“Pans labyrint” er en af årtiets mest opfindsomme og forbløffende film. Guillermo del Toro har igennem hele karrieren produceret visuelt og auditivt sprudlende spillefilm, men for første gang har han lavet en film, hvor historien er helt på højde med den sensationelle æstetik. AV-præsentationen på denne 2-disc udgivelse er god, og der en masse informativt ekstramateriale. Hvis du i stedet vælger at gå efter den magrere og billigere 1-disc udgivelse, så træk da ét enkelt point fra den endelige vurdering. Men uanset hvilken udgave, du helst ser stå hjemme på hylden, så bør du under alle omstændigheder investere i dette brillante mesterværk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 rammy 16 år siden

Jeg blev temmelig skuffet over Pans labyrint. Hvis i spørger mig er det en middelmådig film som slet ikke fortjener alle de vilde anmeldelser den har fået. Det skal siges at jeg havde kæmpe forventninger til denne film og den leverede slet ikke den fantastiske filmoplevelse jeg havde troede den ville. Alt i alt er det en fin lille film men ikke noget at råbe hurra for.

3/6
Grindhouse-geeks, horror-buffs, gore-hounds & exploitation-aficionados! Velkommen til www.sorensencinema.blogspot.com
Gravatar

#22 keitel 16 år siden

Tilslutter mig det fåtal der blev skuffet, men det skal også siges at jeg forventede en dicideret eventyr film, selv om den er flot og det hele og den har en god historie, kan jeg heller ikke følge dem der himler den op, men jeg vil da prøve at give den en chance igen en af dagene.

3/6
Gravatar

#23 evermind 16 år siden

Jeg vil så tilslutte mig #20. Men dét med de to separate film, der var blevet klippet sammen, var det ikke Devil's Backbone, der blev beskyldt for dét?
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#24 Kisbye 16 år siden

#19
I "The Power of Myth" på disc 2 udtaler Guillermo del Toro:
Faunen i filmen er ikke Pan.
Pan ville være alt for farlig til et eventyr som dette her.
Jeg ønskede, at figuren skulle være en faun.
Pan figurerer kun i filmens internationale titel.


Fantastisk film.
En af mine favoritter.
Jeg har en forkærlighed for film der blander virkelighed og fantasi sammen og er åben for egen tolkning.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#25 Skeloboy 16 år siden

Den er intet mindre en helt suveræn. Alt i filmen er ganske enkelt i top: skuespil, soundtrack, historie osv. og når man har set den, kan man tænke lidt over den, og det kan da ikke være meget bedre?
Og Ivana Baquero gør det afsindig godt.
Gravatar

#26 filmz-Oettinger 16 år siden

Det er så bittert at de beskærer i billedet. Igen igen igen. Fra 1.85:1 til 1.78:1 .
HVORFOR?
Johan Oettinger
Gravatar

#27 filmz-jackassfreaken 16 år siden

jeg synes filmen er ufattelig god...
dog synes jeg godt de kunne have lagt lidt mere i selve "labyrint" scenerne, altså, jeg synes de ligger lidt for meget i de alvorlige scener hvor man følger hendes liv...
ellers rigtig god og den får 5 stjerner af mig...
man skal helt klart se filmen...
Gravatar

#28 filmz-jackassfreaken 16 år siden

10-bit
Må indrømme at jeg måske var en smule skuffet over filmen, men tror lige jeg skal se den en gang til.

Ellers synes jeg dog stadig den var god, og efter min mening skulle den have vundet for bedste udenlandske film (fald næsten i søvn i biografen til de andres liv)

Sad og så den her film med 2 venner som dog ikke var særlig positive overfor filmen, de fandt den urealistisk, fair nok tænkte jeg men nu var det jo også en eventyr film, synes bare det var sjovt det skulle komme fra 2 fyre der er sikre på at film som saw og hostel godt kunne ske i virkeligheden og at alt i Texas chainsaw massacre var taget fra virkligheden :P

mig:
SAW filmene er faktisk lavet sådan at det sagtens kunne ske i virkeligheden...
jeg har så ikk set hostel(endnu)
Gravatar

#29 BN 15 år siden

Min interesse i at se denne film skyldes primært, at Del Toro er blevet udvalgt til at instruere 'Hobbitten'.

Og hvad har jeg så at sige om filmen, som jeg så idag? Jo, både instruktion, skuespil, billeder, musik og effekter fortjener i sig selv karakteren 6/6. Og historien er utrolig medrivende fortalt og fangede mig med det samme og fastholdt min interesse lige til det sidste ...

Så der er vel ingen vej udenom en karakter på 6/6 til filmen som helhed, eller er der?

Jo, desværre. For mig taber filmen det hele på gulvet tilsidst, for hvad er pointen i historien? Hvad er det den vil sige? Jeg følte at der blev lagt op til et eller andet væsentligt budskab, ja, en forløsende slutning, der samtidig ville klargøre i det mindste en smule af eventyr-delens betydning i forhold til den realistiske del - og min forventning hertil blev kun større efterhånden som flere og flere scener viste, at eventyr-delen ikke kun var pigens livlige fantasi eller bare noget hun drømte ... medmindre det da - eksempelvis - skal forestille, at den helbredende tingest, hun placerede under moderens seng,
kun sprællede og jamrede i flammerne set med PIGENS øjne?


Ved filmens slutning kan man konstatere følgende:
En masse gode mennesker er døde, og det samme er en masse onde, herunder filmens hovedskurk. Og pigen dør også, lige efter at vi har set hende forenes med sin mor og sin rigtige far, samt faunen i en glansbilled-agtig, drømmelignende verden. ... Hvis pointen er, at hun VIRKELIG lever videre efter sin død og genforenes med de døde, er det sandelig noget af en tynd og fattig pointe! For hvad siger dette egentlig i forhold til de øvrige hændelser med oprørerne kontra soldaterne? .... Og hvis pointen, for nu at tage en anden mulighed, er at alle eventyr-elementerne kun foregår i pigens fantasi, som hun fastholder lige til det sidste, hvad i alverden er så pointen med den ondskab og vold, filmen indtil da har skildret? Er pointen bare at man skal flygte ind i en fantasiverden for at kunne udholde den slags?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#30 natterjack 15 år siden

#28 Det er de så ikke, de er fyldt med usandsynlige plot-twists og et figurgalleri der opfører sig ekstremt urealistisk.

Skriv ny kommentar: