“The Prestige” er en flot og spændende film, der til trods for sine svagheder byder på glimrende underholdning og en meget charmerende leg med seeren, hvor man konstant forsøger at gætte karakterernes næste træk. På dvd er filmen præsenteret hæderligt, men lydside og ekstramateriale er ikke fuldt tilfredsstillende.
#1 Patriarch 17 år siden
5/6.
Ville give den 6/6 hvis det ikke var for:
Har læst teorien om at Borden rent faktisk er blevet klonet ved tidligere lejlighed men jeg køber den ikke.
#2 elwood 17 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#3 filmz-gofferoffer 17 år siden
5 / 6 herfra.
#4 squee 17 år siden
#5 Zabriskie 17 år siden
Til lykke. Du er skappere end de fleste. Gad godt at vide hvilke film du ikke skulle regne ud.
#6 chuck 17 år siden
#7 filmz-BrotherJack 17 år siden
Øhh... Jeg er ret træt af at høre folk sige at "den er nem" at regne ud osv. Mon ikke Nolan bevidst vejleder dig gennem filmen? Det er hele er jo en afledningsmanøvre fra det der VIRKELIG betyder noget i filmen. Alle de små plot-twists and turns er jo ofte supernemme at regne ud, og jeg er overbevidst om at det er fuldt overlagt fra Nolans side. Publikum føler sig kloge, men måske er de ikke så kvikke som de selv tror..
#8 Patriarch 17 år siden
#9 filmz-Bruce 17 år siden
Der har været en tendens til, at film skal have mere og mere forskruede twists for at gøre det sværere for publikum at gætte sammenhængene. Senest gik Scorsese amok, med en latterlig twist i Departed ifht. den originale Infernal Affairs. Det er som om Sixth Sense fik introduceret en bølge af fokusering omkring "slutningsvanvid" og en konkurrence, hvorvidt man kan "regne den ud" eller ej.
Med Prestige kan Nolan umuligt have haft for øje at følge ovenstående recept. Istedet har han lavet to finurlige og underholdende twists undervejs i historien, så plottet tager et par drejninger. Det er ikke en overraskende slutning, som sætter gang i de små grå, men måden man har nået slutningen, fordi der åbenbart er flere måder at fortolke hændelserne forinden på. Ihvertfald har jeg hørt mange forskellge udlægninger sidenhen, hvilket er en langt større intellektuel tilfredsstillelse, lidt lig tankerne om film som Donnie Darko og Mulholland Drive, end dårligt eksekvererede slutninger, for slutningens egen skyld.
#10 Patriarch 17 år siden
Spoil mig lige... Hvad er anderledes?