Imens vi overvældes af en syndflod af “aromatiske” billeder er John Hurt en ganske vidunderlig fortæller, hvis toneleje besidder en underfundig ironi, som tro mod forlægget blot styrker den nødvendige distance til en fascinerende, men absurd fortælling. Gentagne tragedier bliver næsten komiske i varmen fra Hurts stemme.

Alligevel opleves “Parfumen: Historien om en morder” som en lettere speget fornøjelse. Måske fordi Tykwer og co. har fulgt forlægget lidt for trofast, lider historiens fremdrift i lange passager, som mest af alt føles som unødvendige vildspor. Tykwer er modigt og elegant gået til opgaven med at skildre en verden af dufte. Selvom de dybere nuancer i Grenouilles aromatiske frustration er svære at fange via billeder, trænger Tykwers billeder via den indre nethinde hele vejen ind til næsens dybere hulevægge. Men undervejs synes han at glemme, at han også skal fortælle en historie og ikke blot gengive hvad der står i filmens litterære forlæg.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Bohemian 17 år siden

#9 Hallo man spoiler !!!
Free in serenity.
Gravatar

#12 filmz-Mizz-freak 17 år siden

#10 - 11#
slap dog af , det afslører jo ikk handlingen , vel !+!
Gravatar

#13 duuk74 17 år siden

Herlig film, dog lidt ujævn. 8/10
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#14 mini_jette 17 år siden

#12
Nej, handlingen kan man læse sig til i samtlige blade, filmforums og lignende...og det er okay, eller er det noget svært at sælge filmen, hvis ingen ved hvad den handler om...men det er sgu røv at kende slutningen inden man får set filmen..!
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#15 filmz-MetteMaren 16 år siden

Aaaaaalt for lang, og bestemt ikke en jeg vil se igen.
Udmærket handling, men urealistisk og overdrevet slutning. 2/5 stjerner herfra
Gravatar

#16 filmz-Bruce 16 år siden

Glimrende film og visuelt overdådig.

8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 filmz-Crystalstar1200 16 år siden

Uhhh jo mere jeg læser om den jo mere vi jeg se/opleve den :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#18 filmz-DocDoom 16 år siden

jeg har læst den ret specielle bog, der var ganske morsom - må derfor hellere få set filmen også.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#19 filmz-Angel Eyes 16 år siden

#18: Filmen har desværre ikke den samme svidende sarkasme - den er flot for øjet, men formår nu ikke at gøre bogen kunsten efter...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#20 filmz-DocDoom 16 år siden

Jeg hæftede mig særligt ved bogens beskrivelse af den måde, hvor han simpelthen lever gennem sin lugtesans. Det er både grotesk og morsomt.
That's no moon. It's a space station.

Skriv ny kommentar: