Manuskriptforfatter Morgan har gjort sig nogle meget interessante tanker. Især fascinerende er ideen om, at Blair anser Elizabeth for en slags stedmor, som han er udset til at beskytte, på samme måde som en dreng frygtløst forsvarer sin mor, når skolegårdens andre grønskollinger gør nar ad hende. Det er også en troværdig tanke, at dronningen ikke ytrer sig til offentligheden som følge af sin strikte og isolerede opvækst, der har lært hende at holde sin person og sine udtalelser for sig selv.

Folk med interesse for engelsk kultur og nyere engelsk historie vil med garanti få endnu mere ud af filmen, men det er bestemt ikke noget krav. Humoren og dramatikken i fortællingen er vedkommende nok til at appellere til alle, der bare elsker et godt drama. Filmen har et mageløst flow, og balancegangen mellem det morsomme og det seriøse er god. Mødet mellem dronningen og en lille pige ved Dianas afskedsbuketter er et af årets bedste og mest rørende. Slutningen klinger dog desværre en anelse falskt – en slags løftet pegefinger til den nuværende, britiske administration og en gestus, som desværre var forventet og virker påklistret. Men en sådan bagatel er let at tilgive, når nu filmens resterende akter har været så fornøjelige.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 chuck 17 år siden

Var også meget positivt overrasket!
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#2 Winniepooh 17 år siden

Er helt klart en film jeg bare må se.

Og så er jeg vild med et citat fra Empires anmeldelse: "You’re left with the suspicion that if Helen Mirren were Queen, Britain wouldn’t be a democracy"
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#3 jessup 17 år siden

Det er nu rart at Mirren er kommet i en alder hvor hun mener hun kan tillade sig at lave en film "fully dressed" :)
This is just until June
Gravatar

#4 davenport 17 år siden

Den lyder absolut interessant, og jeg vil meget gerne se den.
Tror kæresten skal med så..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#5 filmz-Angel Eyes 17 år siden

#3: Hvad mener du? Har man virkelig ikke en topløs dronning i vente med denne film? ;)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#6 filmz-Narniabæver 17 år siden

Den bør ses!
Jeg ville også se en topløs dronning!
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#7 davenport 17 år siden

Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#8 filmz-incubus 17 år siden

#7 LOL!!! :D

Den ser rigtig god ud. Må simpelthen få den set!
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."
Gravatar

#9 Winniepooh 17 år siden

Så den i går og fik bekræftet hvad jeg forventede. Den var fremragende.
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#10 filmz-pandora 17 år siden

Virkelig god og forfriskende måde at fortælle samtidshistorie på. Loyal, interesseskabende og underholdende protræt af et menneske (Elizabeth II) og en institution, som man kun kender udefra.

Jeg synes dette er en meget seværdig film - lærerig og velfortalt.
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"

Skriv ny kommentar: