Genindspilningen af “The Omen” er desværre ikke et tegn på nye vinde fra Hollywood, hvor kassetænkning stadig synes at være en styrende kraft, og originalitet kun er et tilfældigt biprodukt. Med kun nogle få kedelige forsøg på virkelig at gribe publikum ved struben rammer filmen ved siden af som skrækfilm og begår dermed den absolutte dødssynd indenfor sin genre: at være mere hyggelig end egentlig uhyggelig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 filmz-Angel Eyes 18 år siden

#60: Jeg er helt enig med dig i, at der er forskel på chock gys og gys opbygget via stemning (chock vs uhygge) og må sige at jeg hælder mest til det sidste, for at en gyser imo er vellykket. Jeg må tilstå at jeg ikke har set originalen af The Omen i lang tid og husker den ikke som vanvittig uhyggelig, men det er ofte de film man ser som barn, der virker mest uhyggelige på én (i min erfaring), og disse mister gerne deres skræmmende effekt ved gensyn, når man bliver ældre. F.eks. syntes jeg at Psycho, Fredag den 13 part V og Silence of the Lambs var vildt skræmmende da jeg så dem som barn, men det skræmmende aspekt var aftaget da jeg genså dem adskillige år efter. Kun enkelte gysere formår stadig at være uhyggelige, f.eks. Twin Peaks eller The Shining, men disse benytter netop også en gemmengående uhygge-steming.
Men igen, hvad der virker skræmmende på folk er ret forskellligt.
Og mht. din kritik af BT's anmeldelse, så har du nok ret i, at der er tale om to forksellige taktikker for hhv den gamle og den nye film mht at opnå uhygge.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#62 The Insider 18 år siden

Er lige kommet hjem fra The Omen. Syntes faktisk det var en ganske vellavet og velsmurt lille gyser. Den var utrolig atmosfærisk, især takket være fornem lyd og en betagende billedside. Og Liev gjorde det ganske godt. Sporadiske smålatterlige segmenter og tamt skuespil, men generelt en underholdende positiv overraskelse.
War. War never changes.
Gravatar

#63 jessup 18 år siden

# 61 - jeg har med årene opbygget en ufattleig sympati for den stakkels Nicholson i sneen til sidst - jeg har sku lidt ondt af ham.
This is just until June
Gravatar

#64 king b 18 år siden

Lyt til The Insider! Han har ret!

666

devil

Satan

Yes evil evil

:-)
Gravatar

#65 king b 18 år siden

I øvrigt, ang #55

Blot endnu et bevis på, at danske dagbladsanmeldere er inkompetente, når det kommer til gyserfilmsanmeldelser.

Sad but true

#66 18 år siden

61 Angel Eyes:

Du har ret i, at Omen 1976 ikke er specielt uhyggelig i traditionel gyser-forstand. Det skræmmende ved den er primært, at de
trøsteslæse, sataniske profetier, som den præsenterer, opfyldes hen ad vejen trods hovedpersonernes kamp for at forhindre det.
Men det understreger blot endnu mere, hvad jeg indledningsvis gjorde gældende: BT's anmelder er på vildspor, når han fremhæver, at den nyes instruktør opnår gode chok ved at kopiere den gamle.

(PS: Er du 'Angel Eyes' fra 'Good Bad Ugly'?)

:-D

#67 18 år siden

59: Med "frygten for rovdyr" går jeg ud fra, at du tænker på "predators" i en meget bred forstand, altså også i meneskelig skikkelse, ikke sandt?

Så er der jo i øvrigt endnu en frygt-kategori, som gyser-teoretikere trditionelt opererer med, og som rent faktsk betragtes som den værste af dem alle: Frygten for at StrandePåEnØdeØSammenMedHoldetFraHitMedSangen. (Det er bl.a. det der gør, at Castaway med Tom Hanks IKKE er uhyggelig)
Gravatar

#68 jessup 18 år siden

Predators er rigtigt oversat - Flygt/kæmp reaktion.

Appropos: hvad fanden er det med at "fjenden" ofte i en POV går "et skridt" til venstre - den er urimligt dårligt formuleret men måske forstår du. Kubrick laver den omvendt i "The Shining" hvor Duvall i en lurende pov på Nicholson går et skridt til venstre. Det er lidt sent på natten - giver det mening?
This is just until June
Gravatar

#69 filmz-Angel Eyes 18 år siden

#66: Ja, "Good, the Bad and the Ugly" er en af mine yndlingsfilm :)

#68: De fire F'er: Fight, Flight, Feed and F... ;)
Og mht POV-strafing, så er det helt klart en homage til de tidlige First Person Shooters!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz

#70 18 år siden

68-69: Trods en stor fortid som FPS-spiller kan jeg ikke lige afkode den med left strafing / stalking. Det VAR nok lidt for sent på natten, jessup. :-) Forklaring?

Skriv ny kommentar: