“Martha Marcy May Marlene” er tydeligvis skruet sammen af nogle dygtige, ivrige filmskabere. De har skabt en virkelig god film, hvori især skuespillet imponerer. Udgivelsens ekstramateriale er nogenlunde, og lydsporet imponerer, men det er en stor skam, at transferet til tider er direkte rædselsfuldt, for det forhindrer seeren i at få en optimal oplevelse ud af denne ellers meget seværdige film.
#1 Hr. Nielsen 11 år siden
#2 MMB 11 år siden
#3 Ispep 11 år siden
#4 Ispep 11 år siden
"Det er dog et problem for filmen, at den aldrig formår at skildre det dragende ved kulttilværelsen. Man fornemmer aldrig, hvad det var, der tiltalte Martha (og andre) til at tage del i dette alternative liv. Jovist, kulten kunne tilbyde en familie, noget tryghed og andre ting, hun ikke havde fået før, men det virker alt sammen så banalt. Filmen mangler simpelthen at overbevise sin seer om, at livet i en kult er en ulv i fåreklæder. For mest af alt ligner det hele vejen igennem blot en ulv"
Gudskelov at filmen IKKE gør dette. Jeg gad virkelig ikke sørøverforklaringer om hvorfor dit og hvorfor dat. Vi får et indblik i, hvad der skete for Martha i "kulten" igennem nogle af hendes minder, som er visualiseret igennem flashbacks. Minderne kan man dog ikke helt tage for gode varer, ikke alting ihvertfald. Og mere behøvede jeg ikke om hendes/andres begrundelse for, hvorfor hun/de valgte kulten, som et alternativ til det mere borgerlige liv. Der antydes dog visse ting, og det er for mig nok..
#5 Hr. Nielsen 11 år siden
Personligt manglede jeg heller ikke større forklaringer her. Filmen var dog også så ligetil, trods alt, at jeg aldrig følte mig i større tvivl om dens tematikker.
#6 Ispep 11 år siden
Ved nogle film fungerer det "forklarende" jo fint. Det har jeg som sådan intet imod. En film kan godt fungere med en forløsning eller med kraftigere "underbyggelse". Men her ville jeg finde det lidt unødvendigt, havde den tyet til forklaringer om hendes begrundelse for at søge ind i sekten. For det første handler filmen heller ikke om "hvorfor", men hvordan hun kommer videre. Vi får bare et indblik i, hvad der skete i sekten. Hvorfor'et kan man spekulere over, for den har nogle hentydninger herom. Filmen gør nogle ting rent fortælleteknisk, at man netop tænker over den. Særligt slutningen!
#7 Hr. Nielsen 11 år siden
#8 Hr. Nielsen 11 år siden
Jeg sad som sådan heller ikke og savnede det. Men set med anmelderens briller kunne det jo forsvares at dette aspekt blev underbygget bedre (behøvede det skam ikke skæres ud i pap for), for at støtte de følelser og ar vi skal tro hun har fået ophold og dermed både øge empatien og spændingen eventuelt.....
Igen kunne man ved en større forståelse af netop 'hvorfor' (dette kunne stadig godt gøres subtilt), ville det jo også måske bedre understøtte, hvor svært det var for hende at komme videre og forstå hende rent psykologisk. Hvis vi ikke ved om hun allerede inden havde sådan lidt paranoia, så kunne det jo i værste fald, give et helt forkert billede og ødelægge lidt af filmen....Rent teoretisk set ud fra anmelderens synspunkt, hvis det er dette der menes. Jeg ved så heller ikke om jeg er 100% enig i at filmen ikke også handler om hvorfor. Den handler om hvordan hun forsøger at komme videre, eller faktisk ikke kan komme videre. Men alle scenerne med søsteren peger da også en del på netop hendes baggrund, som jeg ser det?
#9 Ispep 11 år siden
Det synes jeg så bare allerede er gjort. Hvis man gjorde det mere eller i større grad, så var det netop skåret ud i pap. Det så jeg ingen grund til. Vi får nøjagtig den portion informationer som er påkrævet for ligesom at gøre os selv nogle tanker om, hvorfor hun søgte ind i sekten. Igennem hendes flashbacks som består af minderne, får vi at vide, hvad hun lavede i sekten, hvem der styrede sekten etc. Der skal man så være obs på nogle små dialog-scener, som kan sætte tingene i perspektiv. Hvorfor'et er netop lidt subtil i filmen, men den handler i bund og grund om hvordan hun kommer videre rent mentalt.
#10 Hr. Nielsen 11 år siden
Det er jeg så stadig ikke helt enig med dig i. Jeg mener stadig den handler om både hvorfor og hvordan og at hun NETOP ikke bare kan komme helt videre, pga de mentale ar hun slæber rundt på og hvad livet i 'kulten' har gjort, hold op imod hvorfor hun endte der, som jo fint antydes har noget med hendes liv før at gøre.