Genindspilningen af “The Omen” er desværre ikke et tegn på nye vinde fra Hollywood, hvor kassetænkning stadig synes at være en styrende kraft, og originalitet kun er et tilfældigt biprodukt. Med kun nogle få kedelige forsøg på virkelig at gribe publikum ved struben rammer filmen ved siden af som skrækfilm og begår dermed den absolutte dødssynd indenfor sin genre: at være mere hyggelig end egentlig uhyggelig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Confused101 17 år siden

#40 Takker. Tja' det forklarer hvorfor den ikke var del af den Omen serie jeg købte. Har undret mig et par gange.

#42 17 år siden

39: Nu ligger jeg ikke lige inde med en statistik, men jeg synes da, at der altid er kommet remakes frem i en lind strøm, så længe jeg har set film.

#43 17 år siden

#39:

"Jeg satser nu på bølgen stopper indenfor en periode"

Eksempler på ældre remakes* (2000 og før):

The Thing 82
Dracula (utallige gange)
Manden med den røde sko 80'erne
Woman in Red 80'erne
Sabrina 95
Scarface 83
Frankenstein 90'erne
Doctor Dolittle 98
Rear Window 98
Cape Fear 91
A pertfect murder 98
You’ve got mail 98
Breathless 83
Payback 99
Dirty Rotten Scoundrels 88
Lolita 96
Maltese Falcon 41
The Mummy 99
Bucket Of Blood 95
Never say never again 83
Nutty professor 96
101 Dalmantinere 96
Bedazzled 00
Ben-Hur 59 - kan jeg dog ikke huske :-)
Body Snatchers 78 + 93
Farvel til våbnene 57
Fistfull of Dollars 60’erne
Last Man Standing midt 90’erne
Get Carter 00
Gone in 60 sec 00
Heat 95
House on haunted hill 99
The Jackal 97

* Nogle er blot kraftigt inspireret af et forlæg.

Jeg tror, at det vil fortsætte i uformindsket grad, og at der ikke er tale om et modefænomen.

Du synes sikkert også, at det lyder jammerligt, når et eller andet boyband genindspiller dit yndlingsnummer med The Doors. Men for de 15 årige, der ikke kender originalen, er det toppen. Sådan er det også med film, og det vil fortsætte. Jeg har da ind i mellem selv kommet tilfreds ud af biffen uden at vide, at jeg netop havde set et remake. Hvis jeg havde kendt og elsket originalen, så havde jeg måske ikke været tilfreds.

Det bedste råd, til folk, der er imod remakes: Don't watch 'em.

Der er selvfølgelig forskellig grad af kopiering, og en film som Omen 2006 er da noget af det tætteste, man kan komme på en komplet gentagelse, igen tvivl om det.
Gravatar

#44 filmz-yoshimura 17 år siden

#43 Puha ja, genindspilninger af gamle klassiske musiknumre er noget ækelt noget (men jeg er jo også gammel). Men den vederstyggelige version af The Who's "Behind Blue Eyes" var lige ved at give mig hjertekvababbelser.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war

#45 17 år siden

44: Jeg er ældre!
Gravatar

#46 Bohemian 17 år siden

Den bedste remake jeg har set må være John Carpenters "The Thing" Hvis man da kan kalde det et remake.
Free in serenity.
Gravatar

#47 filmz-Kadann 17 år siden

Jeg vil nu holde på at det bedste remake er "Invasion of the Body Snatchers" fra 1978, et af de meget få eksempler der overgår originalen.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#48 Confused101 17 år siden

#43 Til at starte med vil jeg sige jeg ikke påstod remakes var noget nyt. Men at de fyrer den ene efter den anden af mener jeg er nyt...eksempelvis har ophøret af scifi-bølgen jo heller ikke betydet der ingen scifi-film bliver lavet - der er bare længere imellem. Dernæst vil jeg ikke modargumentere, men understrege det er min personlige holdning/vurdering.

Nu er min påstand også disse trends kommer i periodiske modebølger. Dette kan være et rent tilfælde af tidspunktet du har kigget nærmere på men slår det dig ikke de fleste af eksemplerne ligger mellem årene 95-98? Kunne tolkes som en anden bølge. Men som sagt kan akkurat så sikkert være fordi du har kigget på imdb på en bestemt årrække, så argumentet holder ikke helt...men mere en tilfældighed, der kan betyde mere.

Jeg forventer et kraftigt fald af remakesene indenfor max. 2-3 år, når/hvis de begynder at floppe.

Men der er en kraftig forskel på dem du nævnte i forhold til (udfra min vurdering) det nuværende (lave) kvalitetsniveau. Efter Bush er kommet til er alt blevet mere politisk korrekt (allright måske var det også galt med Clinton), men alting virker mere "sterilt"...nul rygning, druk, bræk og umoralsk adfærd. Desuden er mange filmskabere nået den konklusion: god film=højt budget=vilde effekter. Og desværre får jeg også ofte indtrykket af filmskaberne betragter publikum, som ude af stand til at sidde og tænke i 1 1/2 time, og derfor forsimples alting eller exposition grænsende til det pinlige, i stedet for at fokusere på karakterudviklingen og historien.

Disse par omstændigheder gør de splitter det ad, der gjorde originalforlæget godt. Fordi effekterne ikke var gode, personerne blev fremstillet som rigtige mennesker med fejl og mangler og det krævede lidt tankevirksomhed at følge handlingen (eks. hvad er chancen for Rosebud kom med hvis Citizen Kane blev genindspillet?). Dette gør (igen ifølge min vurdering) at kernen i filmene ryger og man sidder med en gang kønsløs action. Hvis der blev tilføjet noget "andet" til filmen ville jeg hilse remakes velkommen (såsom The Thing som #46 nævnte, vil jeg sige er en fantastisk film - eller i det mindste i forhold til originalen, der var rædsom).

En omstændighed der direkte undrer mig til gengæld er hvorfor det absolut skal være remakes? Hvis man tager Ben Hur, Spartacus osv. osv. og ser Gladiator (som skubbede en lille oldtidsbølge med film som Troy og Hannibal) kan man hurtigt drage paralleller mellem disse, så hvorfor ikke holde dem separat fra starten af, og tilføje lidt selv. O.k jeg kender svaret: kendt navn, betyder øget kendskab lig flere penge i kassen.

Det der dog direkte pisser mig af med remakes er filmskabere med visioner, men skæve idéer bliver raget økonomisk til fordel for personer, der genbruger gammelt stof. Jeg tør næsten vædde med 5 minutter af War Of The World kunne have finansieret en hel film eller flere.

Men som sagt er dette holdninger og ikke en som sådan saglig argumentation.

#49 17 år siden

47: Hva' har Scarface, The Thing og Heat gjort?

#50 17 år siden

48: Jeg giver dit ret ved nærmere eftertanke.

Skriv ny kommentar: