“The Prestige” er en flot og spændende film, der til trods for sine svagheder byder på glimrende underholdning og en meget charmerende leg med seeren, hvor man konstant forsøger at gætte karakterernes næste træk. På dvd er filmen præsenteret hæderligt, men lydside og ekstramateriale er ikke fuldt tilfredsstillende.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Patriarch 16 år siden

Fantastisk film. Så den i går.

5/6.

Ville give den 6/6 hvis det ikke var for:

At Borden sender Algier på en "wild goose chase" som tilfældigvis ender med at give pote. Jeg synes det var en for billig måde at drive plottet fremmad.

Har læst teorien om at Borden rent faktisk er blevet klonet ved tidligere lejlighed men jeg køber den ikke.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#2 elwood 16 år siden

Hmm tror jeg vil vente til der kommer en anden udgave med bedre xtra matriale, det må jo komme på et tidspunkt, Kommentar spor ville være gyldent i hvertfald.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 filmz-gofferoffer 16 år siden

Er ret enig i anmeldelsen, især med hensyn til kærlighedshistorierne, der slet ikke fremstår så vigtige, som de nu engang måske burde. Men synes klart, filmen er stærk i sig selv, og instruktion, skuespil og manuskript er i top.

5 / 6 herfra.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#4 squee 16 år siden

Jeg synes, at det var en fin film, men jeg synes desværre, at den var ALT for let at regne ud. Man kunne snildt se, at se at den beskæggede mand med brillerne var Christian Bale
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#5 Zabriskie 16 år siden

#4

Til lykke. Du er skappere end de fleste. Gad godt at vide hvilke film du ikke skulle regne ud.
Le temps détruit tout
Gravatar

#6 chuck 16 år siden

#3 Totalt uenig. Synes netop denne film er vidunderlig, fordi karaktererne har så meget på spil med deres æreskodeks om ikke at ville afsløre tryllenumre.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#7 filmz-BrotherJack 16 år siden

#4
Øhh... Jeg er ret træt af at høre folk sige at "den er nem" at regne ud osv. Mon ikke Nolan bevidst vejleder dig gennem filmen? Det er hele er jo en afledningsmanøvre fra det der VIRKELIG betyder noget i filmen. Alle de små plot-twists and turns er jo ofte supernemme at regne ud, og jeg er overbevidst om at det er fuldt overlagt fra Nolans side. Publikum føler sig kloge, men måske er de ikke så kvikke som de selv tror..
Gravatar

#8 Patriarch 16 år siden

Ok. Jeg betragter mig som ret garvede og fokuseret film-seer - og jeg regnede ikke det hele ud. Små-ting, og gisninger osv - men overordnede set blev jeg godt fuppet. Dejligt.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#9 filmz-Bruce 16 år siden

#7 Jeg tror også Nolans tanker med filmen er langt fra hans egen Memento, hvor den netop er "svær" at regne ud, men ikke ud fra tesen "...den skal være svær at regne ud", men fordi der er en mening hermed, på grund af fortællemåden.

Der har været en tendens til, at film skal have mere og mere forskruede twists for at gøre det sværere for publikum at gætte sammenhængene. Senest gik Scorsese amok, med en latterlig twist i Departed ifht. den originale Infernal Affairs. Det er som om Sixth Sense fik introduceret en bølge af fokusering omkring "slutningsvanvid" og en konkurrence, hvorvidt man kan "regne den ud" eller ej.

Med Prestige kan Nolan umuligt have haft for øje at følge ovenstående recept. Istedet har han lavet to finurlige og underholdende twists undervejs i historien, så plottet tager et par drejninger. Det er ikke en overraskende slutning, som sætter gang i de små grå, men måden man har nået slutningen, fordi der åbenbart er flere måder at fortolke hændelserne forinden på. Ihvertfald har jeg hørt mange forskellge udlægninger sidenhen, hvilket er en langt større intellektuel tilfredsstillelse, lidt lig tankerne om film som Donnie Darko og Mulholland Drive, end dårligt eksekvererede slutninger, for slutningens egen skyld.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#10 Patriarch 16 år siden

Bruce - har netop set departed.

Spoil mig lige... Hvad er anderledes?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: