“Mordet på Jesse James af kujonen Robert Ford” er et af filmhistoriens visuelt flotteste værker. Filmen er også en af westerngenrens mest intelligente bestanddele, som både mønstrer et ekstremt fascinerende og nuanceret portræt af en sand legende og et fængslende studium i besættelse og tørsten efter berømthed. Uheldigvis har filmen slet ikke fået den dvd-udgivelse, den fortjener. Filmen lyder ganske godt, men transferet er middelmådigt, og der medfølger intet ekstramateriale. Man bør under alle omstændigheder give filmen en chance.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Skeloboy 16 år siden

#10 - enig.
Synes de sidste 45 min, og den første gode times tid er superfede, men den trækker i langdrag i midten, vil jeg mene. Men ellers en helt fantastisk film.
Gravatar

#12 filmz-Bruce 16 år siden

Jeg skriver lige lidt om Blu-ray versionen.

Was it every bit as good, som Insider siger i sin anmeldelse? For undertegnede var det absolut en overraskelse af de større, ikke mindst fordi jeg en rum tid har overset denne, ved at lade andre mere lettilgængelige film, sprænge over på vejen til afspilleren. Og iøvrigt nederdrægtigt mod min natur, som svælger i de seneste års åbenbaringer i en genre, som mange gange har været spået død.

En død udmelding som hører til i min bare røv, ikke mindst efter årets eminente udspil i selvsamme genre, hvortil hører denne, med Insiders egne ord, perle.

Hvad der først falder mig ind, ovenpå Flammen og Citronen som sidst overværede film, hvilket iøvrigt nok udstiller forskellen bedst, er nok den nærmest Terrence Mallick'ske stemning og detaljeringsgrad, som gennemsyrer hver eneste scene. Billedsproget er ubeskriveligt flot fra billed ét til end credits, hvor man sidder med åben mund og polypper og overværer det ene storslåede billedarrangement efter det andet, som kunne have fundet vej til forsiden af Life Magazine.

Det er en fryd at være i hænderne på en instruktør, som bekymrer sig om detaljen og som kan få de mest golde omgivelser, uanset vejrlig, til at tage sig godt ud. Læg dertil et ensemble udover hovedrolleindehaveren Brad Pitt, indeholdende Casey Affleck, Sam Rockwell, Sam Shepard og Garret Dillahunt (kendt som Wild Bill Hickocks banemand i Deadwood serien), som formår at giver omgivelserne kam til sin natur og 160 minutter er ikke et sekund for langt.

Casey Affleck må være årets fund, efter den solide rolle i Gone Baby Gone, hvilket han dog let trumfer her. Faktisk må Brad Pitt se sig distanceret ganske gevaldigt, for Casey stjæler billedet med sin retorik og mimik i samtlige scener, hvor de to er sammen og det uden at nedgøre Pitts figur, som i sig selv er ganske fortræffelig. Robert Ford er på papiret ikke den mest ønskværdige historiske figur at portrættere, hvilket overleveringen af hans gerninger for eftertiden, vidner om.

Fra de første indledende strofer er Robert Ford, en usympatisk og påtrængende karakter, hvilket ikke midnst kan tilskrives hans lave alder og minimale erfaringsgrundlag. Legenderne og myterne om James banden og Jesse James i særdeleshed, er tiltrækkende, men Ford må finde sig i outsiderens rolle. Affleck formår at spænde vidt i følelsesregisteret og helt uden overspil og resultatet er nuanceret, hvilket så ikke nødvendigvis er ensbetydende med fakta.

Men spørgsmål om fakta og fiktion betyder mindre, når en historie kan fortælles så inspirerende og indfølt som her. Jesse James er perfekt gengivet illusion med respekt for periodens detaljer og fortjener publikums koncentration i sin lange spilletid. Udbyttet er tilsvarende stort, men givet er det ikke en film, som vil tiltrække flertallet.

Film: 8.5/10


Jeg havde ikke den store tiltro til hverken billed eller lyd, efter de første meldinger om denne HD udgivelses tilstand. Men beretningerne er stærkt overdrevne.

Blæst op på storskærm holder den flotte scenografi vand i 1080p. Ganske givet er der ikke tale om referencekvalitet, men det har nok heller ikke været intentionen. Tilgengæld så rummer bare de første 30 minutter så mange mindeværdige sekvenser og gengivet til perfektion under et jævnt kornet lag, at det er svært at forestille sig en western se meget bedre ud. Jo selvfølgelig kan The Searchers i Technicolor tage pippet fra enhver, men dette er en billedside, som akkompagnerer med hensyntagen til indhold og det er meget smukt.

Der forekommer et togrøveri om natten i filmens første del og den ene mesterlige komposition efter den anden følger på en lang snor og med en kontrast mellem lys i natten og mørket, som nærmest er ubeskrivelig. Skarpheden er god på tæt hold, men blødes ud på distancen. De meldinger om edge enhancement jeg har læst om, skærer ikke i øjnene på 104" og selvom en single layer 25GB disk er en hån mod forbrugeren og ikke mindst en svinsk behandling af en klassefilm, så er jeg ganske godt tilfreds.

Vi er ikke i demoklassen HD mæssigt set, men på filmens præmisser kunne det ikke være bedre. Jeg vil sammenligne transferet med Bram Stokers Dracula, som også blev ufortjent kritiseret, men endte op med at være særdeles kompetent.

Video: 5/6


Audiomæssigt bliver vi spist af med et nedværdigende Dolby Digtital 5.1 lydspor med en 640 kbps bitrate. Den lave bitrate til trods, står dialog klart og tydeligt. Og overraskende nok, har filmen et særdeles aktivt surroundspor, som både kommer til live i udendørs- som indendørsscener. Intet spektakulært, men udelt atmosfære, når vind, regn eller træhusets knagende gulve, skal føles.

Når man lige har set en film som 3:10 To Yuma i ukomprimeret 7.1 PCM, så blegner knaldet fra en Colt revolver i Jesse James. Intention eller ej, det skal jeg lade være usagt, men et ukomprimeret lydspor kunne have løftet denne film op i den store audiohimmel.

Audio: 7/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#13 king b 16 år siden

Insider, jeg vil bare lige sige, at jeg hader dig. Og Jesse James stinker. Og jeg skal gudskelov nu til at gense min yndlingsfilm Norbit.
Gravatar

#14 El vez 16 år siden

#12 Skal du ikke bruge 10-skalaen til video også? =)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#15 filmz-Bruce 16 år siden

#14 Aaah jeg var træt :) 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#16 kasper.jen 16 år siden

Filmen lyder rigtig god, er der nogen der ved om den ser godt ud på blue ray?
Gravatar

#17 filmz-Kadann 16 år siden

#16 -

Se indlæg #12.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#18 filmz-fiemie 16 år siden

jeg syntes den er kedelig. syntes ellers film som er dokumentar og autentiske er vildt fede men blev skuffet over denne her.købte den desværre på blueray men nu kan de få den tilbage i blockbuster
Gravatar

#19 filmz-Is 16 år siden

#18
Gense den!
Den bliver bedre med gensyn :-)
Gravatar

#20 filmz-allando 16 år siden

Puh...jeg har det svært med "mesterværk". De er for det meste død kedelige...og denne her er også hamrende kedelig...De sidste 15 - 20 minutter er dog meget interessante...2/6 stjerener.

Skriv ny kommentar: