Reader, The

InstruktionStephen Daldry

MedvirkendeRalph Fiennes, Jeanette Hain, David Kross, Kate Winslet, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht, Matthias Habich, Frieder Venus, Marie-Anne Fliegel, Hendrik Arnst, Rainer Sellien, Torsten Michaelis, Moritz Grove

Længde124 min

GenreDrama, Romantik

I biografen08/04/2009

Reader, The

4 6
Den skamfulde skyld

Da Kate Winslet var gæst på det engelske comedyshow “Extras”, fortalte hun som en vits, at hun var træt af altid at tabe kampen om Oscaren og nu havde tænkt sig at lave en holocaustfilm, eftersom de altid løber med statuetterne. Det skulle senere vise sig, at hun rent faktisk endte med at vinde en Oscar for “The Reader”, og man kunne derfor være fristet til spøgefuldt at konkludere, at det rent faktisk virkede.

Dog kan “The Reader” knap nok kaldes en holocaustfilm – den er derimod snarere et værk om erotisk vækkelse, litteratur, sorg og forkerte valg. Handlingen udspiller sig i efterkrigstidens Tyskland. Den 15-årige gamle Michael er på vej hjem fra skole, da han bliver dårlig, men hjælpes af den omtrent dobbelt så gamle Hanna. Da han vender tilbage for at takke hende, udvikler der sig hurtigt en lystfuld affære mellem de to, og Michael oplever sin seksuelle debut. Han bliver forgabt til op over begge ører i hende, og hun tilsyneladende ligeså i ham, om end hun næsten virker mere interesseret i at høre ham læse for hende, og snart får de et fast ritual med højtlæsning af “Odyseen” eller “Huckleberry Finn” efterfulgt af hed sex.

Romancen slutter dog så brat, som den er startet, og otte år senere er Michael jurastuderende, og da han skal overvære en retssag, møder han atter Hanna. Denne gang er det imidlertid på anklagebænken, hvor hun bliver beskyldt for rædselsvækkende forbrydelser under Nazi-Tyskland.

“The Reader” er en filmatisering af Bernhard Schlinks roman, der blev udgivet herhjemme under titlen “Højtlæseren”. Man fornemmer filmens litterære ophav i dens handling, som næsten er tre forskellige historier: Vi følger Michael som en trist og indadvendt voksen spillet af Ralph Finnes, hans modstykke som en ungdommelig og sprudlede ung knægt, der har en hemmelig affære og sidst men ikke mindst retssagen, hvor fortidens synder bliver lagt for dagen. De sædvanlige scener omkring jødeudryddelsen er væk: Her er ingen koncentrationslejre eller henrettelsesscener, og den jødiske overlevende, som vi møder senere i filmen, viser sig langt fra at være et knust menneske, men besidder tværtimod et moralsk overskud, som ingen af filmens andre karakterer tager del i.

Skyld og skam bliver i stedet dens primære emner, og filmen stiller et tankevækkende moralsk puslespil op, da vi bliver klar over, at Hannas medvirken til forbrydelserne måske i et vist omfang har været motiveret af uvidenhed – et faktum, hun er så ydmyget over, at hun foretrækker at fremstå som helt igennem skyldig i stedet. Den samme uvidenhed kan Michael imidlertid ikke gemme sig bag, og hans situation kommer hurtigt til at minde om Hannas. Det er let at bliver irriteret på filmens hovedpersoners svaghed, men man stiller uundgåeligt sig selv det spørgsmål, om man mon havde handlet på samme måde i deres sted.

“The Reader” lever ikke mindst i kraft af glimrende skuespil fra alle de medvirkende, men tynges dog noget af et til tider manglende drive i fortællingen og et lige lovlig langtrukkent sidste akt. Filmen har vakt en del forargelse i hjemlandet, dels pga. dens eksplicitte sexscener og dels fordi dens portrættering af Hanna ganske vist ikke er decideret sympatisk, men ej heller fordømmende. I Kate Winslets formidable afbildning forbliver hun en grundlæggende gådefuld, men også fascinerende skikkelse. Hun fremstår ikke som den inkarnerede ondskab, men blot et lidt tankeløst menneske, der følger med uden at stille for mange spørgsmål, og som først for sent erkender, hvad hun egentlig har været medvirkende til. I den henseende ligner hun de fleste af os til forveksling.

“The Reader” begynder i efterkrigstidens Tyskland, hvor den 15-årige Michael Berg pludseligt bliver dårlig på vej til skole. Han får hjælp af den dobbelt så gamle Hanna – og de to indleder en uventet og lidenskabelig affære. Men en dag er Hanna forsvundet, og Michael står uforstående tilbage. Otte år senere, da Michael som en ung jurastuderende overværer en række retssager mod krigsforbrydere, møder han atter sin tidligere elskerinde under ganske andre omstændigheder. Hanna er anklaget for en forfærdelig forbrydelse, men nægter at forsvare sig selv, og det går langsomt op for Michael, at Hanna muligvis gemmer på en hemmelighed, som hun anser for mere skamfuld end mord.