Som sportsfilm adskiller den sig ikke mindst fra de mere konventionelle ved kun sjældent at begive sig på banen. Dem, der forventer et typisk energidrænende klimaks, vil formodentlig blive en anelse frustrerede over filmen, som til trods for sine mange sjove og underholdende stunder har en overraskende melankolsk og sober tone. Trods filmens høje niveau må jeg dog indrømme, at jeg forlod biografen med lige så lidt interessere for baseball, som jeg havde, da jeg trådte ind – men som en intelligent film om begivenhederne bag facaden er det stadig ikke til at overse, at “Moneyball” er et rent vinderslag.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 igotthepower 12 år siden

Hvis den er et rent vinderslag, hvorfor får den så ikke 6 stjerner? ;-)
Gravatar

#2 Babo84 12 år siden

God anmeldelse. Ser også frem til filmen. Den er jo godt besat af fremragende folk både foran og bag kameraet.
Gravatar

#3 Steffan Rasmussen 12 år siden

Billy Beane, Søren. Ikke Billy Brand. Men god anmeldelse, som jeg i store træk er enig med. Men jeg tror man skal skynde sig hvis man skal have en chance for at se filmen. Men de salgstal den holder, er den hurtigt væk.
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#4 Benway 12 år siden

#2+3 Tak for det. :) Navnet er rettet.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 nwinther 12 år siden

OK film - men ikke noget videre. Skuespillet er fint og man får lidt indsigt "bag scenerne" på "virkelig" baseball. Problemet er måske, at Beane's statistiske tilgang har svært ved at bære et plot i en film - ovenikøbet i Danmark (Europa) hvor baseball er en nichesport. Det er muligt, at det kan sætte en dagsorden "over there" - men jeg finder den noget uvedkommende.

3/6
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#6 magnuskrog 12 år siden

Jeg har set at filmen rammer blu-ray i USA i starten af januar, og overvejer stærkt at købe filmen i stedet for a tage i biografen at se den. Ved godt at alle film helst skal ses i bio, men Moneyball virker alligevel ikke som en film der er strengt nødvendig på det store lærred, i modsætning til fx TGWTDT eller Hugo. Derfor overvejer jeg at investere i blu-ray'en, så jeg sparer lidt penge (og regner med at den er god, så jeg kan se den igen). MEN, der er jo måske en ulempe. Hvis man kan stole på Aaron Sorkin er tempoet højt i dialogerne, plus at filmen handler om baseball, som jeg absolut intet aner om, og blu-ray er kun med engelske undertekster.. Bliver det for svært at følge med, når der ikke er danske undertekster (True Grit ville fx være svær, næsten uforståelig kun med engelske undertekster). Er den fyldt med baseball termer, mellem hurtigtsnakkende karakterer som Eisenbergs Mark Zuckerberg, eller er den til at følge med i? ;)
Gravatar

#7 MMB 12 år siden

#6

Filmen har ikke specielt hurtig dialog, og hvis dine engelsk kundskaber er nogenlunde, er det intet problem kun med engelske undertekster. Derudover så kendte jeg intet til baseball, men kunne let følge med og forstå filmen alligevel.

Det er dog intet mesterværk, hvis du spørger mig, men en solid 7/10.
Gravatar

#8 magnuskrog 12 år siden

Ingen problemer med engelsk kundskaberne, men regner med at filmen er noget for mig, så ville spare biografen væk i de trange tider og købe den på blu-ray, som jeg alligevel skal købe hvis den er god. Brad Pitt, aaron sorkin, Wally pfister og bennett miller - det kan kun blive godt (:
Gravatar

#9 MMB 12 år siden

Well, det er i hvert fald solidt håndværk. :) På forhånd så jeg også meget frem til filmen, men jeg blev desværre en anelse skuffet. Men du kan roligt købe den på BD fra USA, hvis du spørger mig. Dog skal du være opmærksom på regionskoder. :)
Gravatar

#10 Babo84 12 år siden

Foeller

Jeg er faktisk helt enig. Solid film, men det er ikke sådan at man bliver blæst bagover. Men smukt filmet af Pfister, og mulig nominering for ham (igen igen). Pitt er også god.

Skriv ny kommentar: