“Martha Marcy May Marlene” er tydeligvis skruet sammen af nogle dygtige, ivrige filmskabere. De har skabt en virkelig god film, hvori især skuespillet imponerer. Udgivelsens ekstramateriale er nogenlunde, og lydsporet imponerer, men det er en stor skam, at transferet til tider er direkte rædselsfuldt, for det forhindrer seeren i at få en optimal oplevelse ud af denne ellers meget seværdige film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Hr. Nielsen 11 år siden

Jeg fandt den også rigtigt god. Ville nok ende på små 5 stjerner hos mig. Gav den 8/10 på IMDb.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#2 MMB 11 år siden

Er den seriøst først lige udkommet på dansk Blu-ray? Hvis ja, så er det da en mindre fornærmelse mod den danske befolkning! :P
Gravatar

#3 Ispep 11 år siden

Fantastisk film. Helt igennem. Jeg smider fuldt hus efter den og vil blande sig helt i toppen over årets film, hvis jeg medregner den danske premieredato.
Gravatar

#4 Ispep 11 år siden

Jeg er dog rygende uenig i denne udmelding fra anmelderen:

"Det er dog et problem for filmen, at den aldrig formår at skildre det dragende ved kulttilværelsen. Man fornemmer aldrig, hvad det var, der tiltalte Martha (og andre) til at tage del i dette alternative liv. Jovist, kulten kunne tilbyde en familie, noget tryghed og andre ting, hun ikke havde fået før, men det virker alt sammen så banalt. Filmen mangler simpelthen at overbevise sin seer om, at livet i en kult er en ulv i fåreklæder. For mest af alt ligner det hele vejen igennem blot en ulv"

Gudskelov at filmen IKKE gør dette. Jeg gad virkelig ikke sørøverforklaringer om hvorfor dit og hvorfor dat. Vi får et indblik i, hvad der skete for Martha i "kulten" igennem nogle af hendes minder, som er visualiseret igennem flashbacks. Minderne kan man dog ikke helt tage for gode varer, ikke alting ihvertfald. Og mere behøvede jeg ikke om hendes/andres begrundelse for, hvorfor hun/de valgte kulten, som et alternativ til det mere borgerlige liv. Der antydes dog visse ting, og det er for mig nok..
Gravatar

#5 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (4) skrev:
Jeg gad virkelig ikke sørøverforklaringer om hvorfor dit og hvorfor dat.
Ikke fordi jeg er uenig med dig som sådan (jo, fortællingen løfter sig nemlig aldrig helt til tops ifølge mig), i hvert fald omkring dette. Men at en fortælling underbygges psykologisk, behøves jo ikke kun kunne gøres enten/eller tænker jeg? Du lyder nemlig ofte synes jeg, som at det kun kan være det ene (det subtile) eller det andet (det overforklarende)? Jeg er helt enig i, at ofte er det sjovere, mere spændende og føles mere begavet, når tingene ikke skæres ud i pap, men det behøver man vel heller ikke altid vælge, selv om man vælger en dybere underbygning, så fundamentet til en historie føles bedre at bygge på og dermed giver en film en (muligvis anden) lige så begavet fortælling. Håber du kan følge hvor jeg vil hen, så vi ikke skal ud i en enten/eller debat, for det er ikke hensigten:)

Personligt manglede jeg heller ikke større forklaringer her. Filmen var dog også så ligetil, trods alt, at jeg aldrig følte mig i større tvivl om dens tematikker.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#6 Ispep 11 år siden

#3

Ved nogle film fungerer det "forklarende" jo fint. Det har jeg som sådan intet imod. En film kan godt fungere med en forløsning eller med kraftigere "underbyggelse". Men her ville jeg finde det lidt unødvendigt, havde den tyet til forklaringer om hendes begrundelse for at søge ind i sekten. For det første handler filmen heller ikke om "hvorfor", men hvordan hun kommer videre. Vi får bare et indblik i, hvad der skete i sekten. Hvorfor'et kan man spekulere over, for den har nogle hentydninger herom. Filmen gør nogle ting rent fortælleteknisk, at man netop tænker over den. Særligt slutningen!
Gravatar

#7 Hr. Nielsen 11 år siden

#6 Hvad er det du svarer dig selv på;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#8 Hr. Nielsen 11 år siden

#6 Nå, nu kan jeg vel godt takke dig for svaret:) Som sagt er jeg ikke som sådan uenig og kan også se at du er enig i det adspurgte. Jeg ville blot lige høre, da jeg mente ofte at være stødt på at du delte det op. Men det var så bare min opfattelse, så tak:-D Lige et par ting!

Ispep (6) skrev:
Men her ville jeg finde det lidt unødvendigt, havde den tyet til forklaringer om hendes begrundelse for at søge ind i sekten.
Jeg sad som sådan heller ikke og savnede det. Men set med anmelderens briller kunne det jo forsvares at dette aspekt blev underbygget bedre (behøvede det skam ikke skæres ud i pap for), for at støtte de følelser og ar vi skal tro hun har fået ophold og dermed både øge empatien og spændingen eventuelt.....

Ispep (6) skrev:
For det første handler filmen heller ikke om "hvorfor", men hvordan hun kommer videre.
Igen kunne man ved en større forståelse af netop 'hvorfor' (dette kunne stadig godt gøres subtilt), ville det jo også måske bedre understøtte, hvor svært det var for hende at komme videre og forstå hende rent psykologisk. Hvis vi ikke ved om hun allerede inden havde sådan lidt paranoia, så kunne det jo i værste fald, give et helt forkert billede og ødelægge lidt af filmen....Rent teoretisk set ud fra anmelderens synspunkt, hvis det er dette der menes. Jeg ved så heller ikke om jeg er 100% enig i at filmen ikke også handler om hvorfor. Den handler om hvordan hun forsøger at komme videre, eller faktisk ikke kan komme videre. Men alle scenerne med søsteren peger da også en del på netop hendes baggrund, som jeg ser det?
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#9 Ispep 11 år siden

Thomas E. Nielsen (8) skrev:
netop 'hvorfor' (dette kunne stadig godt gøres subtilt),


Det synes jeg så bare allerede er gjort. Hvis man gjorde det mere eller i større grad, så var det netop skåret ud i pap. Det så jeg ingen grund til. Vi får nøjagtig den portion informationer som er påkrævet for ligesom at gøre os selv nogle tanker om, hvorfor hun søgte ind i sekten. Igennem hendes flashbacks som består af minderne, får vi at vide, hvad hun lavede i sekten, hvem der styrede sekten etc. Der skal man så være obs på nogle små dialog-scener, som kan sætte tingene i perspektiv. Hvorfor'et er netop lidt subtil i filmen, men den handler i bund og grund om hvordan hun kommer videre rent mentalt.

Der er en scene i filmen mellem Martha, søsteren og hendes mand ved spisebordet, hvor Martha var af den radikale holdning, at mennesket blot burde have lov til at eksistere og ikke nødvendigvis følge det mere konservative mønster, som søsteren og manden gør. Så der ligger noget, blandet andet, gemt her i denne udmelding fra Martha's side. Ellers ligger der nogle små hentydninger i dialogen mellem Martha og søsteren, som formentlig kræver mere end et syn. Men altså; jeg synes alt var som det skulle være. At "hvorfor'et" skulle være banalt ifølge anmelderen, det kan jeg på ingen måde genkende.
Gravatar

#10 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (9) skrev:
Hvis man gjorde det mere eller i større grad, så var det netop skåret ud i pap.
Det synes jeg så igen er lidt firkantet sat op. Jeg efterlyste heller ikke nødvendigvis mere (men må selvfølgelig erkende, at noget har dog gjort at jeg 'kun' rater filmen 8/10), men at det ikke kan lade sig gøre, uden at skære tingene ud i pap, synes jeg ikke holder holdt. Der er mange måder og metoder at fortælle ting på og udvide vores chance for forståelse, uden at det skæres ud og nu er film jo heller ikke blot en gætteleg, hvor des mindre vi ved, des større kunst er det pr. automatik, for så kan vi skyde løs uden filter. Den store kunst må dog stadig ligge i den formidling tænker jeg, hvor vi får lov til at tænke selv og ikke gives konklusioner og læresætninger, uanset. Jeg følte såmænd heller ikke under filmen at jeg 'manglede', men at det ifølge dig kun kan blive en dårligere film der skærer tingene ud i pap som i et Hollywood-drama af de helt nemme, er jeg ganske enkelt ikke enig i, blot fordi filmen havde givet mere at tænke over (det må dog være det vi får via filmen vi skal tænke over, uanset hvor subtilt det formidles, for ellers risikerer vi da netop at det ofte bliver blot en tom gætteleg uden hold i noget vi har set).

Ispep (9) skrev:
men den handler i bund og grund om hvordan hun kommer videre rent mentalt.
Det er jeg så stadig ikke helt enig med dig i. Jeg mener stadig den handler om både hvorfor og hvordan og at hun NETOP ikke bare kan komme helt videre, pga de mentale ar hun slæber rundt på og hvad livet i 'kulten' har gjort, hold op imod hvorfor hun endte der, som jo fint antydes har noget med hendes liv før at gøre.
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: