfor folk tolkede den i den retning. Von Trier var i det hele taget i dette interview stille og velafbalanceret. han var selvironisk og slet ikke falsk ydmyg efter min mening, men havde mentalt overskud og var meget humoristisk. Håber dr2 genudsender det, kunne godt tænke mig at se det igen.
Gravatar

#14 filmz-Jensendk 18 år siden

#11 jessup

Der er ingen grund til at trække filmz.dk ned på newz.dk niveau. At du ikke kan lide Trier, eller vores kommentarer retfærdiggøre ikke din nedladende holdning. Jeg vil undlade yderligere kommentarer, håber bare at du ikke er for gammel til at kunne lære tolerance...
Gravatar

#15 BN 18 år siden

Triers film, inklusiv Dogville, er en værre gang "Kejserens nye klæder". Mage til forstilt, opreklameret gøgl skal man lede længe efter.

Og hele konceptet med de teateragtige kulisser og de der kridtstreger - nej, nej og atter nej! Giv mig en ordentlig film. Ja, giv mig en ordentlig instruktør og en god historie!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#16 JannikAnd 18 år siden

Kommer det fra manden, der synes Star Wars Episode I og II er mesterværker.
Gravatar

#17 filmz-Angel Eyes 18 år siden

Synes Manderlay er en formidabel film - man kan dog diskutere om det er pga dens filmiske kvaliteter, men måden historien dissekerer hele debatten om slaveri, racisme og fordomme er genial. Den vender vrangen ud på temaet, såldes at ligegyldig hvilken tilgang man tager ender man i hykleri. Det mest nuancerede filosofiske oplæg til diskussion jeg længe har set. Fangende mig ikke ligeså meget som Dogville (der imo er et mesterværk), men som underholdning til intelektet er den fantastisk! Især starten og slutningen (som konstant løber om hjørnerne med én) fungerer rigtig godt. Og så er Hurts fremmedgørende, og dybt sarkastiske voice-over lige i skabet :) Tusind tak fordi du gider provokere publikum, hr. Trier!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#18 chuck 18 år siden

Jeg var specielt vild med Willem Dafoe, hans kynisme var hjerteskærende morsom :)
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#19 jessup 18 år siden

Enig #17 - jeg synes at Mandalay er klart morsommere end Dogville. Flere i salen (mig inklusiv) grinede højlydt - jeg synes dog at filmen ikke er videre "huskekage" agtig. Uden at spoile er der lignende analogier til "slavesjælen" (der kræves her lidt perspektivering for at forstå) og VO'eren(blændende Scherfig med kynisk sarkasme) i perlen "Den forsvundne fuldmætig".
Dafoe er altid fremragende, men gangster tror jeg aldrig på han er, der var Sonny (Caan) mere på kornet
This is just until June
Gravatar

#20 jessup 18 år siden

Man aner ligeledes at han har studeret VO'eren i "Barry Lyndon" det sarkastiske tonefald og gentagelsen af det åbenlyse.


----------------------------------------------------------
The only way that girl is coming back to you is if a blast of semen catapults her across the street and through the window.
This is just until June

Skriv ny kommentar: