Med til at styrke filmen er uden tvivl også det velspillende par, som Zbanic har placeret i hovedrollerne. Leon Lucev spiller overbevisende Amars vej ind i mørket, men det er især Zrinka Cvitesics potræt af den viljestærke Luna, der ikke vil lade sig kue, som erobrer ens hjerte. Hvis filmen har en svaghed, så er det dog først og fremmest det, at den føles en anelse skematisk, og at man har lidt for let ved at forudsige handlingens udvikling. Men måske kan det ikke være anderledes. Det er kun alt for let at forestille sig, at lignende historier udspiller sig gennem hele Bosnien-Hercegovina, og at værnet mod det først og fremmest kan findes i personer som Luna, der er stærke nok til at sige fra. Forhåbentlig er der mange af hendes slags.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 loki 12 år siden

God anmeldelse - nu behøver jeg ikke se filmen :o)
www.peakoil.dk
Gravatar

#2 Babo Rises 12 år siden

Søren; har du set Sarajevo - håbets sang? Den er rigtig stærk, og jeg vil da bestemt også se denne film. Hun viser virkelig gode takter som person/drama instruktør, og mon ikke Hollywood snart kalder :)
Gravatar

#3 Benway 12 år siden

#2 Nej, men jeg har faktisk lige bestilt den, eftersom jeg var så glad for denne film. Hun er bestemt en instruktør, jeg vil holde øje med i fremtiden.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4 Babo Rises 12 år siden

#3

Du kan roligt glæde dig til Sarajevo. Bevægende film.
Gravatar

#5 Bruce 12 år siden

Tak for den gode anmeldelse! Denne ser absolut interessant ud. Gode film du får set i øjeblikket Benway :)

Og det var dog en fantastisk smuk pige, der er med i denne film! (ligner lidt Yildiz Akdogan fra S)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#6 Benway 12 år siden

Selv tak. Jeg tror det uden sammenligning har været den bedste filmpremiere-uge, jeg nogensinde har været med til at dække. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#7 Bruce 12 år siden

#6 Ja jeg synes godt nok, det har været fede film, du har haft kløerne i :) Herligt! Så får man opladt batterierne! :)

Har du fået set "Die Fremde"?
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#8 Benway 12 år siden

#7 Nej, er det en man burde få set?
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9 Bruce 12 år siden

Ja det tror jeg :) Det er instruktøren Feo Aladag, som lavede Gegen Die Wand. Die Fremde har en historie, som også berører konflikterne mellem kulturer. Jeg har den på "tapetet", men har ikke fået den set endnu:

German-born Umay flees her oppressive marriage in Istanbul, taking her young son Cem with her. She hopes to find a better life with her family in Berlin, but her unexpected arrival creates intense conflict. Her family is trapped in their conventions, torn between their love for her and the traditional values of their community. Ultimately they decide to return Cem to his father in Turkey. To keep her son, Umay is forced to move again. She finds the inner strength to build a new life for herself and Cem, but her need for her family's love drives her to a series of ill-fated attempts at reconciliation. What Umay doesn't realize is just how deep the wounds have gone and how dangerous her struggle for self-determination has become.

[url=
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#10 IK 12 år siden

Bruce (9) skrev:
Det er instruktøren Feo Aladag, som lavede Gegen Die Wand.


Fremragende film, men er det ikke Fatih Akin der har lavet den?

Skriv ny kommentar: