Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#831 duuk74 12 år siden

Hold da op! Der var lige en god del at tygge på der. Elsker det! For mig gav historien fin mening, men jeg kender stort set intet til religion, så det var spændende at få den vinkel med.

Jeg har lige et enkelt spørgsmål (undskyld hvis det er blevet stillet før - jeg har ikke læst hele tråden)

Hvordan vidste David at Shaw ville blive gravid af den sorte væske. Og hvad fødslen ville resultere i? Var det hans overlegne intelligens der lagde 2 og 2 sammen undervejs? Det, evt. kombineret af intensive studier i oldtidens mytologi og -historie
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#832 Richard Burton 12 år siden

#831 Lige igang med træning og opvarte datter og veninde med mad senere og så skal jeg lige vende tilbage :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#833 Richard Burton 12 år siden

duuk74 (831) skrev:
Hvordan vidste David at Shaw ville blive gravid af den sorte væske. Og hvad fødslen ville resultere i? Var det hans overlegne intelligens der lagde 2 og 2 sammen undervejs? Det, evt. kombineret af intensive studier i oldtidens mytologi og -historie

David vidste det ikke. Læg mærke til, hvorledes David "fumler med knapperne" i hulerne. Han prøver sig frem.

Elizabeth Shaw: What are you doing David?
David: I'm attempting to open the door
Elizabeth Shaw: Wait, we don't know what's on the other side
David: [Door opens] Whoops, sorry

Hans mission er givet af "hans skaber", Weyland, som er i tidsnød og vil have evigt liv. Det skal menneskets skabere give dem og kan man ikke finde frem til dem, så skal man "prøve sig frem". Den sorte væske opfordrer til at prøve sig frem og det er det han gør på Holloway.

Han giver endda måske Holloway en udvej som forsøgsdyr i og med han indlader sig på samtalen med ham, hvor han siger:

How far would you go to get your answers?

David har brug for svar, for Weyland står i kulissen og skriger "TRY HARDER". Vi leder efter vores skabere. David kender hans skaber og er ikke imponeret, men man kan ikke just sige, at han ikke selv morer sig med skaberopgaven. Smilet på hans ansigt, når han sætter sig i ingeniørens stol, indikerer så absolut tilstedeværelsen af en form for gudekompleks. Alligevel er en han en spøjs android med flere facetter end HAL fra 2001 i og med der absolut er et etisk værdisæt tilstede.
Gravatar

#834 duuk74 12 år siden

Takker for svaret. Det giver god mening. Jeg syntes at David virkede ret sikker på hvad han gjorde, og han virkede ikke overrasket over at Shaw var gravid.
..Men jeg glemte at han er en androide og at han sikkert lavede "guesstimates" baseret på hans studier af oldtidens sprog.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#835 Reborn Sith 12 år siden

Yderst interessant læsning. Og så lige nu hvor dvd/BD udgivelsen er på trapperne.
Glæder mig i den grad til se filmen igen..
It's all good man. Saul Goodman
Gravatar

#836 Richard Burton 12 år siden

#834 Jeg er ikke i tvivl om, at David er meget interesseret i at se resultatet af et samleje mellem den smittede Holloway og Shaw. Det er jo Davids "natur" ikke at blive overrasket, eller ihvertfald at fremstå sådan. Lige siden David viral video'en har vi vidst, at han var "beregnende" og rationel og hans ageringsmønster filmen igennem understøtter dette, bl.a. hvor køligt han redder Shaw i stenstormen, hans samtale med Holloway, med Shaw, med Vickers.

Det er ganske modsat med den senere androide i Alien, Ash. Som bliver tydeligt irriteret.
Gravatar

#837 wiseguy 12 år siden

#830 helt klart spændende læsning lige inden BD'en lander i postkassen inden for den nærmeste fremtid.

Men selvom det besvarer en hel del, så er jeg enig med Comicbookgirl19 i klip 2 under artiklen - den gode mr. Scott må gerne lige smide et uddybende kommentarspor på den film!

Men interessant at man måske forsøgte at undgå en kristen "Muhammed-krise light" ;o)
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#838 Richard Burton 12 år siden

Shipped.

++i
Gravatar

#839 The Insider 12 år siden

#838, same here! Gad vist om den så lander i morgen eller overmorgen....
War. War never changes.
Gravatar

#840 Richard Burton 12 år siden

Formentlig imorgen :)

Skriv ny kommentar: