Genindspilningen af “The Omen” er desværre ikke et tegn på nye vinde fra Hollywood, hvor kassetænkning stadig synes at være en styrende kraft, og originalitet kun er et tilfældigt biprodukt. Med kun nogle få kedelige forsøg på virkelig at gribe publikum ved struben rammer filmen ved siden af som skrækfilm og begår dermed den absolutte dødssynd indenfor sin genre: at være mere hyggelig end egentlig uhyggelig.
#51 filmz-Kadann 18 år siden
Til at starte med, så har jeg ikke set forgængerne til "Scarface" og "The Thing".. derefter må jeg citere mig selv "et af de meget få eksempler der overgår originalen."
Fire remakes der overgår originalerne, er godt nok ikke meget, selvom der sikkert er flere, så igen "meget få eksempler". :)
#52 18 år siden
#53 filmz-Angel Eyes 18 år siden
#54 Confused101 18 år siden
Jeg skal blankt indrømme der er en logisk fejl i mit argument, der er mere holdning end faktum. Nemlig om man kan definere remakes som en genre/niché film, eller ej siden den såvidt spænder flere genrer. Jeg anser remakes som en politik fra studioerne, omkring hvor der skal satses penge (genbrug fremfor fornyelse), og derfor vælger at sætte pengene der. Hvilket iøvrigt er den dybere grund til jeg understreger kraftigt det er min personlige holdning og ikke en desideret saglig argumentation.
#55 18 år siden
"... bortset fra tre-fire scener, tre-fire nøglereplikker og ny gyselig baggrundsmusik så er de to film så godt som ens... Moore... har slavisk fulgt den oprindelige forrygende gyser. Og den slags kopisme har selvfølgelig både fordele og ulemper. Umiddelbart sikrer John Moore sig imod at gå helt galt i byen. Jeg hoppede adskillige gange op af sædet - gode gys. Men samtidig må man spørge sig selv: Hvorfor."
Bemærkning:
Anmelderen må nødvendigvis kende og elske den gamle film, da han kalder den "forrygende". Men: Han anfører, at instruktøren ved at kopiere en god gyser sikrer sig gode gys, og at anmelderen som følge heraf flere gange hoppede i sædet. Det er da selvmodsigende. Hvis de chok, der fik anmelderen til at hoppe, er kopieret fra den gamle film, som anmelderen jo kender og er vild med, hvorfor hopper han så i sædet?
I øvrigt synes jeg, at de chokgys, der fik en til at hoppe, netop var de nye gys (fx. drømmen), og at den gamle netop IKKE var kendetegnet af "hoppe-gys" men derimod primært lukrerede på den okkulte stemning.
BT's anmelder vrøvler altså!
PS: Er det fordi anmelderen er ekstra god eller ekstra klodset med sin journalistiske pen, at han betegner den nye musik som "gyselig"? Who knows? Dette ordvalg giver i hvert fald ikke svar på, om han synes musikken er velvalgt eller ej.
http://www.bt.dk/underholdning/anmeldelser/artikel...
#56 jessup 18 år siden
#57 filmz-Angel Eyes 18 år siden
#58 18 år siden
#59 jessup 18 år siden
#60 18 år siden
Ligesådan med scenen, hvor fotografen