Parfumen: Historien om en morder
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 20. aug 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
For kendere af Tom Tykwers tidligere produktioner, heriblandt “Run Lola Run”, “Heaven” og ikke mindst den dystopisk unikke “Krigeren og kejserinden”, kommer det nok ikke som den helt store overraskelse, at “Parfumen: Historien om en morder” er de fleste konkurrenter visuelt overlegen. Med en fascinerende og musikvideo-æstetisk tilgang til stoffet fungerer udtrykket som en solid grundtone og et værdigt supplement til handlingen, der i sig selv er ganske aparte. Billedligt talt er Tykwer skridtet foran, og det er også nærmest uhørt, at han igennem klippemæssig elegance til eksempel formår at uddrive lugten af rådden fisk i filmens indledende scene.
Det er dog en helt anden lugt, den unge franskmand, Jean-Baptiste Grenouille, tiltrækkes af. Duften af kvinde. Fattig på kærlighed bliver det vejen ud af et kærlighedsløst liv for ham. Sådan da. For kærligheden skulle jo gerne hænge ved, præcis ligesom en parfumeret duft har for vane at gøre det. Alternativet er at ombringe de tiltrækkende kvindfolk, trække duftessensen ud af dem og konservere den på flaske. Det er naturligvis ikke et håndelag, Grenouille mestrer fra starten, og heller ikke noget Baldini kan lære fra sig, så vejen til kærlighed bliver med andre ord begunstiget med et besøg i Grasse i det sydøstlige Frankrig, hvor også Baldini er udlært. Og her tager løjerne fart. Nøgne kvindelig dukker op i gader og stræder og sætter den lille by i undtagelsestilstand.
Med til de visuelle gimmicks Tykwer gør en dyd ud af at hive op af hatten, er de mange repetitionsmønstre, der skjuler sig i filmen, men dog alligevel påkalder sig den udelte opmærksomhed. Således omkommer alle de, der på godt og ondt har taget sig af den lugtløse yngling, på tragisk vis, så snart de sælger ham videre, og således ender Jean-Baptiste Grenouille sin rejse på det selvsamme fiskemarked, hvor en kærlighedskold og forarmet fiskerkone satte ham til verden for år tilbage.
Tom Tykwer har selv komponeret filmmusikken, der er indspillet i samarbejde med Berlins symfoniorkester. Denne auditive del gør sig særligt godt i den grandiose finale, der selvfølgelig trækker handlingen ud på et orgastisk overdrev af dimensioner. Helt præcist hvad der sker, skal ikke afsløres her. Blot kan det tilføjes, at den indfanger essensen – ja duften om man vil – af “Parfumen: Historien om en morder”. Billede, lyd og handling smelter sammen til et euforisk hele og peger fingre af et filmkunstnerisk sindelag, der kun er alt for sjældent set.
“Parfumen: Historien om en morder” er en helt aparte historie fortalt på helt aparte vis. Den finurlige fortælling leveres præcist og uden svinkeærinder igennem et levende og visuelt brillant billedsprog. Selv lyden spiller en stor rolle, og filmen havde næppe været den samme uden samspil mellem historie, billede og lyd. I tilgift er særligt hovedkarakterens Ben Whishaw en fornøjelse som det indesluttede og kærlighedshungrende væsen, Jean-Baptiste Grenouille.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet