I modsætning til sine efterfølgere er “Rambo: First Blood” en helt igennem plausibel og vedkommende thriller. Den formår både at underholde og sige noget betydningsfuldt om Amerikas behandling af dets veteraner og et af dets histories blodigste kapitler. Javist, der er masser af slagsmål, skuddueller og eksplosioner, men det går aldrig over gevind, og Sylvester Stallones præstation er fremragende. Ærgerligt, at filmen ikke formår at vedligeholde intensiteten hele vejen igennem. Fans vil sætte pris på HD-DVD’ens fornemme AV-præsentation, men der medfølger intet brugbart ekstramateriale. Det er især mærkeligt, eftersom en 6-disc boks blev udgivet for nylig med alle filmene og masser af ekstramateriale. God film, skuffende udgivelse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 The Insider 16 år siden

Nej, jeg har ikke set eller hørt om nogen eksempler på, at en enkelt mand bankede samtlige politifolk på en politistation. Har du?

Nu sagde du jo heller ikke, at du ikke har hørt om "en enkelt mand [der] bankede samtlige politifolk på en politistatoin". Du skrev (and I quote): "(jf. samtlige hans handlinger i filmen) :-)

Som sagt minder Trautman's mimik/væremåde mig om to forskellige personer jeg kender, hvoraf den ene er en af mine personlige venner. De ville nok kigge lidt, hvis jeg sagde til dem at de opfører sig urealistisk. haha

Igen - jeg synes, det er et fuldstændig ubrugeligt argument. Det vil sige, at hvis din gode ven sagde "Yo bn, der er noget, jeg aldrig har fortalt dig: Jeg er faktisk en toptrænet, magtfuld oberst", så ville du mene, at det var det mest naturlige i hele verden? Trautman (i skikkelse af netop Crenna) passer godt ind i Rambo II og III, men ikke i First Blood. Godfather passer godt ind i Godfather, men ville ikke passe ind i Knocked Up. Rambo passer godt ind i First Blood, men ville ikke passe ind i Høj Pistolføring. Din ven passer godt ind i din virkelige vennekreds, men ikke i Rambo (formoder jeg da?), etc.

Nu råber og skriger Trautman - i skikkelse af Richard Crenna - jo ikke ligefrem, men er en rolig, behersket type, der velformuleret og med en vis glød forklarer og forsvarer Rambo. Og vi taler trods alt kun om en bestemt mimik, ikke om de store, vilde armbevægelser eller en gakket gangart, vel? ;-D Nej, han må siges at være ret afdæmpet i rollen.

Dvs. at en mimik kan kun virke malplaceret, hvis der er tale om en gakket gangart og vilde armbevægelser? Nej, vel? :-) Javist, han er forholdsvis rolig og behersket, men kan man ikke være flamboyant og mekanisk alligevel? Det kan Crenna tydeligvis. Afdæmpet ville jeg aldrig betegne hans præstation som værende.

Hvorom alting er, så kan en bestemt væremåde eller mimik kan da aldrig være mere urealistisk end en usædvanlig og dramatisk handling!

Forstår ikke rigtig din pointe...


Tænk, at man kan få så lang en diskussion ud af noget så banalt ;-D
War. War never changes.
Gravatar

#22 BN 16 år siden

Nu sagde du jo heller ikke, at du ikke har hørt om "en enkelt mand [der] bankede samtlige politifolk på en politistatoin". Du skrev (and I quote): "(jf. samtlige hans handlinger i filmen)


Her synes du at glemme, at mine ord var en kommentar til det spørgsmål, som du stillede: "Og har du aldrig set nogen på noget som helst tidspunkt udføre én eneste af Rambos handlinger i virkeligheden?"

Eftersom du skrev "én eneste af Rambos handlinger", er det vel logisk og konsekvent i mit svar at se på hans handlinger ENKELTVIS, synes du ikke? For du spurgte jo ikke, om jeg aldrig havde set nogen udføre SAMTLIGE Rambos handlinger, vel?

Igen - jeg synes, det er et fuldstændig ubrugeligt argument. Det vil sige, at hvis din gode ven sagde "Yo bn, der er noget, jeg aldrig har fortalt dig: Jeg er faktisk en toptrænet, magtfuld oberst", så ville du mene, at det var det mest naturlige i hele verden?


Jeg savner en rigtig god forklaring fra dig på, hvorfor en officer ikke kan have samme mimik og væremåde som Richard Crenna giver Trautman-karakteren. ... Det lyder nemlig i ovenstående udtalelse som om du siger, at det kun er civilpersoner der kan have en sådan mimik.

... Og så undrer det mig, at du er helt tavs i forhold til det jeg skrev om virkelighedens overmåde pompøse militære ledere. Jeg tænker på følgende afsnit:

"Har du set Kubrick's mesterlige "Full Metal Jacket"? Tror du mon ikke, du ville være mere nervøs ved at møde den højtråbende, hysteriske officer, der træner soldaterne i dén film. for HANS slags findes der mange af, foruden dem der er værre! ... Tænk f.eks. på visse britiske og amerikanske officers-typer, på militær-ledere i afrikanske diktatur-stater op gennem tiderne eller på visse nazistiske officerer under Hitler-regimet. Der har vrimlet og vrimler stadig med pompøse, fascistoide, opblæste, selvhøjtidelige, småskøre og højtråbende officerer. Nogle passer en del af disse tillægsord på - andre passer ALLE ordene på.

Richard Crenna's mimik og tale er for ingenting at regne i sammenligning med disse officer-typer. Nej, han må siges at være ret afdæmpet i rollen. Der er intet skræmmende eller opsigtsvækkende ved ham. Han virker snarere lidt onkel-agtig, og han er da også den eneste Rambo fæster lid til i filmen."

Hvorom alting er, så kan en bestemt væremåde eller mimik kan da aldrig være mere urealistisk end en usædvanlig og dramatisk handling!

Forstår ikke rigtig din pointe...


Min pointe er følgende: Du finder nogle ansigtsudtryk og nogle "ekspressive" udtalelser hos Crenna malplacerede, idet du (i #13) sætter ham i modsætning til filmens andre "skuespillere, der formår at virke aldeles troværdige". ... Men ét er at filmen, modsat 2'eren og 3'eren, har en hverdagsagtig, realistisk tone, bl.a. i kraft af disse skuespillere - noget ganske andet er filmens handling, der som helhed betragtet næppe kan betegnes som troværdig eller realistisk, ihvertfald ikke i gængs forstand. Hver enkelt handlings-sekvens afvikles i en realistisk tone, ligesom Bourne-filmene, som du også henviser til i din anmeldelse. Men en fuldt ud realistisk film er hverken "First Blood" eller nogen af Bourne-filmene.

I betragtning af den virkelige verdens vrimmel af pompøse, fascistoide, opblæste, selvhøjtidelige, småskøre og højtråbende officerer, undrer jeg mig over, at Crenna's Trautman-karakter kan tiltrække sig så megen opmærksomhed, og at den kan virke utroværdig på nogen!

Iøvrigt må jeg korrigere dig m.h.t en anden udtalelse i #17:

bn - jeg deler simpelthen ikke din fascination af Crenna og hans præstation.


Øh, jeg er altså ikke fascineret af Crenna's præstation. :-D Hans rolle er forholdsvis lille, og af samme grund er det ikke nogen stor præstation (og ville heller ikke have været det med nogen anden skuespiller i rollen), men den er fuldt ud tilfredsstillende, forstået på den måde, at han fungerer i rollen, som jo i al sin lidenhed blot tjener til at give Rambo-figuren noget baggrund og sætte denne baggrund i forhold til de overrumplede politifolk og deres ærgrelse over ikke at kunne fange manden.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#23 The Insider 16 år siden

Ej, sorry, bn... men nu synes jeg, at vi er nået til et punkt (faktisk for lidt tid siden), hvor den her ligegyldige diskussion ikke gør andet end at opsluge for meget af vores kostbare tid :-)
War. War never changes.
Gravatar

#24 filmz-DocDoom 16 år siden

23: Øv, jeg havde lige sat mig til rette med popcorn og cola!
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#25 BN 16 år siden

#23:

Det skal du ikke være ked af, min ven. Jeg har skam intet imod at få det sidste ord. hehe
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#26 BN 16 år siden

#24 - Doctor Doom:

Nu må du jo lige huske på, at det mest ligegyldige og uvedkommende man kan diskutere på en film-side, er skuespil-præstationer! Så nix, det bliver der ikke mere af ...
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#27 filmz-Mumbles 16 år siden

#26

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaab...
Gravatar

#28 BN 16 år siden

#27:

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#29 filmz-Mumbles 16 år siden

#28

Helt enig
Gravatar

#30 The Insider 16 år siden

Uha, det lyder til, at du alligevel godt kan finde cola og popcorn frem, Doctor Doom :-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: