I modsætning til sine efterfølgere er “Rambo: First Blood” en helt igennem plausibel og vedkommende thriller. Den formår både at underholde og sige noget betydningsfuldt om Amerikas behandling af dets veteraner og et af dets histories blodigste kapitler. Javist, der er masser af slagsmål, skuddueller og eksplosioner, men det går aldrig over gevind, og Sylvester Stallones præstation er fremragende. Ærgerligt, at filmen ikke formår at vedligeholde intensiteten hele vejen igennem. Fans vil sætte pris på HD-DVD’ens fornemme AV-præsentation, men der medfølger intet brugbart ekstramateriale. Det er især mærkeligt, eftersom en 6-disc boks blev udgivet for nylig med alle filmene og masser af ekstramateriale. God film, skuffende udgivelse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 The Insider 16 år siden

hehe :-)
War. War never changes.
Gravatar

#12 BN 16 år siden

#8 - The Insider:

Har du set filmen for nylig?


Jeps. Jeg genså vores egen dvd-udgave af "First Blood" for nylig.

Fordi jeg huskede ikke Crennas præstation (og det er snarere præstationen end karakteren, som stikker ud, ligesom det siges i anmeldelsen) som værende så mekanisk. ... Hans mimik er så forceret og kluntet, at jeg i hvert fald har svært ved at betegne den som "afdæmpet". Hans hoved tilter mere frem og tilbage end en velolieret metronom, og hver eneste sætning påbegyndes med en gevaldig indtagelse af oxygen og slutter med et hævet øjenbryn, som selv Spock ville misunde.


Richard Crenna har efter min mening aldrig været den store skuespiller. Han tilhører den kategori af skuespillere der spiller sådan som de ER. Alle skuespillere bruger naturligvis noget af deres virkelig 'jeg', deres virkelige væremåde og virkelige mimik, men visse skuespillere kan nærmest ikke andet, hvorfor deres virkemidler må siges at være begrænsede.

Richard Crenna var god til at spille én bestemt type, nemlig officers-typen (ligesom John Wayne var god til at spille sheriffen og Bruce Willis er god til at spille politimanden). Og hans mimik og væremåde var stort set den samme fra film til film - nemlig hans egen. Derfor kan jeg også kun nævne to film, hvor jeg har brudt mig om hans præstation, nemlig "Kanonbåden San Pablo" (m. Steve McQueen) og "First Blood". (I parodien "Hot Shots - part deux" gentog han reelt bare sin rolle fra "Rambo 3".)

Jeg kender iøvrigt en midaldrende herre - lad os her blot kalde ham J. - der ligeledes heller ikke kan sige en sætning uden en forudgående "gevaldig indtagelse af oxygen". Det har ikke noget med vejrtræknings-problemer at gøre. Næ, det er bare hans væremåde, selvom den da godt kan virke irriterende til tider. (Vi kalder ham sommetider Darth Vader ..... selvom han ikke ligefrem går med hjelm og lyssværd endnu.)

En af mine personlige venners "hoved tilter [også] mere frem og tilbage end en velolieret metronom", mens han vibrerer kraftigt med øjenbrynene, hver gang han taler. Det er en ret påfaldende mimik, der virker nervøs og anspændt, uden at manden iøvrigt er særlig nervøs. Det er bare hans måde at være på.

På samme måde tror jeg ikke, Richard Crenna's mimik var bevidst eller tillavet - næ, det var bare hans måde at være på.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#13 The Insider 16 år siden

Uanset om Crenna så vælger at virke karikeret og mekanisk, eller om det er fordi, han bare er sådan (jeg tvivler - han virkede endda mere mådeholden i den fabelagtige Hot Shots 2), ændrer det vel ikke på, at han virker mekanisk? :-) Det passer godt ind i Rambo II og III, men i netop First Blood, der stræber efter en aura af realisme, virker han lige lovlig flamboyant og ganske out of place. Du køber ham som officer, det ville jeg også gøre i en helt anden, mere pompøs og opblæst film (såsom de to sequels), hvor nuanceret skuespil er uønsket, men ikke i First Blood, og da slet ikke, når han er omringet af skuespillere, der formår at virke aldeles troværdige. Og Willis har da klaret sig godt som andet end politimand :-)
War. War never changes.
Gravatar

#14 BN 16 år siden

#13:

Jeg synes ikke, Crenna virkede flamboyant i "First Blood". Han virkede derimod som en tro kopi af nogle af de officerer man sommetider har set i tv-dokumentarer og nyhedsudsendelser: militant, autoritær, stiv i kanten og overbevist om egne soldaters fortræffeligheder.

M.h.t. Bruce Willis, så nævnte jeg ham kun, fordi han meget ofte typecastes som politimand, altså et bestemt rollefag. Jeg mener skam også, at han HAR bevist, at han kan spille andet end den seje politimand med de kvikke bemærkninger. Tag blot hans rolle i "Twelve Monkeys".
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#15 The Insider 16 år siden

Jeg har nu aldrig set en militærmand opføre sig som Crenna i en dokumentar. Jeg ville også have svært ved at se det som andet end iscenesat, hvis jeg gjorde. But to each his own ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#16 BN 16 år siden

#15 - The Insider:

Jeg har nu aldrig set en militærmand opføre sig som Crenna i en dokumentar.


Hvad er det der er så usædvanligt ved hans opførsel? Og taler du om karakteren, altså personen i historien nu, eller om Crenna's mimik?

Umiddelbart kan det vel ikke være hans mimik, du henviser til, for en sådan mimik finder man jo også hos virkelige personer. Så jeg vil tro, at det er karakterens opførsel, du henviser til. ... I så fald må jeg for min del da også sige, at jeg bestemt aldrig har set nogen opføre sig som John Rambo! (jf. samtlige hans handlinger i filmen)

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#17 The Insider 16 år siden


Hvad er det der er så usædvanligt ved hans opførsel?


Tjek mit indlæg #8 igen. Jeg kommer her med flere eksempler på, hvorfor hans mimik er ringe, som du senere også kommenterede :-)

Umiddelbart kan det vel ikke være hans mimik, du henviser til, for en sådan mimik finder man jo også hos virkelige personer.

Er det ikke et lidt mærkeligt argument? Dvs. hvis en bindegal officer, som konstant skreg og bed tænderne sammen, fordi han havde lidt psykisk overlast i krigsaktion, optrådte i First Blood, ville det også være okay - fordi så længe den type person eksisterer i virkeligheden, så er det okay at indsætte ham i filmen? Selvom en særlig persontype findes i virkeligheden, synes jeg ikke, det betyder, at det er okay at indsætte vedkommende i en hvilken som helst film.

Det kan da godt være, at der findes prominente officerer, som opfører sig ligesom Crenna i virkeligheden (har dog aldrig set det, heldigvis, jeg ville dæleme være nervøs, hvis højtstående, magtfulde militærfolk virkede SÅ pompøse), men I'm sorry bn - jeg deler simpelthen ikke din fascination af Crenna og hans præstation. Vi må bare være enige om at være uenige. Han virker fuldstændig malplaceret for mig. Han er en flamboyant og uhyre ekspressiv herre, som formulerer sine replikker med samme in-your-face, lystige attitude og gejst som Shatner i sine gamle TJ Hooker dage. Han taler tydeligvis mere til kameraet end sine medspillere.

Selvfølgelig er det ikke hans gerninger, jeg finder mærkværdige. Og har du aldrig set nogen på noget som helst tidspunkt udføre én eneste af Rambos handlinger i virkeligheden? Det har jeg så til gengæld, i modsætning til Crennas morsomme væremåde :-)
War. War never changes.
Gravatar

#18 filmz-Bruce 16 år siden

#17 Og har du aldrig set nogen på noget som helst tidspunkt udføre én eneste af Rambos handlinger i virkeligheden?

Det er derfor jeg altid tager en taxa hjem fra byen :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#19 The Insider 16 år siden

#18, hehe - gad godt at se Rambo gå amok på Frederiksberg i 5'eren :-)
War. War never changes.
Gravatar

#20 BN 16 år siden

Er det ikke et lidt mærkeligt argument? Dvs. hvis en bindegal officer, som konstant skreg og bed tænderne sammen, fordi han havde lidt psykisk overlast i krigsaktion, optrådte i First Blood, ville det også være okay - fordi så længe den type person eksisterer i virkeligheden, så er det okay at indsætte ham i filmen?


Om en bestemt type person passer ind i en film, kommer jo helt og holdent an på den historie, som filmens skabere ønsker at fortælle.

Nu råber og skriger Trautman - i skikkelse af Richard Crenna - jo ikke ligefrem, men er en rolig, behersket type, der velformuleret og med en vis glød forklarer og forsvarer Rambo. Og vi taler trods alt kun om en bestemt mimik, ikke om de store, vilde armbevægelser eller en gakket gangart, vel? ;-D

Det kan da godt være, at der findes prominente officerer, som opfører sig ligesom Crenna i virkeligheden (har dog aldrig set det, heldigvis, jeg ville dæleme være nervøs, hvis højtstående, magtfulde militærfolk virkede SÅ pompøse)


Har du set Kubrick's mesterlige "Full Metal Jacket"? Tror du mon ikke, du ville være mere nervøs ved at møde den højtråbende, hysteriske officer, der træner soldaterne i dén film. for HANS slags findes der mange af, foruden dem der er værre! ... Tænk f.eks. på visse britiske og amerikanske officers-typer, på militær-ledere i afrikanske diktatur-stater op gennem tiderne eller på visse nazistiske officerer under Hitler-regimet. Der har vrimlet og vrimler stadig med pompøse, fascistoide, opblæste, selvhøjtidelige, småskøre og højtråbende officerer. Nogle passer en del af disse tillægsord på - andre passer ALLE ordene på.

Richard Crenna's mimik og tale er for ingenting at regne i sammenligning med disse officer-typer. Nej, han må siges at være ret afdæmpet i rollen. Der er intet skræmmende eller opsigtsvækkende ved ham. Han virker snarere lidt onkel-agtig, og han er da også den eneste Rambo fæster lid til i filmen.

Og har du aldrig set nogen på noget som helst tidspunkt udføre én eneste af Rambos handlinger i virkeligheden?


Nej, jeg har ikke set eller hørt om nogen eksempler på, at en enkelt mand bankede samtlige politifolk på en politistation. Har du?

Jeg har heller ikke hørt om en enkelt mand, der legede kispus med både et helt politikorps i en skov og sårede/uskadeliggjorde dem på stribe. Har du?

Hvorom alting er, så kan en bestemt væremåde eller mimik kan da aldrig være mere urealistisk end en usædvanlig og dramatisk handling! Man jovist kan man da kalde den pågældende mimik irriterende, hvis man synes, den er dét. Men det er da godt, at det ikke ødelægger filmen for dig; jævnfør din velformulerede og næsten udelukkende positive anmeldelse.

... Som sagt minder Trautman's mimik/væremåde mig om to forskellige personer jeg kender, hvoraf den ene er en af mine personlige venner. De ville nok kigge lidt, hvis jeg sagde til dem at de opfører sig urealistisk. haha
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: