Handlingen er som sådan rimeligt interessant men den føles desværre tit meget kunstig – ikke på grund af kulisserne men mere fordi personerne ofte agerer på en meget søgt måde. Det hjælper ikke at John Hurts fortællerstemme absolut skal udpensle alle pointer i samtlige scener. Der er dog også gode ting at finde i filmen. Den bedste del er en sidehistorie om et sygt barn på Manderlay og de følger hendes skæbne får. Her er Von Trier mere på hjemmebane og leverer nogle fremragende scener fyldt med sorg, lidelse og vrede. Trist at resten af filmen ikke kan matche det niveau.
Efterhånden som handlingen skrider frem bliver vi præsenteret for en del urimelige plotpunkter og uforklarlige motiver. “Manderlay” er muligvis optaget på en minimalistisk kulisse, men det er ikke en undskyldning for den til tider store mangel på logik i handlingen. Den giver dog en overraskende slutning, som til gengæld tager bidet ud af det meste vi har set tidligere og gør handlingen lidt overflødig.
Da “Manderlay” i år ikke vakte så stor opstand ved Cannes, blev det ofte udlagt som om årsagen var de amerikanske journalisters angst for slaveriemnet. Sandheden har nok snarere været at “Manderlay” ikke er en særlig opsigtsvækkende film.
#1 Patriarch 19 år siden
Synes slutningen er super, og også at det er en typisk film om slaver. Synes den er ret anderledes end de slave film jeg har set hvad angår morale og plot.
Synes parallelerne til nutidens "forcere demokrati og frihed" er fede.
#2 JannikAnd 19 år siden
Spilles kortene således, at illusionen er at Bryce Dallas Howards Grace er den samme, som Kidman spillede i den forrige? Din vurdering virker meget vægtet på, hvorfor hun ikke har lært noget fra den forrige films handlinger. Men jeg havde forstået at det var to forskellige Grace'er, og desuden har rygtet det at Kidman og Howard skal spille tvillinger i den sidste del i trilogien, "Wasington".
Endvidere vil jeg gerne vide, hvad synes du om "Dogville"?
#3 Patriarch 19 år siden
Filmen foregår 3-6 dage efter Dogville
Jeg var også irriteret over at det ikke længere var kidman, eller at hendes far nu spilles af dafoe.
#4 chuck 19 år siden
#5 Benway 19 år siden
Jeg synes at "Manderlay" umiddelbart er mere underholdende, men at "Dogville" er mere interessant eftersom karakterne ikke er helt så "flade".
#6 NOWhere 19 år siden
#7 filmz-Angel Eyes 19 år siden
#8 Benway 19 år siden
Selvfølgelig er det sarkastisk, men jeg synes ikke at vi har brug for at få samtlige pointer repeteret.
#9 filmz-Jensendk 19 år siden
Jeg synes ikke at 3 er nogen rimelig karakter for denne film, jeg vil faktisk gå så vidt at jeg mener at det er den mest misvisende anmeldelse jeg endnu har set på filmz.dk. Påen igen Benway, det kan du gøre bedre.
#10 filmz-Acro 19 år siden
Der skal dog ikke herske nogen som helst tvivl om, at jeg ikke støtter Hussein eller det tidligere diktatur for den sags skyld.
Jeg vil give filmen 4/6 på grund af den interessante historie og en masse gode virkemidler. Derudover synes jeg også, at skuespillerne leverer gode præstationer i det miljø, som de har til dette.