Handlingen er som sådan rimeligt interessant men den føles desværre tit meget kunstig – ikke på grund af kulisserne men mere fordi personerne ofte agerer på en meget søgt måde. Det hjælper ikke at John Hurts fortællerstemme absolut skal udpensle alle pointer i samtlige scener. Der er dog også gode ting at finde i filmen. Den bedste del er en sidehistorie om et sygt barn på Manderlay og de følger hendes skæbne får. Her er Von Trier mere på hjemmebane og leverer nogle fremragende scener fyldt med sorg, lidelse og vrede. Trist at resten af filmen ikke kan matche det niveau.
Efterhånden som handlingen skrider frem bliver vi præsenteret for en del urimelige plotpunkter og uforklarlige motiver. “Manderlay” er muligvis optaget på en minimalistisk kulisse, men det er ikke en undskyldning for den til tider store mangel på logik i handlingen. Den giver dog en overraskende slutning, som til gengæld tager bidet ud af det meste vi har set tidligere og gør handlingen lidt overflødig.
Da “Manderlay” i år ikke vakte så stor opstand ved Cannes, blev det ofte udlagt som om årsagen var de amerikanske journalisters angst for slaveriemnet. Sandheden har nok snarere været at “Manderlay” ikke er en særlig opsigtsvækkende film.
#11 jessup 19 år siden
And I brought you nightmares. Or did I? Or was it a silly, inexpert little lie? You live in a dream. You're a sleepwalker, blind. How do you know what the world is like? Do you know the world is a foul sty? Do you know, if you rip off the fronts of houses, you'd find swine? The world's a hell. What does it matter what happens in it? Wake up, Charlie. Use your wits. Learn something.
#12 filmz-Angel Eyes 19 år siden
#13 NOWhere 19 år siden
#14 filmz-Jensendk 19 år siden
Der er ingen grund til at trække filmz.dk ned på newz.dk niveau. At du ikke kan lide Trier, eller vores kommentarer retfærdiggøre ikke din nedladende holdning. Jeg vil undlade yderligere kommentarer, håber bare at du ikke er for gammel til at kunne lære tolerance...
#15 BN 19 år siden
Og hele konceptet med de teateragtige kulisser og de der kridtstreger - nej, nej og atter nej! Giv mig en ordentlig film. Ja, giv mig en ordentlig instruktør og en god historie!
#16 JannikAnd 19 år siden
#17 filmz-Angel Eyes 19 år siden
#18 chuck 19 år siden
#19 jessup 19 år siden
Dafoe er altid fremragende, men gangster tror jeg aldrig på han er, der var Sonny (Caan) mere på kornet
#20 jessup 19 år siden
----------------------------------------------------------
The only way that girl is coming back to you is if a blast of semen catapults her across the street and through the window.