Begge roller besidder begge en selvreflekterende holdning, som perfekt matcher filmens egen selvrefleksion, men til trods for den analytiske tilgang så er det dog først og fremmest filmens følelsesfulde udtryk, der drager én ind. At vi ved så lidt om personerne åbner for muligheden for at tolke os selv ind i rollerne. Pludselig sidder man ganske uventet påvirket og dybt bevæget tilbage, og ikke mindst afslutningen er fuldstændig hjemsøgende. Jeg kan simpelthen ikke mindes en nyere film, som jeg har haft så stor lyst til omgående at gense som denne.

Hvorvidt autenticitet er det afgørende eller i bund og grund ligegyldigt er vanskeligt at svare på, men en ting ved jeg dog uden den mindste rysten på hånden: “Mødet i Toscana” er filmkunst af den ægte slags.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 12 år siden

Det lyder sgu godt. Jeg er dog ikke helt overbevist om Kiarostami...

Close-Up og The Wind Will Carry Us fangede mig ikke helt, men Taste of Cherry kan jeg rigtig godt lide
Gravatar

#2 Bruce 12 år siden

Fuldkommen enig Benway. Det er uden tvivl den bedste nye film jeg har set de sidste år.

Egne ord
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#3 Slettet Bruger [1570763119] 12 år siden

Lidt sjovt at "Det hvide bånd" bliver nævnt i anmeldelsen. Abbas Kiarostami er netop en af Hanekes yndlingsinstruktører. Jeg mener endda at Haneke har kaldt ham det sidste årtis dygtigste/mest interessante instruktør.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#4 JannikAnd 12 år siden

Dejlig film. Men jeg foretrækker hans film fra "hjemstavnen".
Gravatar

#5 Skeloboy 12 år siden

#4 - hvor kan de ses?
Gravatar

#6 Bruce 12 år siden

#5

http://www.amazon.co.uk/Abbas-Kiarostami-Collectio...

CERTIFIED COPY
TEN
TASTE OF CHERRY
THE WIND WILL CARRY US
ABC AFRICA
10 ON TEN
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#7 Skeloboy 12 år siden

#6 - men det er ikke hans "hjemstavns"-film. Jeg går ud fra der er tale om Koker-trilogien med Where Is the Friend's Home? (1987); And Life Goes On (aka Life and Nothing More) (1992); Through the Olive Trees (1994)
Gravatar

#8 Bruce 12 år siden

#7 Nå nå, så det er sådan en gang elitær prætentiøs indspisthed ... jamen så mange gange undskyld da, deres frankofile velbevarethøjhed ;)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#9 Skeloboy 12 år siden

#8 - hehe. Vil gerne se de film, men de er ikke rigtig udgivet...man kan jo håbe på en CC-boks :)
Gravatar

#10 Bruce 12 år siden

#9 Jeps :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos

Skriv ny kommentar: