“The Reader” lever ikke mindst i kraft af glimrende skuespil fra alle de medvirkende, men tynges dog noget af et til tider manglende drive i fortællingen og et lige lovlig langtrukkent sidste akt. Filmen har vakt en del forargelse i hjemlandet, dels pga. dens eksplicitte sexscener og dels fordi dens portrættering af Hanna ganske vist ikke er decideret sympatisk, men ej heller fordømmende. I Kate Winslets formidable afbildning forbliver hun en grundlæggende gådefuld, men også fascinerende skikkelse. Hun fremstår ikke som den inkarnerede ondskab, men blot et lidt tankeløst menneske, der følger med uden at stille for mange spørgsmål, og som først for sent erkender, hvad hun egentlig har været medvirkende til. I den henseende ligner hun de fleste af os til forveksling.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg synes det er en fantastisk film hvor skuespillet er helt i top. Kate Winslet vandt fortjent en oscar, men jeg synes også det er værd at fremhæve David Kross. Det er en meget svær rolle at spiller for sådan en ung skuespiller men han spiller meget naturligt. En skuespiller som jeg tror vi kommer til at se meget frem til.

Man forstår virkelig hvorfor han føler som han gør, figuren Michael. Både som ung og som "ældre".
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#2 tranberg 14 år siden

Helt enig i anmeldelsen - gav den selv 4/6

- og hvor er det dejligt at se en anmelder som ikke er totalt overvældet af denne film; alle de anmeldere jeg har set har givet den fem eller derover.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#3 cansi 14 år siden

Det eneste der siger mig noget omkring denne film er musikken fra dens trailer.

Ellers vil jeg altid se denne film som filmen der tog TDK's plads til dette års oscar. Frustrationerne bliver ved, selv idag
Gravatar

#4 filmz-Is 14 år siden

#3

Cansi jeg har vænnet mig til det. TDK er jo langt bedre end alle de nominerede, og den er alt for god til at få en Oscar.
Gravatar

#5 filmz-jonasgr 14 år siden

Det er en bedre og mere vedkommende film. Derfor blev den nomineret.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#6 database 14 år siden

#3 og #4

Enig med jer begge. Jeg regnede alligevel ikke med at TDK ville blive nomineret, men det kom alligevel som en overraskelse, at The Reader blev nomineret frem for Revolutionary Road, som jeg mener er længder bedre end førnævnte.
Men TDK er årets film for mit vedkommende, og der et godt stykke ned til Slumdog Millionaire og Frost/Nixon, der tager henholdsvis anden og tredje pladsen.
Gravatar

#7 database 14 år siden

Jeg må lige rette på mig selv her. Jeg mente selvfølgelig at TDK var sidste års bedste film, men det passer heller ikke helt, da jeg mener at There Will Be Blood var bedre :D

Skriv ny kommentar: